منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


مژگان جمشیدی زیست بوم/مژگان جمشیدی: نفس خود را برای ١٠ ثانیه در سینه حبس کنید! در همین زمان کوتاه، سه‌هزارو ٥٠٠ مترمربع از جنگل‌ها و مراتع کشورمان تخریب شد. حالا به عقربه ثانیه‌شمار ساعتتان نگاه کنید، وقتی یک دقیقه کامل شد، حجم تخریب جنگل‌ها و مراتع کشورمان به ٢١ هزارمترمربع می‌رسد! درست به همین سادگی، هرروز حدود ٣٠ میلیون مترمربع (معادل سه‌هزارو ٢٠٤ هکتار) از زیستگاه‌های ایران به دلایل گوناگون نابود می‌شود. به‌این‌ترتیب تا پایان هر سال رقمی معادل یک میلیون و ١٠٤ هزار هکتار (معادل ١١ میلیارد و ٤٠ میلیون مترمربع) از جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب می‌شود.

اعلام این حجم عظیم از تخریب سرزمین، یک توهم یا بزرگ‌نمایی رسانه‌ای نیست؛ بلکه این مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست است که روزشمار تخریب طبیعت ایران را افشا کرد. به موازات همین حجم گسترده تخریب، اکنون نزدیک به ٣٠ درصد گونه‌های گیاهی کشورمان در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته‌اند. به گزارش دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط‌زیست، از مجموع هشت‌هزار گونه گیاهی در کشور، دوهزارو ٤٠٥ گونه در معرض تهدید قرار دارند که بخش اعظمی از این گیاهان گونه‌های اندمیک و بومی این سرزمین است که اگر منقرض شوند، برای همیشه از روی زمین پاک خواهند شد.
امروز دیگر کمتر منطقه بکری در این سرزمین باقی مانده به‌طوری‌که حتی کم‌نظیرترین پارک‌های ملی کشورمان هم با وجود اهرم‌های محکم قانونی در سال‌های اخیر دستخوش تخریب جدی شده است. در تازه‌ترین رخداد غمبار، پارک ملی گلستان که ارزشمندترین گنجینه تنوع زیستی کشورمان به‌شمار می‌رود، در واپسین روزهای هفته گذشته باز هم در آتش سوخت. آتش‌سوزی‌های سریالی در این منطقه موجب شده تا در پنج سال گذشته بیش از ١٠ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی این پارک ملی خاکستر شود.
وقتی قدیمی‌ترین پارک ملی و غنی‌ترین گنجینه ژنتیکی کشورمان این‌چنین مفت و آسان می‌سوزد یا توسط گله‌های پرشمار گوسفند چریده شده، یا زیر تیغ لودرهای وزارت راه خرد می‌شود و حیات‌وحش آن نیز با حضور فله‌ای شکارچیان بی‌رحم سلاخی می‌شود، می‌توان وضعیت دیگر مناطق حفاظت‌شده کشورمان را هم به‌راحتی به تصویر کشید!
گلستان همه آبروی ایران در مجامع جهانی زیست‌محیطی است اما بی‌آنکه آبی به رویش ریخته شود، سال‌هاست پی‌درپی می‌سوزد. کاش باور کنیم این همه طبیعت ایران است که در غفلت من و تو و دولت‌ها در هر ثانیه بی‌صدا می‌سوزد و چریده و کاویده می‌شود. راستی چرا هیچ‌کس ثانیه‌شمار تخریب طبیعت ایران را جدی نمی‌گیرد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۱:۲۲
پیمان صاحبی
زیست بوم: دکتر حسین آخانی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست با انتشار چند عکس پیرامون دریاچه ارومیه پرده از زخم دیگری برمی دارد که کمتر به آن توجه می شود.
آب دریاچه ارومیه خرج سیب های گندیده شد؟
به گزارش خبرنگار فضای مجازی زیست بوم، این پژوهشگر با انتشار سه عکس در صفحه فیسبوک خود نوشت: چهارشنبه و پنجشنبه سفر دو روزه داشتم به دریاچه ارومیه. یک روز را در تالاب کانی برازان و یک روز را در تالاب سولدوز گذراندم. دو تالابی که هنوز به سرنوشت ارومیه دچار نشده اند. هنوز می توان بخشی از تنوع زیستی ارومیه را در این دو تالاب دید. در نیزارهای سولدوز شاهد سر و صدای هزاران پرنده بودیم که آهنگ دلنواز آنها جان دیگری به ما داد. آنچه در اطراف این دو تالاب دل ما را آزار داد چرای بی‌رویه بود که تنوع زیستی حاشیه و اطراف را به شدت تخریب کرده بود.
آب دریاچه ارومیه خرج سیب های گندیده شد؟
آب دریاچه ارومیه خرج سیب های گندیده شد؟
صبح پنجشنبه به اتفاق یکی از اهالی خور خور که خود محیط بان کانی برازان است به باغ سیب اجاره‌ای آنها رفتیم. صحنه‌هایی را دیدم که می‌تواند اوج بی کفایتی مدیریت کشاورزی این سرزمین را نشان دهد. اینکه چگونه ارومیه را خشکاندند تا سیبی تولید کنند که کوهی از آن دارد می‌گندد. دو جوانی که باغ را اجاره کرده بودند ارقام تکان دهنده‌ای از نابودی ده‌ها تُن سیب می‌دادند که به دلیل ارزان بودن و نبود مشتری روی هم انبار شده بود و گندیده بودند.
آب دریاچه ارومیه خرج سیب های گندیده شد؟
کسی نمی‌پرسد چرا سیب در سر باغ کیلویی 600 تومان و در تهران 6000 تومان است؟ کسی نمی‌پرسد که چرا در این کشور دستگاهی وجود ندارد تا سیب‌های زیر درختی را در باغات منطقه را جمع آوری کنند و با ایجاد صنایع تبدیلی فرصت‌های شغلی و جایگزین برای مردم منطقه درست کنند؟ آنوقت صدها میلیارد تومان هزینه می‌شود تا آب زاب به ارومیه منتقل شود. ارومیه را اقلیم خشک نکرد، بلکه بی کفایتی مسئولینی خشک کرد که بدون هیچ تدبیری باغات را گسترش دادند تا محصولاتی تولید کنند که بدون آنکه به دهن مردم برسد زیر درخت می‌پوسد.

منبع: زیست بوم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۱:۱۹
پیمان صاحبی

به گزارش کُردتودی، دکتر فردین اخلاقیان رییس دانشگاه کردستان امروز در سومین همایش ملی تحقیقات منابع طبیعی با محوریت محیط زیست که در تالار دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برگزار شد اظهار داشت: با توجه به اینکه حیات همه ما وابسته به محیط زیست است هیچ بحثی مهمتر از بحث منابع طبیعی و محیط زیست نیست.

وی گفت: لازم است سرمایه گذاری ها و تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

اخلاقیان افزود: متاسفانه کشور ما و بویژه استان کردستان در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست در وضعیت مطلوبی به سر نمیبرد و برگزاری این چنین همایش هایی باعث می شود آخرین وضعیت ها و دستاوردها در این زمینه تشریح و بررسی شود.

وی یاداور شد: دانشگاه کردستان در نیمسال اول سال تحصیلی 54-1353 فعالیت خود را به عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در سال 1370 وزارت فرهنگ و آموزش عالی آن زمان با فعالیت آموزشی و پژوهشی مستقل این واحد آموزشی تحت عنوان دانشگاه کردستان موافقت نمود.

اخلاقیان تاکید کرد: دانشگاه‌کردستان در حال حاضر بیش از 10 هزار دانشجو در 35 گروه آموزشی تحصیل می کنند که در 154 رشته–مقطع و گرایش در 7 دانشکده و یک پردیس خودگردان مشغول به فعالیت هستند .

رییس دانشگاه کردستان تصریح کرد: این دانشگاه دارای 22 رشته دکترای, 63 رشته ارشد و 46 رشته کارشناسی و 23 رشته ارشد در پردیس خودگردان و دارای 290 عضو هیئت علمی تمام وقت است.

وی عنوان کرد: دانشگاه کردستان به لحاظ آموزشی و پژوهشی با توجه به تمرکز اساتید در وضعیت مطلوبی است که آمار بالای قبولی در کنکور ارشد و دکترای و تعداد مقالاتی که در مجلات معتبر بین المللی که توسط اساتید دانشگاه منتشر می شود بالاتر از میانگین کشوری است.

کُرد دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۴ ، ۰۹:۱۶
پیمان صاحبی


گروه جامعه: مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سالانه 10 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب از ذخایر زیر زمینی در جهان انجام می شود، گفت: 85 درصد آب های موجود کشور برداشت می شود که با روند فعلی، ایران تا 15 سال دیگر تبدیل به کویر می شود.

