منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

موتور تخریب طبیعت ایران سرعت گرفته است

شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ق.ظ


مژگان جمشیدی زیست بوم/مژگان جمشیدی: نفس خود را برای ١٠ ثانیه در سینه حبس کنید! در همین زمان کوتاه، سه‌هزارو ٥٠٠ مترمربع از جنگل‌ها و مراتع کشورمان تخریب شد. حالا به عقربه ثانیه‌شمار ساعتتان نگاه کنید، وقتی یک دقیقه کامل شد، حجم تخریب جنگل‌ها و مراتع کشورمان به ٢١ هزارمترمربع می‌رسد! درست به همین سادگی، هرروز حدود ٣٠ میلیون مترمربع (معادل سه‌هزارو ٢٠٤ هکتار) از زیستگاه‌های ایران به دلایل گوناگون نابود می‌شود. به‌این‌ترتیب تا پایان هر سال رقمی معادل یک میلیون و ١٠٤ هزار هکتار (معادل ١١ میلیارد و ٤٠ میلیون مترمربع) از جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب می‌شود.

اعلام این حجم عظیم از تخریب سرزمین، یک توهم یا بزرگ‌نمایی رسانه‌ای نیست؛ بلکه این مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست است که روزشمار تخریب طبیعت ایران را افشا کرد. به موازات همین حجم گسترده تخریب، اکنون نزدیک به ٣٠ درصد گونه‌های گیاهی کشورمان در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته‌اند. به گزارش دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط‌زیست، از مجموع هشت‌هزار گونه گیاهی در کشور، دوهزارو ٤٠٥ گونه در معرض تهدید قرار دارند که بخش اعظمی از این گیاهان گونه‌های اندمیک و بومی این سرزمین است که اگر منقرض شوند، برای همیشه از روی زمین پاک خواهند شد.
امروز دیگر کمتر منطقه بکری در این سرزمین باقی مانده به‌طوری‌که حتی کم‌نظیرترین پارک‌های ملی کشورمان هم با وجود اهرم‌های محکم قانونی در سال‌های اخیر دستخوش تخریب جدی شده است. در تازه‌ترین رخداد غمبار، پارک ملی گلستان که ارزشمندترین گنجینه تنوع زیستی کشورمان به‌شمار می‌رود، در واپسین روزهای هفته گذشته باز هم در آتش سوخت. آتش‌سوزی‌های سریالی در این منطقه موجب شده تا در پنج سال گذشته بیش از ١٠ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی این پارک ملی خاکستر شود.
وقتی قدیمی‌ترین پارک ملی و غنی‌ترین گنجینه ژنتیکی کشورمان این‌چنین مفت و آسان می‌سوزد یا توسط گله‌های پرشمار گوسفند چریده شده، یا زیر تیغ لودرهای وزارت راه خرد می‌شود و حیات‌وحش آن نیز با حضور فله‌ای شکارچیان بی‌رحم سلاخی می‌شود، می‌توان وضعیت دیگر مناطق حفاظت‌شده کشورمان را هم به‌راحتی به تصویر کشید!
گلستان همه آبروی ایران در مجامع جهانی زیست‌محیطی است اما بی‌آنکه آبی به رویش ریخته شود، سال‌هاست پی‌درپی می‌سوزد. کاش باور کنیم این همه طبیعت ایران است که در غفلت من و تو و دولت‌ها در هر ثانیه بی‌صدا می‌سوزد و چریده و کاویده می‌شود. راستی چرا هیچ‌کس ثانیه‌شمار تخریب طبیعت ایران را جدی نمی‌گیرد؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۵
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی