منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

۶۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

 

شنا کردن در این آب‌ها ممنوع!

سلامت نیوز:«بدن انسان مانند لباس و ابزارش مملو از باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف است، برای همین در استخرهای تفریحی شهری شاهد موازین دقیق رفع آلودگی مداوم هستیم. حالا در نظر بگیرید یک گروه پانزده بیست نفره با لباس‌ها و ابزار غارنوردی وارد چنین استخری شوند که مردم بومی از آب آن استفاده می‌کنند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سومین همایش «حفاظت از غارها»، جمعه 31 اردیبهشت‌ماه در استان البرز برگزار می‌شود تا آخرین یافته‌ها درباره‌ی حفاظت از غارها و همچنین نحوه پیمایش صحیح آن‌ها با اهداف مختلف را ارائه دهد.

جواد نظامدوست عضو انجمن غار و غارشناسی ایران در بخشی از این همایش قرار است به موضوع «آشنایی با آب‌های زیر زمینی در کارست و اهمیت آن در غار» بپردازد. به اعتقاد او، اهمیت آب‌های زیر زمینی در مناطق کارستیک فراوان است، چه وقتی که در غار آب، جاری باشد و چه زمانی که غارهایی با حوضچه‌ها و دریاچه‌های آب راکد یافت شود.

نظامدوست می‌گوید: آب در مناطق کارستیک در مسیرهای غارمانندِ کوچک و بزرگ، راه خود را به بیرون می‌یابد که باید درنظر گرفت حالت لوله شکل این مسیرها و همچنین شیب زیاد تسریع دهنده‌ی جریان آبی، توانایی تصفیه آب از آلودگی‌های آن را ندارد.

او به مطالعاتی استناد می‌کند که براساس آن گفته شده است؛ هر حفره‌ای بزرگ‌تر از انگشت کوچک دست انسان، آلودگی آب را از خود عبور می‌دهد و سپس اظهار می‌کند: با توجه به این مطالعات، پس هر گونه فعالیت انسانی در غارها مستقیما موجب آلودگی آب مورد استفاده‌ی انسان‌های بومی خواهد شد و نباید آب شیرین مردم بومی را فدای یک برنامه غارنوردی غیر ضروری و تفریحی ورزشی کرد.

نظامدوست در ادامه به آلودگی‌های به جای مانده در غارها که برای سال‌های متمادی بر آب شیرین زیرزمینی تاثیر منفی مدوام خواهد داشت، اشاره می‌کند و در ادامه می‌گوید: اما درباره‌ی آب‌های راکد در حوضچه‌ها و دریاچه‌های داخل غارها، باید گفت که به دلیل فرایند شکل‌گیری آن‌ها، متاسفانه هر نوع آلودگی چه در داخل آب یا در قسمت‌های بالایی دریاچه به درون آن منتقل خواهد شد.

وی توضیح می‌دهد: تجمع آب داخل غارها، متوقف شدن این آب توسط لایه‌های سنگ بستر که در مقابل انحلال مقاومتر از سنگ منطقه کارستیک است، دریاچه‌های غاری را پدید می‌آورد. به همین خاطر بر خلاف غارهای دارای آب جاری، در این محیط‌ها آلودگی از غار خارج نمی‌شود و توسط آب‌های داخلی به سمت دریاچه‌ها منتقل خواهد شد. در واقع هر گونه آلودگی در غار و دریاچه، داخل این قسمت باقی خواهد ماند.

او سپس به علاقه‌مندی بازدیدکنندگان حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای برای حضور در محیط‌های آبی غارها، اشاره می‌کند و می‌گوید: مساله چگونگی حضور و فعالیت انسان در این آب‌ها امری بسیار حیاتی است، به طوری که در کشورهای دارای سابقه‌ی مفید غارشناسی، این نوع غارها برای ورود انسان پس از مطالعات مورد نظر، مسدود می‌شود.

نظامدوست یکی از دلایل اعمال چنین محدودیت‌هایی را دشواری تصفیه آب‌های دورن غارها و محافظت از کارست‌ها می‌داند و اظهار می‌کند: صرف نظر از این‌که آب در دسترس انسان همواره با شیوه‌های گران تصفیه می‌شود،‌ باید توجه کرد که در غار هیچ سیستم محافظتی وجود ندارد، با این حال افراد با همان وضع کثیف و گلی به آب می‌زنند. این بلایی است که بر سر بیشتر غارهای دارای آب جاری و راکد در ایران آمده است و سال‌ها است با افتخار ادامه دارد.

در همایش «حفاظت از غارها» علاوه‌بر بررسی وضعیت آب‌های زیرزمینی در غارها، قرار است کارگاه «چگونگی بازدید از غارها با کمترین آسیب»، به مناسبت روز پاسداشت محیط زیست برگزار شود که موضوعایت چون غارنوردی مسئولانه، آشنایی با نقشه‌برداری غار، آشنایی با عکاسی غار و مدیریت اکتشافات غارها، با تاکید بر فاکتور "کمترین آسیب"، آموزش داده خواهد شد.

همچنین موضوعاتی چون «آشنایی با حساسیت‌ها و اهمیت‌های غارها»، «آشنایی با غار نِهشته‌های رسوبی و میکرو ارگانیسم‌های غارزی»، «آشنایی با غارزیان و حساسیت حیات در غار»، «آشنایی با خفاش‌های غار زی»، «آشنایی با پدیده‌های باستانی و دیرینه در غارها»، «آشنایی با غارهای استثنایی» و «آشنایی با کاربردهای غارها برای انسان» بررسی می‌شود.

این همایش یک روزه به همت انجمن غار و غارشناسی ایران با همکاری و حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، کارگروه غار شناسی کشور و به میزبانی دفتر نمایندگی انجمن غار و غارشناسی و غارنوردان استان، از ساعت 8 تا 18 روز جمعه ٣١ اردیبهشت در سالن اداره محیط زیست شهر کرج برگزار می‌شود.

منبع:سلامت نیوز

۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۰۳
پیمان صاحبی

 

کاهش 1.2 متری تراز آب خزر در شهریور 94

سلامت نیوز:رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه در شهریور ماه سال گذشته تراز آب خزر به منفی 27 رسیده است، گفت: این امر نشان می‌دهد که تراز آب دریای خزر نسبت به سال 1370 حدود 1.2 متر کاهش داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،ناصر حاجی زاده ذاکر با اشاره به نوسانات آب دریای خزر اظهار کرد: دریای خزر، بدنه آبی محصور در خشکی است که حجم و میزان تراز آب آن به سه عامل «میزان بارش‌ها»، «ورود آب رودخانه‌ها» و «میزان تبخیر» بستگی دارد.

وی ادامه داد: سوابق نوسانات آب دریای خزر نشان می‌دهد که سطح تراز آب این دریا دائما در حال تغییر است؛ به گونه‌ای که در سال‌های گذشته سطح تراز آب این دریا به شدت کاهش داشته ولی در سال 1370 مجددا به وضعیت قبل برگشته است.

حاجی زاده به بیان سوابق تراز آب دریای خزر پرداخت و ادامه داد: سوابق قبلی نشان می‌دهد که با تغییرات آب و هوایی، تراز سطح آب خزر نیز در دوره‎هایی تغییر کرده است و زمان دیگری افزایش یافته و چند سال بعد مجددا کاهش یافته است.

به گفته رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی سطح آب دریای خزر در سال 1370 بسیار بالا آمده و در حال حاضر تراز سطح آب این دریا کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های موجود در شهریور ماه سال گذشته تراز آب خزر به منفی 27 از سطح آب‌های آزاد رسید که نشان می‌دهد نسبت به سال 1370 حدود 1.2 متر کاهش یافته است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در مورد ارتباط این پدیده با تغییرات اقلیم، یادآور شد: این که آیا این پدیده با تغییرات اقلیمی مرتبط است یا خیر، نیاز به بررسی و ارزیابی‌های بیشتر دارد.

وی در خصوص ارتباط کاهش سطح آب دریای خزر با نحوه بهره برداری از رود ولگا، توضیح داد: بیش از 80 درصد آب خزر از رود ولگا تامین می‎شود و همواره در مسیر این رود فعالیت‌های کشاورزی انجام می‌شده است، این که بگوییم در این چند ساله اتفاق خاصی افتاده باشد بعید است؛ چرا که تغییرات تراز آب این دریا، بیشتر تابعی از تغییرات بارش و ورودی رودخانه‌ها است.

حاجی زاده همچنین خاطر نشان کرد: بررسی‌های تاریخی از این دریا نشان می‌دهد که این دریا همواره با نوسانات تراز آب مواجه بوده است.

به گزارش ایسنا، دریای خزر به ‌عنوان بزرگترین حوضه آبی محصور در خشکی پس از جدا شدن از دریای سیاه در دوره پلیوسن میانی (حدود 5 میلیون سال پیش) چرخه‌های متعدد نوسان تراز آب را تجربه کرده، به ‌طوری‌که مساحت این دریا از یک میلیون کیلومتر مربع تا 150 هزار کیلومتر مربع در نوسان بوده است و دامنه تغییر تراز آب بیش از 300 متر تخمین زده می‌شود.

کاهش تراز آب دریای خزر موجب خشک شدن بخشی از خلیج گرگان شده، در حالی که در سال 1354 خلیج گرگان به همراه تالاب میانکاله و زاغمرز به ‌عنوان مجموعه تالاب بین ‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۳۱
پیمان صاحبی


 

هشدارنسبت به تغییرات جوی

سلامت نیوز:تازه ترین بررسی های صورت گرفته توسط آژانس فضانوردی آمریکا حکایت از آن دارد که امسال زمین داغ ترین آوریل خود را پشت سر گذاشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، از این نظر می توان از هم اکنون پیش بینی کرد که سال ۲۰۱۶ در زمینه گرم بودن رکوردی با فاصله زیاد از سالهای قبل برجای بگذارد.

داده های جدید ناسا نشان می دهد که دمای زمین (خشکی و مناطق آبی) در آوریل امسال در مقایسه با متوسط دمای ثبت شده در تمام آوریلهای حد فاصل سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ حدود ۱.۱۱ درجه بالاتر بوده است.

اما اگر از منظر دیگری نیز به این مقوله نگاه شود با نگرانی بیشتری هم روبرو خواهیم شد.

بررسیهای ناسا نشان می دهد که آوریل امسال هفتمین ماه پیاپی محسوب می شود که متوسط دما حداقل یک درجه بالاتر از متوسط سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ ثبت شده است. این فاصله زمانی به عنوان یکی از ارجاعات علمی ناسا به حساب می آید که مبنای بسیاری از ارزشیابی های جوی در نظر گرفته می شود.

این اطلاعات نگران کننده موجب شده تا دانشمندان از عنوان «وضعیت اضطراری جوی» استفاده کنند. همین امر موجب شده تا درخصوص تحقق تعهدات ارایه شده در توافق پاریس تردیدهای زیادی به وجود آید. بر اساس این توافق تاریخی کشورهای جهان متعهد می شوند که تلاشهای مؤثری برای عدم افزایش دمای زمین به بیش از دو درجه انجام دهند.

در همین حال کریستینا فیگرز از مقامات ارشد سازمان ملل در حوزه تغییرات جوی هشدار داد: اوضاع نامساعدی به وجود آمده اما نگرانی اصلی همزمانی آن با ال نینوی شدیدی است که در این صورت باید منتظر تبعات سخت آن باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۳۰
پیمان صاحبی

چاه‌های غیرمجاز و تغییر الگوی کشت آب‌های زیرزمینی را نابود کرد

لوبیا و سیب‌زمینی آفت منابع آبی

سلامت نیوز: استخراج آب‌های زیرزمینی، تحولات بزرگ اجتماعی و اقتصادی در کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده و توسعه زمین‌های زیر کشت آبی، نقش مهمی در افزایش سوءتغذیه و فقر در میان مردم تنگدست داشته است، چراکه با افزایش تقاضا برای استخراج سفره‌های آب زیرزمینی، این منابع آبی کاهش شدیدی داشته که باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی در حال و آینده خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، بررسی این مشکلات و پیدا کردن راه‌حلی برای آن سبب شد صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه آب در نشستی با عنوان بررسی آثار اجتماعی و زیست‌محیطی افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، به بحث و تبادل نظر بنشینند.
درک جنبه‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، تجزیه و تحلیل چالش‌ها و کمی کردن آن و بررسی تجربیات کشورهای منتخب درباره آب‌های زیرزمینی از مهم‌ترین اهداف این نشست بود.

افزایش شوری آب دشت ابهر در 40 سال
در آغاز این نشست سمیرا اخوان، عضو هیات‌علمی دانشگاه بوعلی سینا که پژوهش‌های خود را در زمینه بررسی افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت ابهر ارائه داده بود، با اشاره به اینکه برای درک مناسب اهداف مطالعه و اطلاع از تجربیات سایر کشورها در این مشکل، ابتدا به بررسی تجربیات کشورهای هند، چین و مکزیک پرداخته شد، گفت: «بررسی پوشش گیاهی در محدوده آبخوان نشان می‌دهد که در این محدوده رشد پوشش گیاهی مناسب بوده و زمین‌های کشاورزی شرایط مطلوبی دارند اما متاسفانه افت سطح ایستایی آب در منطقه سبب کاهش رطوبت خاک شده است.»


او به نتایج بررسی کیفیت آب زیرزمینی دشت ابهر اشاره کرد و گفت: «مقدار شوری آب زیرزمینی در سال‌های 1352 تا 1392 افزایش یافته و حداکثر شوری طی این سال‌ها به 59 درصد افزایش رسیده است. شوری خاک به علت کاربرد آب زیرزمینی با کیفیت پایین برای آبیاری، یک مساله مهم اکولوژیک دیگر برای دشت ابهر است و آبیاری با این آب بی‌کیفیت، سبب کاهش حاصلخیزی خاک در منطقه شده است.» عضو هیات‌علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با تاکید بر افزایش مقدار شوری آب در این دشت افزود: «خوشبختانه برای کاشت محصول گندم و جو مشکلی از نظر کاهش پتانسیل تولید به وجود نیامده اما تولید محصولات خیار و گوجه‌فرنگی به دلیل بحرانی شدن آب آبیاری (یک هزار و 700 میکروزیمنس بر متر) به مشکل برخورده است.»


او به کاهش تولید برخی محصولات کشاورزی مانند یونجه و سیب‌زمینی در دشت ابهر اشاره کرد و گفت: «در سال 1392 در قسمت‌های جنوبی دشت حدود 10 درصد پتانسیل آب آبیاری کاهش یافت و در سال‌های 1390 و 1392 این شرایط برای تولید محصول سیب‌زمینی به وجود آمد که بیشتر در نقاط شمالی غربی و جنوب شرقی اتفاق افتاد.»

30 میلیون مترمکعب بهره‌برداری غیرمجاز از دشت ابهر
در ادامه این نشست سیدمحمدعلی مصطفوی، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران به شرایط بحرانی در دشت ابهر اشاره کرد و گفت: «برداشت 30 میلیون مترمکعب بهره‌برداری غیرمجاز از این دشت اتفاقی است که در سال‌های گذشته و زمانی که هیچ کنترلی بر میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی انجام نمی‌شد، رخ داد.»


او نگاه دولت و پیگیری نهادهای متولی آب برای احیا و تعادل آب‌های زیرزمینی را یکی از اتفاقات خوب این حوزه برشمرد و افزود: «متاسفانه در دولت گذشته هیچ‌کس برگزاری جلسات شورای عالی آب را جدی نگرفت و در طول چهار سال دولت دهم تنها هفت جلسه برگزار شد اما با تغییر دولت و نگاه به موضوع آب این جلسات به‌طور منظم در حال برگزاری است و نتایج نشان می‌دهد شرایط بهبود می‌یابد.»


او تاکید کرد: «در همین جلسات و به پیشنهاد وزیر کشاورزی مصوب شد که 15 پروژه برای کنترل و احیای آب‌های زیرزمینی در کشور انجام شود که دشت ابهر به‌عنوان نخستین پایلوت اجرایی انتخاب شد و قرار است مصرف آب در این دشت از 60 میلیون مترمکعب به 30 میلیون مترمکعب برسد.»


مصطفوی 30 میلیون مترمکعب بهره‌برداری غیرمجاز از منابع آب‌های زیرزمینی این دشت را به دلیل دو برابر شدن چاه‌های این دشت دانست و گفت: «چاه‌های این دشت از 670 حلقه به 1200 حلقه رسیده است یعنی چیزی حدود دو برابر و همین مساله منجر به افت آب‌های زیرزمینی این دشت شده است.»


به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران، با حذف چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و تعدیل پروانه سایر چاه‌ها می‌توان مانع از بین رفتن منابع آبی این دشت شد.


این مقام مسئول معتقد است: «آب به فرد یا افراد خاصی تعلق ندارد و همه مردم ایران حق دارند از این منابع استفاده کنند اما اجرای الگوی کشت نامناسب در سال‌های اخیر سبب شد که عده‌ای تصور کنند مالک آب هستند و با کاشت لوبیا و سیب‌زمینی آفت بزرگی به جان آب‌های زیرزمینی بیندازند.»


نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر زنجان بوده و این دشت بین دشت‌های موجود در این استان بیشترین کسری مخزن (6/38 میلیون مترمکعب) را داراست به‌طوری‌که منابع آب زیرزمینی در این دشت در 22 سال گذشته حدود 20 متر افت داشته که بین دشت‌های استان زنجان بالاترین مقدار بوده است.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۲۹
پیمان صاحبی

 

زمین در دشت تهران روزانه نشست می‌کند

سلامت نیوز: مصرف بالا، آلودگی آب و کندی بازیافت چرخه آب زیست شهری را در تهران در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: همانگونه که جاده‌ها و معابر برای شهر لازم و ضروری است وجود شبکه فاضلاب شهری نیز برای کنترل کمبود آب و آلودگی آب بسیار ضروری است...

همانگونه که جاده‌ها و معابر برای شهر لازم و ضروری است وجود شبکه فاضلاب شهری نیز برای کنترل کمبود آب و آلودگی آب بسیار ضروری است و متأسفانه به دلیل گسترش بی‌رویه کلانشهر تهران و نبود نقشه جامع برای زیرساخت‌های اصلی شهر همواره این ابرشهر با مسائل و مشکلات فراوانی در زمینه تبعات بارش باران و جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب شهری رو‌به‌رو است. تا آنجایی که با توسعه شهری و عمود‌سازی شهر و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان منابع آبی در شهر بسیار گسترش یافته است. تأمین آب مصرفی برای نگهداشت شهر همچون فضاهای شهری، آب شرب و سایر مصارف آبی در کنار بازیافت آب و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی همواره دغدغه‌ای است که مدیریت شهری و دستگاه‌های متولی با آن رو‌به‌رو هستند.

مصرف بالای سرانه آب در شهر تهران به گفته کارشناسان به اندازه یک دریاچه کوچک است و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی نیز سبب شده است تا بحران کم‌آبی و در کنار آن به دلیل نبود شبکه فاضلاب شهری، آلودگی منابع آب سلامت شهر و شهروندان را در معرض تهدید قرار داده به گونه‌ای که تولید 850 میلیون متر مکعب می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری برای بازیافت منابع آب را در چرخه مصرف فراهم آورد و مشکل کم‌آبی و آلودگی آب را تا حدودی برطرف سازد. در غیر این صورت باتوجه به مصرف بالای آب و منابع آن و برداشت از سفره‌های زیرزمینی باید منتظر تهران بیابانی بود.

تهران، شهری کم آب
کمبود حوزه‌های آبریز برای شهر تهران و وجود سدهای متعدد برای ذخیره‌سازی آب برای جمعیت 10 میلیونی شهر تهران نشان از آن دارد که هرگونه تغییر اقلیمی می‌تواند تنش آبی را به این کلانشهر وارد سازد و در پایتخت با مصرف روزانه 3 میلیون و 400 هزار متر مکعب به اندازه یک دریاچه کوچک آب در تهران مصرف می‌شود. بر این اساس توسعه شهری و ساخت و ساز و افزایش فضاهای سبز سبب شده است تا میزان برداشت آب از منابع آبی زیرزمینی افزایش چشمگیری داشته باشد که این امر سبب شده است تا در برخی مناطق تأمین آب از‌ سفره‌های زیرزمینی تا حدود 50 درصد افزایش یابد.
برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های متمادی سبب شده است تا خطر فرونشست زمین، شهر تهران و شهرهای حاشیه‌ای آن را در معرض خطر قرار دهد.

زمین در دشت تهران روزانه نشست می‌کند
طبق بررسی‌های انجام شده روزانه زمین در دشت تهران یک میلی متر نشست می‌کند.
اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به علت نشست زمین در شهر تهران می‌گوید: کاهش سطح سفره‌های آب زیر‌زمینی از مهم‌ترین دلایل نشست زمین است.
وی معتقد است امروزه برداشت‌های غیر‌قانونی و بی‌حد و مرزی از منابع آب تهران انجام می‌شود و زدن چاه‌های غیر‌مجاز و کاهش بارش و نزولات جوی باعث افزایش نشست زمین شده است.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده روزانه زمین در دشت تهران یک میلی‌متر نشست می‌کند، افزود: این موضوع خیلی بحرانی است به همین دلیل هر چه سریع‌تر برای افزایش سطح آب‌های زیر زمینی در تهران باید فکری کرد.

شاکری با تأکید بر اینکه باید برای عدم حفر چاه‌های غیر‌قانونی و جلوگیری از برداشت آب‌های بی‌رویه راه حلی اندیشیده شود، گفت: باید نفوذ آب در سطح دشت و شهر تهران افزایش پیدا کند.
این عضو شورا معتقد است باید کف کانال‌ها، مسیل‌ها و جوی‌ها نفوذ‌پذیر باشد و همچنین باید از بتنی کردن کف آنها جلوگیری شود تا آب باران و نزولات آسمانی مستقیم جذب شود و همچنین آب باران خانه‌ها در چاه بریزد و مانع ریختن آب بارش در فاضلاب شویم.

کندی تکمیل شبکه فاضلاب شهری پایتخت
نبود شبکه فاضلاب جمع‌آوری آب‌های سطحی و سرعت کند احداث آن سبب شده است موضوع احداث شبکه فاضلاب و نبود تصفیه‌خانه به شورای شهر کشیده شود. در این زمینه محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی می‌گوید: عمر لوله‌های فاضلاب حدود 50 سال است، از آغاز احداث شبکه فاضلاب شهر تهران که از سال 73 شروع شده است، 22 سال می‌گذرد، 60 درصد کار انجام شده و هنوز ادامه دارد. با این روند هنگامی که شبکه فاضلاب تکمیل شود با توجه به اینکه عمر 50 ساله لوله‌ها تمام شده مجدداً باید نسبت به تعویض لوله‌ها اقدام کنیم.

نبود تصفیه‌خانه و هدر رفت آب‌های سطحی
گلایه از هدر رفت بخش عمده‌ای از نزولات جوی که به فاضلاب می‌ریزد نیز سبب شد تا در این زمینه مهدی چمران به موضوع تصفیه‌خانه‌های میان‌راهی اشاره کند و اعلام کند پیش‌بینی شورا ایجاد این تصفیه‌خانه‌ها در شهر بود، نه در جنوب شهر که این پیش‌بینی هم به صلاح شهر است و هم صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بخش عمده‌ای از نزولات جوی به فاضلاب می‌ریزد که متأسفانه از این منبع مهم استفاده‌ای نمی‌شود، با ایجاد تصفیه‌خانه‌های میان‌راهی باید از این منابع مهم آبی نیز استفاده شود.

خرید پساب، راهکار مقابله با بحران خشکسالی
پیشنهاد خرید پساب از شرکت آب و فاضلاب به عنوان راهکاری برای مقابله با بحران خشکسالی از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. علیرضا دبیر در این خصوص می‌گوید مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد نیاز به مصوبه شورا ندارد، فقط نیاز به پیگیری دارد و پیشنهاد می‌کنم یکی از اعضای شورا پیگیر این مشکلات باشد که در شهرداری تهران حل شود. وی به بحران کمبود آب اشاره کرد و گفت: مطمئن باشید 10 سال آینده در پایتخت با بحران آب روبه‌رو خواهیم شد و یکی از راه‌های مقابله با خشکسالی خرید پساب از شرکت آب و فاضلاب است که باید در دستور کار قرار گیرد.

تولید پساب 850 میلیون مترمکعبی فاضلاب تهران
‌در 30 سال گذشته شاهد رشد 3 درصدی مصرف آب در تهران بوده‌ایم، سرانه مصرف آب در تهران نسبت به سرانه مصرف آب در کشورهای دیگر بسیار بالا است و حتی در روزهای گرم تهران 3 میلیون و 400 هزار متر مکعب که مانند یک دریاچه است، آب در تهران مصرف می‌شود. در این زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به اینکه 583 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر تهران ایجاد شده است می‌گوید: فاضلاب تهران 850 میلیون متر مکعب پساب دارد.

وی با بیان اینکه 1600 میلیارد ریال پروژه برای سال 1395 طراحی کرده‌ایم می‌افزاید: در شهر تهران مشکلاتی داریم که با درایت و حمایت شورای شهر می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه آب و فاضلاب تهران رقم بزنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران درخصوص انتقال آب سد ماملو به شبکه آب می‌گوید: این پروژه به طول 30 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و چند روز پیش نیز وزارت بهداشت طی نامه‌ای به مدت دو ماه آب این سد را مورد پایش قرار داد و نهایتاً تأیید کرد که کیفیت آب این سد در وضعیت خوبی قرار دارد و امیدواریم بتوانیم وضعیت کیفیت آب سد را به حد پایدار برسانیم.

پرورش با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود کمیسیونی در شورا تشکیل شود تا بر روند اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب پایتخت نظارت کند، می‌گوید: شهرداری پساب را برای آبیاری فضای سبز از سازمان بخرد و این موضوع را طی مکاتبه‌ای به اطلاع شورای شهر رساندیم تا وضعیت فاضلاب‌ها تعیین تکلیف شود اما هنوز این مهم رخ نداده اما دقت داشته باشید که برج‌های بلندی که در تهران ساخته می‌شوند، نیازمند فاضلاب هستند و باید سیستم فاضلاب آنها زودتر تکمیل شود و ما می‌توانیم با جذب سرمایه‌گذاری نسبت به ایجاد تصفیه‌خانه‌ها اقدام کنیم اما شهرداری باید تضمین دهد که این پساب‌ها را از ما می‌خرد.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۳
پیمان صاحبی

 

بیش از ۴۰ هزارهکتار آمار زمین‌خواری در کشور/ وزارت جهاد کشاورزی نقش اول را در رواج پدیده زمین‌خواری دارد

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون اصل نود مجلس آمار زمین‌خواری در کشور را بیش از ۴۰ هزار هکتار اعلام کرد وگفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی نقش اول را در رواج پدیده زمین‌خواری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،محمدعلی پورمختار در توضیح آخرین وضعیت پرونده زمین‌خواری در کمیسیون اصل نود، گفت: به دنبال تعلل دستگاه‌های ناظر شاهد اتفاقات ناخوشایند در حوزه زمین خواری بودیم که کمیسیون اصل نود مجلس از سال 93 به معضل زمین‌خواری به سختی ورود کرد و در برخی موارد اطلاع‌رسانی از سوی اعضای کمیسیون به دستگاه ها نیز صورت گرفت.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اتمام بررسی پرونده زمین خواری در کمیسیون اصل نود، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از پرونده‌های زمین‌خواری، دستگاه‌های مربوطه از موضوع هیچ اطلاعی نداشتند که این موضوع نشان از عدم اراده دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری معضل زمین‌خواری دارد.

وی از برگزاری جلسات متعدد با مسئولان مربوط به زمین در کمیسیون اصل نود خبر داد و گفت: مطرح کردن موضوع زمین‌خواری در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خوشبختانه موجب ورود همه جانبه دولت و قوه قضاییه به عرصه مبارزه با زمین‌خواری شد، افزایش حساسیت دستگاه‌ها هم به خصوص قوه قضاییه ماحصل این اقدام است.

بیش از 40 هزار هکتار، آمار زمین‌خواری در کشور

پورمختار با یادآوری پیگیری‌های صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی و راه‌اندازی سامانه‌ای برای گوشزد کردن تخلفات به مسئولان، تصریح کرد: متاسفانه بیش از 40 هزار هکتار در کشور به نام طرح یا پروژه تصرف شده و پس از آن بدون مجوز تغییر کاربری داده، قطعه‌بندی و فروخته شده و هزاران میلیارد تومان عاید سودجویان شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از اینکه تا به‌حال اقدامی علیه سودجویانی که میلیارد‌ها تومان بهره‌ بردند صورت نگرفته، افزود: در حال حاضر با توجه به اقدامات صورت گرفته، مسئولان مربوطه تنها اقدام به جلوگیری از افزایش پدیده زمین‌خواری کرده‌اند و برای برخورد با عوامل متخلف و اعاده وضعیت زمین به حالت قبل کاری صورت نگرفته است.

وزارت جهاد کشاورزی نقش اول در رواج پدیده زمین‌خواری

وی با بیان اینکه هماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و قوه قضاییه برای مقابله با زمین‌خواری صورت گرفته است، گفت: بی توجهی سازمان‌های مرتبط نسبت به انجام وظایف خود در بروز پدیده زمین‌خواری تاثیر زیادی داشته، در این میان وزارت جهاد کشاورزی که نقش اول در حفظ کاربری اراضی کشاورزی، منابع ملی و طبیعی دارد، به دلیل تعلل در انجام وظایف و نظارت بیشترین تاثیر را در رواج پدیده زمین خواری داشته که این کوتاهی و معضل نیز کاملا محرض و مشخص است.

رواج زمین‌خواری به دنبال مساعدت دستگاه‌های اجرایی

پورمختار در ادامه مساعدت برخی دستگاه‌ها را نیز دلیل افزایش پدیده زمین‌خواری برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر وزارت نیرو با تامین آب و برق، وزارت راه و شهرسازی با جاده‌کشی و راه‌سازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با صدور سند به تخلفات و تصرفات رسمیت بخشیده‌اند، در حقیقت همکاری‌های بین دستگاهی موجبات رواج این پدیده را فراهم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم زمین‌خواری در استان‌های شمالی و استان تهران را بیشتر از سایر استان ها دانست و گفت: این استان‌‌ها به دلیل مرغوبیت زمین و ارزش مالی و متقاضیان بسیار، بیشترین تخلفات را در خود جای داده‌اند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقابله با زمین‌خواری یک مسئولیت ملی است بنابراین گزارش زمین‌خواری کمیسیون در مجلس دهم باید دنبال و تعیین تکلیف شود تا از نابودی ثروت ملی توسط عده‌ای محدود جلوگیری شود.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۲
پیمان صاحبی

 

نقش شهرداری‌ها در برداشت‌های غیرقانونی از بستر رودخانه‌ها/ گشت‌ حفاظت از رودخانه‌ها فعال شود

سلامت نیوز:عضو مجمع نمایندگان استان مازندران از برداشت غیرقانونی شن‌ از بستر رودخانه‌ها از سوی سودجویان و شهرداری‌ها خبر داد و گفت: برای افزایش نظارت و صیانت از حریم رودخانه‌ها باید گشت حفاظت از رودخانه فعال شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،عبدالوحید فیاضی در واکنش به تشکیل گشت حفاظت از رودخانه‌ها، گفت: یکی از مشکلات اساسی در حفاظت از حریم رودخانه، دریا و نهرها نبود نظارت و مراقبت از حریم آنها بوده به گونه‌ای که عدم نظارت منجر به تصرفاف غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و تعدی به انفال شده است.

نماینده مردم محمود‌آباد و نور در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برداشت‌های غیرمجاز نیز از حریم و بستر رودخانه‌های محلی و حتی نزدیک دریا در نبود نظارت و صیانت از رودخانه‌ها اتفاق افتاده است، متاسفانه علاوه بر سودجویان، شهرداری‌ها هم در این برداشت‌های غیرمجاز دخیل هستند.

وی درباره برداشت‌های غیرقانونی از بستر رودخانه‌ها در استان‌های شمالی، افزود: متاسفانه در استان‌های شمالی کشور شبانه از شن‌های کف رودخانه‌های نزدیک دریا برداشت‌های غیرقانونی می‌شود، برداشت‌هایی که محل درآمد هنگفتی برای عده‌ای شده است؛ شن‌خواری پدیده‌ ای است که شهرداری‌ها و پیمانکاران شهرداری و سودجویان محلی در آن دست دارند.

فیاضی وزارت نیرو را متولی صیانت از رودخانه‌ها دانست و گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در صیانت از رودخانه‌ها وظایفی را بر عهده دارد، بنابراین تشکیل و فعال‌سازی گشت‌های حفاظت از رودخانه‌ها برای جلوگیری از تخریب‌ها و تصرف‌های غیرمجاز و آسیب‌زا قدامی موثر و ضروری است.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت با تامین منابع باید در فعال‌سازی گشت حفاظت از رودخانه‌ها به وزرات نیرو کمک کند تا با افزایش نظارت از میزان تخلفات نیز کاسته شود.

محمد حاج رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو با اعلام تشکیل گشت و بازرسی از رودخانه‌های کشور به منظور حفظ و صیانت، هشدار داده است که ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها به قوه قضائیه معرفی می‌شود.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۰
پیمان صاحبی

این مطلب رو برای این در وبلاگ قراردادم چون مشکل تمام رودخانه ها و شهرهای ایران است.پیمان صاحبی

 

با برداشت بی‌رویه شن و ماسه در ونایی برخورد شود

سلامت نیوز:نمی‌دانم این موجود دو پا تا به کی بهره‌کشی‌اش را از طبیعت ادامه می‌دهد؟ اصلا می‌داند پایانی نیز وجود دارد؟ با خود می‌اندیشد روزی همه داشته‌ها به آخر خواهند رسید که این چنین بی‌محابا با توسن حرصش می‌راند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چندی پیش در گزارشی که داشتیم پیگیر برداشت‌های غیراصولی و بی‌رویه از حریم رودخانه ونایی شدیم. شن و ماسه کف این رودخانه توسط بخش خصوصی و شهرداری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در این میان خسارات جبران ناپذیری به آن وارد شده است.

در پیگیری دوباره این موضوع متأسفانه متوجه شدیم که نه تنها هیچ دردی از این رودخانه دوا نشده بلکه با شروع فصل بهار برداشت‌ها به سرحد خود رسیده‌اند.

صدایمان را کسی نمی‎شنود

یکی از شهروندان بروجردی در این باره بیان کرد: موضوع تخریب رودخانه ونایی بروجرد سال‌گذشته با تهیه عکس و مستندات به شرکت آب منطقه‎ای لرستان اطلاع‌رسانی شد و استان موضوع را به بروجرد ارجاع داد.

وی اضافه کرد: ‌به شعبه بروجرد مراجعه کردیم و چندین و چندبار گفتیم که آقای رییس، شما که می‌گویید سفره‌های آب زیرزمینی رو به کم شدن هستند و باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، چرا الان که مسیر رودخانه را تغییر داده‌اند و با این برداشت غیرمجاز، چندین چشمه معروف و پرآب در این مسیر توسط لودر و بلدوزر خراب شده و از بین رفته است ساکت هستید و کاری نمی‌کنید؟ و وی در جواب ما گفت که مقصر شهرداری بوده و توان جلوگیری از انجام آن را نداریم.

این فرد یادآور شد: همچنین سال‌گذشته به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موضوع را اطلاع دادیم که این کار با دو شکایت به ثبت 20418 و 6032 انجام شد. در مراجعه به این سازمان نیز گفتیم شما که حافظ ذخایر معدنی هستید و باید از اموال بیت‌المال محافظت کنید این موضوع هم به شما مربوط است، چرا عکس‌العملی نشان نمی‌دهید؟ که آنان هم در جواب همین عدم توانایی خود را درمورد این قضیه اعلام کردند.

این دوستدار طبیعت خاطرنشان کرد: به اداره امور اراضی نیز این موضوع مربوط است برای همین دلیل با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان از مدیر امور اراضی سازمان، موضوع را پیگیری کردیم، وی گفت که به بروجرد اطلاع‌رسانی کردیم و مسئول اداره بروجرد نیز با بیان اینکه شهرداری مسئول این کار است ما قدرتی نداریم جلوی آن را بگیریم، هیچ کاری انجام نداد.

وی با بیان اینکه به اداره منابع طبیعی و میراث فرهنگی استان نیز اطلاع‌رسانی کردیم، اما متاسفانه باز اقدامی صورت نگرفت، اظهار کرد: این موضوع علاوه بر تخریب محیط زیست باعث شده که صدها هکتار از اراضی کشاورزی که از طریق همین چشمه‌های مذکور آبیاری می‌شدند، به دیم تبدیل شده و رونق کشاورزی نیز در این منطقه کم رنگ شود.

این شهروند بروجردی تصریح کرد: از همه مهم‌تر این است که این موضوع بیشتر و بیشتر به اداره حفاظت محیط زیست مربوط می‌شود؛ چندین و چندبار گذشته به آقای ساکت رییس اداره مراجعه کردیم و اقداماتی صورت گرفت و شکایاتی نوشت هر چند بی‌نتیجه ماند، ولی متاسفانه از موقعی که رییس جدید اداره آمده در مجموع در برابر موضوع ساکت و بی‌اهمیت شده و مجددا که ما به اداره بروجرد مراجعه کردیم، در جواب ما گفتند به ما ربطی ندارد و به استان یا تهران یا هرجای دیگر مراجعه کنید کاری از پیش نمی‌رود.

این دوستدار محیط زیست بیان کرد: عدم برخورد دستگاه‌های اجرایی و سهل‌انگاری مسوولین مربوطه باعث تجری سودجویان و دست‌اندازی بیشتر به محیط زیست و تخریب اکوسیستم منطقه می‌شود و استیصال و درماندگی مردم محلی و دوستداران طبیعت و محیط زیست را در پی خواهد داشت.

با برداشت بی‌رویه شن و ماسه در ونایی برخورد می‌شود

احمد گودرزیان معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد نیز در این‌باره گفت: با برداشت بی‌رویه شن و ماسه در ونایی برخورد می‌شود.

وی افزود: طرحی در نظر داریم که با همکاری سازمان مردم نهاد و کسانی‌که دوستدار طبیعت هستند، منطقه گردشگری ونایی بازسازی و احیا شود.

این مسئول اظهار کرد: در بحث برداشت بی‌رویه شن و ماسه در منطقه ونایی، متولی این امر چه بخش خصوصی و چه شهرداری باشد، با آن برخورد می‌شود.

معاون فرمانداری ویژه بروجرد تصریح کرد: در بحث سیل اخیر دریافتیم که عدم لایه‌روبی و برداشت بی‌رویه باعث وارد شدن خسارت زیادی به بخش کشاورزی شده است.

گودرزیان گفت: به‌زودی طرح بازسازی و احیا این منطقه انجام خواهد شد.

واحد مجوز برداشت دارد

مهندس مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: به علت تخریب و صدمه به محیط‌ زیست حاشیه رودخانه ونایی در شهرستان بروجرد توسط بخش خصوصی سال گذشته توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجرد برای آن پرونده قضایی تشکیل و به مراجع ذی‌صلاح جهت پیگیری بیشتر ارجاع داده شد.

وی اضافه کرد: این واحد مجوز برداشت دارد و باید از طریق قانون با آن برخورد کرد، اگر به‎صورت غیرقانونی این کار را می‌کرد، بلافاصله جلوی آن گرفته می‌شد.

فتحی‌بیرانوند یادآور شد: به علت حساسیت موضوع پرونده از دادگاه شهرستان به مرکز استان ارجاع داده شده است و پیگیر موضوع هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: حفاظت از محیط زیست وظیفه این اداره کل است و در این زمینه تمام سعی خود را به کار می‌بندد.

وی اظهار کرد: هنوز از سوی دستگاه قضا رأیی صادر نشده است و ما به طور قطع پیگیر موضوع هستیم. بدون شک دادگاه به نفع محیط زیست رأی خواهد داد که اگر این کار انجام نشود، باز درخواست تجدیدنظر خواهیم داد.

فتحی‌بیرانوند تصریح کرد: اداره کل محیط زیست لرستان به‌صورت جدی پیگیر موضوع خواهد بود.

و در آخر... دل مادرمان طبیعت پر است از من... از تو... فرزند تا به کی دل مادرت را خواهی سوزاند؟

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۷:۲۵
پیمان صاحبی


محیط زیست واژه ای است که از زندگی و زیستن شکل می گیرد و تعریف آن بسیار گسترده بوده که کنوانسیون ها ، سمینار ها و اتحادیه های بین المللی ، کتب و ... تعریف ها و توصیف های متنوعی از محیط زیست ارائه دادند که همه آنها اشاره به محیط زندگی و زیستن با تمام عناصر و ترکیبات خود دارد و می توان محیط زیست را جریانی دانست که در هرجایی که شرایط حیات جاری است وجود دارد و به سخنی ساده از گلدان اتاق ما تا خانه ، روستا ، شهر،  کشور و تا کره زمین (تنها سیاره قابل زیستن ) محیط زیست است. اما این محیط زیست که زیستن را با خود دارد دارای اصول و هنجارهایی است که این اصول همچون ستون های یک بنا حاصلش  فراهم آمدن ساختاری است که در آن انسان ها و همه عناصر طبیعت اعم از گیاهان و جانوران وحشی، آثار و انبیه بتوانند نقش خود را ایفا نمایند و حاصل آن باز به بشر برمی¬گردد و آنهم زندگی همراه با آسایش ، رفاه و سلامت انسان است.