زاینده‌رود و کارون در آینده اتوبان می‌شوند!

یوسف حجت، در حاشیه همایش مدیران، مسئولان و رابطان محیط زیست کشور در تبریز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آب زاینده رود که 25 سال پیش دو میلیارد متر مکعب در سال بود، اکنون به زیر یک میلیارد کاهش یافته است ضمن اینکه خشکی کارون شدت گرفته، به طوری که عمق آن در اهواز به یک متر رسیده و امروز دیگر قایق تسمه ای هم نمی تواند در آن حرکت کند، آن هم در رودخانه ای که از گذشته های دور امکان تردد کشتی در آن فراهم بود. وی اضافه کرد: با ادامه وضعیت موجود ایجاد اتوبان زاینده رود و اتوبان کارون در آینده، دور از انتظار نخواهد بود.

حجت با بیان اینکه جنگ آب از بحران های آینده نزدیک کشور است، گفت: خشکی از جنوب کشور شروع شده و به سرعت به سمت شمال کشور در حرکت است. وی همچنین با بیان اینکه 15 میلیارد هکتار از مساحت کره زمین خشکی است، ادامه داد: 12 میلیارد هکتار از آن دارای ظرفیت زیستی است ولی رد پای زیستی بشر در 21 میلیارد هکتار دیده می شود.

مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با الگوی مصرف موجود، ظرفیت زیستی کره زمین جوابگوی چهار میلیارد نفر می باشد ولی هفت میلیارد نفر در زمین زندگی می کنند که در صورت کاهش 40 درصدی مصرف سرانه، زمین ظرفیت هفت میلیارد نفر را خواهد داشت. وی با بیان اینکه عبور از ظرفیت زیستی یک بن بست است، افزود: برای مقابله با آن یا باید جمعیت جهان نصف شود که عملا و در کوتاه مدت شدنی نیست و یا باید مصرف سرانه نصف شود که با شرایط فعلی غیر ممکن است.

حجت ادامه داد: مردم جهان مثل سرنشینان یک کشتی هستند که بیش از ظرفیت سوار شده اند و آب و غذای کافی ندارند به همین دلیل باید مصرف آب و مواد غذایی را به دقت برنامه ریزی کنند تا بیشتر زنده بمانند. همایش یکروزه مدیران، مسئولان و رابطان محیط زیست روز سه شنبه با هدف هم اندیشی در ارتباط با محیط زیست و چالش ها و راه های برون رفت از آن در تبریز برگزار شد.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۸
پیمان صاحبی


سنندج – ایرنا- در حالی که تعداد آتش سوزی جنگل ها و مراتع در استان کردستان به اندازه کافی دوستداران محیط زیست را نگران کرده بود برگزاری یک گردهمایی در سازمان جنگل ها برای تبدیل جنگل های تخریب شده به باغ بر نگرانی ها افزود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردهمایی که در آن برسر این گفت و گو شد که چگونه در جنگل هایی که بر اثر آتش سوزی یا موارد دیگر تخریب شده است گونه های مثمر کاشته شود.
پیشنهاداتی که در این نشست از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد بدون کار کارشناسی بود و در این گردهمایی با اینکه نمایندگانی از وزارت جهادکشاورزی، سازمان جنگل ها، اداره منابع طبیعی کردستان و سازمان جهادکشاورزی کردستان حضور داشتند هیچ نماینده ای از سازمان محیط زیست حضور نداشت.
در این نشست متنی آماده شده بود که به صورت مصوبه به امضای حاضرین برسد که به گفته مدیرکل منابع طبیعی کردستان امضا نشد.
در این متن از سازمان جنگل ها خواسته شده بود تا دستورالعمل چگونگی واگذاری اراضی تخریبی در جنگل را به سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کند.
موضوع دیگری که در این متن منشا اصلی نگرانی بود گنجاندن بندی بود که خواستار فراهم کردن تسهیلات برای واگذاری زمین به افرادی بود که قبلا سابقه تخریب و تصرف دارند، شده بود.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: ما مخالفت کردیم و این اصلا امکان ندارد و قانون اجازه واگذاری جنگل ها را نمی دهد.
پیمان باباپیری با بیان اینکه روز اول جلسه نتیجه ای در بر نداشت و بسیاری از موارد خلاف ضوابط بود، افزود: سازمان جنگل ها نیز این پیشنهادات را رد کرد.
وی در رابطه با پیشنهادات خود منابع طبیعی در این جلسه گفت: می توان در مناطق جنگلی که لکه هایی خالی از درخت وجود دارد گونه های جنگلی مثمر کاشته شود.
وی ادامه داد: گونه هایی بومی زاگرس همچون زالزالک، زرشک و فندق را می توان در این زمین ها کاشت.
باباپیری تاکید کرد: زمین ها به صورت حفاظتی و نه به صورت تملیکی در اختیار بهره برداران محلی قرار گیرد تا به صورت مشارکتی اقدام به این کار کنند.
مدیرکل منابع طبیعی در مورد مشکلاتی همچون آبیاری که بعدها ممکن است برای مناطق جنگلی ایجاد کند هم گفت: می توان از مواد سوپرجاذب برای جذب بیشتر رطوبت در خاک استفاده کرد و در مناطقی که امکان عبور و مرور هست از طریق تانکر و تراکتور درختان را آبیاری کرد.
وی تایید کرد که این درختکاری ها در سه سال اول نیاز به آب دارند. بنابراین تامین آب، جابجایی منابع آبی و ورود ماشین آلاتی همچون تراکتور به میان جنگل خود می تواند تهدیداتی باشد.
با اینکه مدیرکل منابع طبیعی از امضا نشدن صورتجلسه می گوید، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان که در آن نشست در سازمان جنگل ها حضور داشته است به ایرنا گفت: صورتجلسه را وزارت جهاد کشاورزی نوشت و به سازمان هم در کردستان ارسال کرد.
مهندس پورحبیبی افزود: در آن نشست به نتیجه ای نرسیدیم و قرار شد که سازمان جنگل ها و مراتع این پیشنهادات را بررسی کند و نتیجه را به ما بگویند.
یک فعال محیط زیست در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: منابع طبیعی برحسب وظیفه باید در هر منطقه ای که جنگل آسیب دیده است و درختان آن از بین رفته اند با کاشت درختان همان منطقه به احیای جنگل بپردازد.
باربد صفایی افزود: چنین تصمیم گیری هایی و کاشت درختان مثمر به جای همان درختانی که قبل از تخریب در منطقه وجود داشته است، شانه خالی کردن از وظیفه اصلی توسط منابع طبیعی است.
وی تاکید کرد: واگذاری عرصه های جنگلی سوخته به هر شکلی که باشد وسوسه انگیز است و موجب تشویق دیگران به آتش زدن جنگل ها می شود.
وی ادامه داد: اگر درختی قطع شود یا با تراکتور زمین هایی صاف شود، ارگان های مرتبط سراغ فرد خاطی می روند اما اگر آتش در جنگل بیافتد یافتن خاطی بسیار دشوار است.
وی گفت: حتی اگر آتش سوزی به هر شکلی هم روی بدهد، تلاش برای خاموش کردن آن کاهش می یابد.
وی با یادآوری اکوسیستم پیچیده جنگل به همراه حیوانات و جانواران مختلف موجود در آن، اظهار کرد: نمی توان عرصه های مصنوعی همچون باغ را با اکوسیستم جنگل جایگزین کرد و انتظار کارکردهای جنگل را داشت.
به گفته صفایی باغ شامل درخت هایی می شود که با فاصله حداقل سه متر از یکدیگر کاشته شده اند و آن تنیدگی جنگلی را ندارد.
وی افزود: از سوی دیگر حضور مستمر انسان ها در باغ، دیگر جانوران را از آن محیط دور می کند و به شکل دیگری اکوسیستم و نظم جنگل را برهم می زند.
وی تهدید منابع آب در شرایط کم آبی کنونی، خانه سازی و جاده سازی را برخی از تخریب هایی دانست که با عملی شدن چنین طرح هایی دامن گیر جنگل هایی می شوند که هم اکنون با آتش سوزی های مکرر زخمی شده است.
غایب بزرگ نشستی که در رابطه با این طرح در آن صحبت و همفکری شد سازمان محیط زیست بود. عدم دعوت از این سازمان در چنین نشستی جای سوال دارد و این پرسش را به ذهن می رساند که آیا دستگاه های مرتبط پیشاپیش می دانستند که پاسخ سازمان حفاظت از محیط زیست به این تصمیم منفی است.
انتظار می رود در شرایطی که میزان آتش سوزی ها افزایش یافته است سازمان های مرتبط به جای چنین طرح هایی، این همکاری و گردهمایی ها را برای یافتن راه هایی به منظور کاهش و تخریب جنگل ها و منابع طبیعی در پیش بگیرند. ک/4
6108 / 1539
گزارش: امید بهمنی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۰۹:۳۱
پیمان صاحبی