 اما امروزه  نادیده گرفتن  اصول و هنجار های محیط زیست بعضاً موجب وقوع بحران هایی گردید، که نفس انسان را تنگ و سلامت انسان و حتی گیاهان و جانوران را به خطر انداخته اند و ما روزانه خبرهایی ناگوار از گوشه و کنار جهان و کشورمان پیرامون رخدادهایی ناگوار در حوزه محیط زیست می شنویم، خبرهایی که هر انسان و گوش شنوایی را به تفکر پیرامون پیامدهای عملکرد انسان در این دوره حیات زمین وا می دارد.

خبرهایی از خشک شدن تالاب ها ، رودخانه ها ،کلانشهرها، کشتار بیرحمانه گونه های جانوری، تخریب جنگل ها ، آلودگی های  شیمیایی و... این اخبار و این هشدار ها همگی تاثیرات نا مطلوبی را بر حیات انسان، سلامت و رفاه و آسایش او داشته و موجب گردیده در قرن اخیر انسان پیرامون عملکرد خود بیشتر و بیشتر اندیشه کند و اصول اکولوژی مدیریت زمین در قالب های گوناگون اعم از قوانین و مقررات ، تفاهم نامه ها ، موافقت نامه های بین المللی، بیانیه¬های کنفرانس ها  و ... و حتی فعالیت ها و برنامه های آموزشی زیست محیطی ظهور و متبور گردید است. در کشور ایران نیز در راستای پیشگیری از آلودگی محیط زیست و تخریب طبیعت قوانین و مقررات مفصل در حوزه های مختلف تصویب و مقرر گردیده است؛ که همگی زمینه ساز مدیریت صحیح و اصولی محیط زیست کشور در راستای مفهوم توسعه پایدار است .

قوانین و مقررات محیط زیست در رده های نظیر قانون اساسی ، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ، مصوبات هیأت وزیران آیین نامه های اجرایی و بخشنامه های دولتی  مصوب گردیده است . امروزه بسیاری از امور محیط زیست اعم از محیط زیست طبیعی ( جنگل ها ، حیات وحش ، منابع آبی و...) و محیط زیستی انسانی ( آلاینده ها و...) از کشور ایران در مراکز دانشگاهی و علمی در برنامه ریزی های توسعه ای کشور مد نظر قرار گرفته اند.

 اما آنچه ما امروز شاهد آن هستیم این است که در روند توسعه کشور در برخی از استان ها مفهوم بسیار مهم آمایش سرزمین کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در روند توسعه و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی برخی از مدیران و تصمیم گیران نگاهی ویژه به قوانین و مقررات محیط زیست ندارند و به جای ارزش گذاری به ضوابط مقررات محیط زیست در مقابل ضوابط و استاندارد های سازمان محیط زیست در اجرای برخی از پروژه ها مقاومت نموده و سعی می کنند که با توجیه و تفسیر ها و گاهی نیز با برخی پیگیری های نا متعارف نسبت به اخذ مجوز های زیست محیطی اقدام نمایند و هنوزگاهی محیط زیست را مانعی از توسعه می پندارد در حالی که هر ساله شاهد پیامد های ناگوار عدم توجه به اصول طبیعت و محیط زیست در شکل بلایا و بعضاً حوادثی نظیر سیل ، آلودگی  هوا  و... می باشند .

توسعه ای که برخی از تصمیم گیران بدون توجه به اصول محیط زیست دنبال می کنند با مفهوم توسعه پایدار و کمترین عوارض و پیامد های  زیست محیطی مد نظر قرار می گیرد و این مفهوم بسیار کلیدی و اساسی بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و مکانیزهای های اجرایی و پشتوانه های قانونی  لازم در جهت اجرای توسعه پایدار و در نظر گرفتن سند آمایش سرزمین تأمین و به کار گرفته شود. آمایش سرزمین سندی است که توسعه را بر اساس قابلیت ها و ظرفیت های هر منطقه و هر ناحیه تعریف می کند و توسعه ای را توصیه می کند که همراه با حفظ ذخایر و منابع هر منطقه و هر ناحیه می باشد آمایش سرزمین اجازه می دهد که در یک منطقه مستعد کشاورزی و تولید غذا، صنایع آلاینده ای مثلاً هیدروکربن مستقر نگردد و فعالیت صنایع شیمیایی در یک منطقه کشاورزی موجب از دست رفتن توان تولید غذا نگردد.

 بر عکس در یک منطقه ای که پتانسیل های توسعه کشاورزی وجود ندارد برخی از صنایع کشاورزی مستقر و منجر به شکست در آینده نگردد. به عبارتی آمایش سرزمین یک مطالعه ای است که توسعه را بسیار علمی و کاربردی نموده و از تصمیم گیری های نا آگاهانه که موجب اتلاف هزینه ها و زمان می گردد جلوگیری می کند. جا دارد آمایش سرزمین به عنوان یک نقشه راه برای توسعه کشور بیشتر و بیشتر مورد توجه تصمیم گیران در توسعه کشور قرار گیرد و از پشتوانه حقوقی لازم برای اجرا در برنامه ریزی های توسعه کشور بویژه برنامه های توسعه کشور برخوردار گردد.     
                                               
*فرهاد قلی نژاد دانشجوی دکتری حقوق محیط زیست

منبع: زیست بوم
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۷:۱۷
پیمان صاحبی


 

سلامت نیوز: تصاویر کوچ هزاران لک لک مهاجر به شهر زریبار در مریوان را نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دریاچه زریوار مریوان از جمله نقاط گردشگری استان کردستان است. فاصله این دریاچه تا مرکز استان کردستان 135 کیلومتر و از شهر مریوان کمتر از 3 کیلومتر راه است.

مهاجرت لک لک ها به دریاچه زیوار

مهاجرت لک لک ها به دریاچه زیوار

مهاجرت لک لک ها به دریاچه زیوار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۷:۳۵
پیمان صاحبی