زیست بوم- گردشگری: کرد‌‌‌‌ستان سرزمین جنگل‌های بلوط، آبشارها و رود‌‌‌‌خانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و کوه‌های سر به‌فلک کشید‌‌‌‌ه است. موسیقی کرد‌‌‌‌ی یکی از بارزترین ویژگی‌های فرهنگی قوم کرد‌‌‌‌ است. طراوت، شاد‌‌‌‌ابی، فضای عرفانی و د‌‌‌‌رآمیختگی مضامین با تاریخ گذشته کرد‌‌‌‌ها، بخشی ازخصوصیات موسیقی کرد‌‌‌‌ی است. مجموع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، استان کرد‌‌‌‌ستان را به منطقه‌ای د‌‌‌‌ید‌‌‌‌نی تبد‌‌‌‌یل کرد‌‌‌‌ه که بازد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ از آن برای هر گرد‌‌‌‌شگری جذاب و خاطره‌انگیز خواهد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌. این استان د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌امنه‌ها و د‌‌‌‌شت‌های پراکند‌‌‌‌ه سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است.

د‌‌‌‌ر میان صد‌‌‌‌ها منطقه گرد‌‌‌‌شگری کرد‌‌‌‌ستان، اورومانات همچون نگینی د‌‌‌‌ر میان آنها می‌د‌‌‌‌رخشد‌‌‌‌. واژه اورامان یا هورامان از د‌‌‌‌و بخش «اهورا» و «مان» به معنى خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شد‌‌‌‌ه است. پس اورامان یعنى سرزمین اهورایى و جایگاه اهورا مزد‌‌‌‌ا. «هور» معنى د‌‌‌‌یگرى هم د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌. هور د‌‌‌‌ر اوستا به‌معنى خورشید‌‌‌‌ است. هورامان را مى‌توان جایگاه خورشید‌‌‌‌ هم معنى کرد‌‌‌‌.

اورومانات؛ هزار ماسوله د‌‌ر کرد‌‌ستان+تصاویر

منطقه اورامان د‌‌‌‌ر شرق مریوان واقع شد‌‌ه و د‌‌‌‌ارای کوهستان‌های زیبا با پوشش جنگلی است.رود‌‌‌‌خانه بزرگ سیروان، از این منطقه و د‌‌‌‌ره اورامان عبور می‌کند‌‌‌‌ و به رود‌‌‌‌خانه د‌‌‌‌یاله د‌‌‌‌ر عراق می پیوند‌‌‌‌د‌‌‌‌.این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند‌‌ زیرا معمارى آن همانند‌‌‌‌ ماسوله است. حیاط هر خانه بام خانه‌اى د‌‌‌‌یگر است، اما با وسعتى بیشتر. معمارى اورامانات و سرسبزى این منطقه کوهستانى رویاى پله‌هایى به سمت بهشت را متصور مى‌کند‌‌‌‌. خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به‌صورت خشکه و به صورت پلکانى ساخته شد‌‌‌‌ه است. مرد‌‌‌‌م منطقه معتقد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ اورامانات تخت، زمانى شهرى بزرگ بود‌‌‌‌ه و مرکزیتى خاص د‌‌‌‌اشته به همین د‌‌‌‌لیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه‌اى اورامان یاد‌‌‌‌ مى‌کرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌.اورومانات؛ هزار ماسوله د‌‌ر کرد‌‌ستان+تصاویر

به‌غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آد‌‌‌‌اب و رسوم و وجود‌‌‌‌ مقبره و مسجد‌‌‌‌ پیر شالیار و به‌ویژه جمعیت و تعد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است. هر ساله د‌‌‌‌ر آخرین چهارشنبه و پنجشنبه قبل از ۱۵ بهمن ماه برگزارکنند‌‌‌‌ه آیین پیر شالیار است که بعضی از مورخان قد‌‌‌‌مت آن را هزار ساله می‌د‌‌‌‌انند‌‌‌‌.

آیین باستانی پیرشالیار نماد‌‌‌‌ عینی از مشارکت فعال مرد‌‌‌‌م د‌‌‌‌ر مناسبت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است. هر ساله تعد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ زیاد‌‌‌‌ی گوسفند‌‌‌‌ که نذورات مرد‌‌‌‌م برای پیر شالیار است د‌‌‌‌ر صبح روز چهارشنبه قربانی می‌شوند‌‌‌‌ که این د‌‌‌‌ام‌ها توسط اهالی یا افراد‌‌‌‌ی از روستاهای د‌‌‌‌یگر د‌‌‌‌ر اواخر فصل پاییز برای متولی فرستاد‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌ و او د‌‌‌‌ر فصل زمستان از آن د‌‌‌‌ام‌ها نگهد‌‌‌‌اری کرد‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌ر روز جشن همه آنها را قربانی می‌کند‌‌‌‌. روستای اورامان تخت به‌عنوان یکی از مناطق گرد‌‌‌‌شگری کشور مطرح است و د‌‌‌‌ر بعضی از روزهای سال علاوه‌بر گرد‌‌‌‌شگران د‌‌‌‌اخلی افراد‌‌‌‌ی را از د‌‌‌‌یگر کشورها به خود‌‌‌‌ جذب می‌کند‌‌‌‌.

از تولید‌‌‌‌ات هنرهاى سنتى این روستا می‌توان به گلیم، سجاد‌‌‌‌ه، نمد‌‌‌‌، سبد‌‌‌‌، گیوه به عنوان سوغات اشاره کرد‌‌‌‌. صنایع د‌‌‌‌ستی روستا عمد‌‌‌‌تاً بافت کلاش (گیوه)، کلاه، جاجیم، تسبیح، سجاد‌‌‌‌ه و غیره بود‌‌‌‌ه و طبیعت زیبای بهاری منطقه نیز جاذبه د‌‌‌‌یگری است که به‌عنوان یکی از تفرجگاه‌های مهم منطقه به حساب می‌آید‌‌‌‌. هنرهای سنتی از د‌‌‌‌یرباز د‌‌‌‌ر میان کرد‌‌‌‌ها رواج د‌‌‌‌اشته و باتوجه به شرایط خاص جغرافیایی از تنوع برخورد‌‌‌‌ار بود‌‌‌‌ه است. تولید‌‌‌‌ این آثار، هم مصرف محلی د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و هم از نظر اقتصاد‌‌‌‌ی د‌‌‌‌ر بهبود‌‌‌‌ زند‌‌‌‌گی مرد‌‌‌‌م منطقه مؤثر است.

اورومانات؛ هزار ماسوله د‌‌ر کرد‌‌ستان+تصاویر

ساخت تنور و ظروف سفالی د‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌یار به عهد‌‌‌‌ه زنان است. این افراد‌‌‌‌ با استفاد‌‌‌‌ه از گل سرخ رنگی که از کوه های اطراف تهیه می‌کنند‌‌‌‌، به کار ساخت ظروف سفالی می پرد‌‌‌‌ازند‌‌‌‌ که آن را هه‌ورگر می‌گویند‌‌‌‌.مسافرت د‌‌‌‌ر میان روستاها د‌‌‌‌ر گذشته به‌د‌‌‌‌لیل عد‌‌‌‌م وجود‌‌‌‌ وسایل حمل و نقل اغلب به شکل پیاد‌‌‌‌ه و سوار شد‌‌‌‌ن بر الاغ و قاطر صورت می‌گرفت و د‌‌‌‌ر حال حاضر نیز رفت و آمد‌‌‌‌ روستاهای نزد‌‌‌‌یک به‌صورت پیاد‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌ه ولی استفاد‌‌‌‌ه از ماشین برای مراجعه به شهر یا روستاهای د‌‌‌‌ور متد‌‌‌‌اول است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۰
پیمان صاحبی

خبرگزاری مهر: سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی از تولید کنندگان فرآورده های غذایی را که اقدام به جعل مستندات بهداشتی نموده اند، اعلام کرد.
روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فرآورده های غذایی عصاره گیاه زعفران کارخانه نعمت الله رضایی با نام تجاری معراج، نمک با نام تجاری ماهبانو(پارسیان) و نمک تصفیه شده یددار با نام تجاری نگین را غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.
در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون آلبالو خشک، توت خشک، انجیل خشک، مغز گردو و...، با نام تجاری نوکام(کامن نو)، رشته پلویی با نام تجاری هانی، ادویه جات شرکت صبا پخش میلاد با نام تجاری میلاد، دارچین با نام تجاری اکباتان تاک، سماق تک نفره با نام تجاری ارغوان، گلاب با نام تجاری ساغر گل ریزان به دلیل جعل مستندات مورد نظر اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می شوند.
روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.
در این اطلاعیه همچنین به نام تجاری «دادلی» تولید کننده محصول لواشک مخلوط(سیب، زردآلو، خرما) از شرکت چیچک باران بوستان به عنوان محصولی مجاز جهت تولید و عرضه اشاره شده است و ضمن تشکر از رسانه هایی که مباحث مرتبط با سلامت را در صدر اخبار خود قرار می دهند از کسانیکه نام این شرکت را به عنوان تولید کننده فرآورده غیر مجاز منتشر نموده بودند خواست؛ با توجه به ارائه مستندات لازم از سوی مدیران آن مجموعه، جهت جلوگیری از تضییع حقوق مادی و معنوی نشان تجاری دادلی، نسبت به انتشار دارای پروانه بهداشتی بودن شرکت فوق اهتمام لازم را بنمایند.
در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۰۵۵۶۹ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام گردیده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۴ ، ۱۰:۳۲
پیمان صاحبی

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - هر ساله 6.4 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس می شود. در خشکی نیز پلاستیک در زمین های دفن زباله، سواحل و دیگر زیست بوم های حساس سراسر جهان جمع می شود. تنها در آمریکا سالانه 33 میلیون تن پلاستیک دور ریخته می شود و نشانه ای از کاهش این میزان نیز قابل مشاهده نیست. اما پژوهشی جدید نشان داده است یک نوع کرم ممکن است به ما در حل مشکل عظیم زباله های پلاستیکی کمک کند.

بازیافت زباله‌های پلاستیکی با کرم‌ پلاستیک‌خوار

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، دانشمندان دانشگاه استنفورد کشف کرده اند که لارو یک نوع سوسک می تواند استایروفوم (یونولیت) و دیگر پلی استایرن ها را در رژیم غذایی خود جای دهد. به گفته "وی مین وو" از دانشگاه استنفورد و یکی از مولفان مطالعه اخیر، نه تنها کرم ها با یک رژیم غذایی استایروفوم به حیات خود ادامه می دهند، بلکه میکروارگانیزم های موجود در احشاء آنها طی فرآیند گوارش پلاستیک را تجزیه می کند. مواد زیست تخریب پذیر دفع شده از کرم ها نیز به نظر می رسد می تواند به عنوان خاک برای محصولات کشاورزی استفاده شود.

یافته های اخیر از آن جهت اهمیت دارند که تا پیش از این تصور می شد پلی استایرن غیر قابل تجزیه و زیست تخریب ناپذیر است. پژوهش های بیشتری برای درک چگونگی توانایی باکتری های موجود در کرم ها برای تجزیه پلاستیک نیاز است اما مطالعه اخیر می تواند گامی بزرگ در راستای حل مشکل زباله های پلاستیکی باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۴ ، ۰۹:۴۱
پیمان صاحبی


مدت هاست که دیگر از شنیدن اخبار آلودگی مواد غذایی یا تقلبی و غیراستاندارد بودن آن تعجب نمی کنیم و این فاجعه بزرگ، برایمان امری طبیعی شده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وجود پالم در ماست و شیر برای چربتر و جذاب تر به نظر رسیدن ان ها، وجود مواد نگهدارنده غیر مجاز در شیر های پاکتی برای ماندگاری بیشتر، وجود خمیر مرغ در سوسیس و کالباس، آب معدنی ایی که مهر استاندارد دارد ولی آلوده است و بسیاری از این موارد که همگی باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به صنعت تغذیه میشود، اخباری هستند که هر از گاهی به گوش می رسند و مدتی بر سر زبان ها می افتند و دست آخر کسی نمی فهمد آیا مشکلشان حل شد یا فقط مشمول مرور زمان شد.

آبلیموهای شگفتی ساز؛ 99 ‌درصد آبلیموهای موجود در بازار کشور تقلبی است!

بهمن ماه سال گذشته بود که آبلیمو هم خبر ساز شد و اخبار تقلبی بودن آن کام مردم را ترش کرد. البته ابلیمو جزو شگفتی سازهای دنیای تغذیه شد و عنوان یکی از بزرگترین تقلبات بازار مواد غذایی ایران را به خود اختصاص داد. بنا به ادعای «محمد میررضوی» دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران و عضو کانون انجمن‌های صنفی مواد غذایی ٩٩‌درصد آبلیموهای موجود در بازار کشور تقلبی هستند و متقلبان از این بازار سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

او در گفت‌وگویی اعلام کرده که برای تشخیص این سود کلان کافی است که بدانید تنها با ٤ لیتر اسید سولفور و گوگرد، می‌توان بدون استفاده از لیمو ١٠ تن آبلیموی تقلبی تهیه کرد.
از نکات بسیار جالب این آبلیمو های صنعتی این است که در تهیه این نوع آبلیمو اصلا از لیمو استفاده نمیشود و یا در صورت استفاده به طرز چشمگیری رقیق می شوند. در همین خصوص «مهدی پورهاشم» مدیرکل سابق استاندارد و تحقیقات صنعتی تهران گفته است که آبلیموهای تقلبی دودسته هستند. یک دسته آبلیمویی که بدون استفاده از میوه لیمو تولید می‌شود که محتوای آن اسید سولفور و گوگرد است و دسته دوم آبلیموی بسیار رقیق طبیعی با مقادیر بالای ترکیبات شیمیایی است.
وی ادامه می‌دهد: میزان مجاز استفاده از متابی سولفیت سدیم که یک ماده شیمیایی است در حد ٢٥٠ پی‌پی‌ام است، زیرا این ماده مانع از تغییر رنگ و فساد میکروبی آبلیمو می‌شود. این در حالی است که نتایج آزمایش آبلیموهای موجود در بازار نشان می‌دهد که در برخی از آنها تا ٥ برابر یعنی نزدیک ١٢٥٠ واحد متابی سولفیت موجود است.

چیزی را که میخوردیم حتی برای خاک هم مضر است!

گذشته از سوال اینکه چرا نباید نظارت کافی و مستمر روی خط تولید شرکت های صنعتی تولید مواد غذایی نباشد و اصولا چرا باید پروسه ی دادرسی رسیدگی به پرونده ی یک شرکت متخلف ماه ها طول بکشد، لازم است به این نکته توجه شود، چگونه ممکن است شرکتی هایی با چندین عنوان تجاری، آرم استاندارد و حتی سوابق فعالیت طولانی به خود اجازه دهند تا چنین محصولاتی تولید کنند که نه تنها سودی برای مصرف کننده آن ندارد، بلکه لطمات جبران ناپذیری بر پیکره سلامت جامعه میزند را تولید و به مصرف عموم برساند.

در همین خصوص «مرتضی خدایی» رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی تهران اظهارات تکان دهنده ای دارد. او دراین‌باره می گوید: در برخی موارد متقلبان اقدام به عرضه آبلیمو با آرم استاندارد کرده بودند.آبلیموهایی که به هیچ عنوان قابلیت مصرف انسانی ندارد و حتی برای معدوم کردن آن با مشکل مواجهیم. زیرا این آبلیموها آثار مخرب زیست محیطی داشته و حتی برای خاک مخرب است و به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست برای معدوم کردن آن محدودیت‌های قانونی اعمال کرده است اما این محصولات که خاک تحمل آن را ندارد به راحتی تولید و به مصرف انسانی می‌رسد.آبلیموی تقلبی را با مواد شیمیایی مانند اسیدسیتریک، رنگ و مواد دیگری تولید می کنند و با طعمی شبیه آبلیموی طبیعی در اختیار مردم قرار می دهند، در حالیکه مردم انتظار دارند، آبلیموی طبیعی مصرف کنند و این یک نوع تقلب و کلاهبرداری است.

چه کسی مسئول امنیت غذایی مردم است؟

شاید بسیاری از مردم با مشاهده پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو و نشان ملی استاندارد ایران بر روی لیبل آبلیموهای موجود در بازار خود را برای خرید محصول قانع می کنند اما باید در نظر داشت که متاسفانه این علائم نمی تواند کمک چندانی به تشخیص طبیعی بودن آبلیمو کند زیرا کارشناسان بر این باورند استاندارد آبلیمو دارای نقاط ضعف متعددی است به گونه ای که با معیارهای موجود نمی توان آبلیموی تقلبی را تشخیص داد در نتیجه استاندارد موجود برای آبلیمو قابلیت اجرایی نداشته و نیازمند بازنگری یا حتی تجدید نظر است.

حال این سوال مطرح است چه سازمانی می تواند به مردم اطمینان دهد که می توانند آبلیموی طبیعی را در بازار تهیه نمایند؟ آیا سازمان غذا و دارو سازمان ملی استاندارد قادرند با اینگونه تقلب های رایج مقابله کنند یا اینکه کماکان باید به نظاره نشست تا سودجویان سلامتی جامعه را دستمایه آمال خود قرار دهند؟!منبع - خبرانلاین

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۴ ، ۰۷:۵۷
پیمان صاحبی