منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

۱۲۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

تحقیق تازه نشان داد: منابع آبی که با ساخت سد بر روی رودخانه‌ها ذخیره می‌شود، می‌تواند تاثیرات مهمی بر چرخه جهانی کربن و سیستم آب و هوایی داشته باشد.

به گزارش  ساینس دیلی، این تحقیق که توسط محققان دانشگاه "واترلو" و دانشگاه "لیبر دو بروکسل" انجام شده است، در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است. در این تحقیق مشخص شد که سدهای ساخت انسان، نزدیک به یک پنجم از کربن ارگانیک که از طریق رودخانه‌های جهان، از خشکی به اقیانوس ها می‌ریزد را به دام می اندازند.

سدی در شهر سابینیانیگو در اسپانیا. در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار سد بزرگ در سراسر جهان وجود دارد. با ادامه ساخت سدهای جدید، تا ۱۵ سال آینده، بر روی بیش از ۹۰ درصد رودخانههای جهان، حداقل یک سد ساخته خواهد شد.

این ذخایر آبی با آنکه همچون یک منبع مهم یا ظرفی برای دی اکسید کربن عمل می‌کنند، در مدل‌های کنونی مربوط به تغییرات اقلیمی چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. فیلیپ فن کاپلن محقق ارشد اکوهیدورلوژی در واترلو و یکی از همکاران این تحقیق می‌گوید:" سدها تنها در سطح محلی، تاثیرات زیست محیطی ندارند. روشن است که آنها نقشی کلیدی در چرخه کربن جهانی و به دنبال آن آب و هوای کره زمین ایفا می‌کنند. برای پیش‌بینی‌های دقیق‌تر آب و هوایی، ما به درک بهتری از تاثیر این ذخایر نیاز داریم".

در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار سد در سراسر جهان وجود دارد. با ادامه ساخت سدهای جدید، تا ۱۵ سال آینده، بر روی بیش از ۹۰ درصد رودخانه‌های جهان، حداقل یک سد ساخته خواهد شد.

محققان در این مطالعه از یک روش مبتکرانه استفاده کردند تا آنچه را که در انتقال ارگانیک کربن از طریق رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد مشخص کنند. آنها توانستند حجم تاثیر بیش از ۷۰ درصد از ذخایر آبی ساخت دست بشر را اندازه‌گیری کنند. مدل آنها، پارامترهای فیزیکی شناخته شده‌ای مثل جریان آب و حجم مخزن را با فرآیندهایی که سرنوشت کربن ارگانیک را در رودخانه های سد سازی شده معین می‌کند، ترکیب کرده است.

فن کپلن استاد دپارتمان علوم زیست محیطی و زمین شناسی واترلو می‌گوید: "با مدل استفاده شده در این تحقیق، بهتر می‌توانیم ارزیابی و پیش‌بینی کنیم که سدها چگونه بر تبادل کربن در مقیاس جهانی تاثیر می‌گذارند".

در مطالعات مشابه اخیر، گروهی از محققان همچنین دریافتند که ساخت سدهای در دست احداث، مانع از انتقال مواد مغذی مثل، فسفر، نیتروژن و سیلیکون از طریق شبکه روخانه‌ها می‌شود. این تغییرات در جریان مواد مغذی، بر کیفیت آبی که به زمین‌های مرطوب، دریاچه‌ها، جلگه‌ها و مناطق پایین دست رودخانه‌ها می‌رسد، اثراتی در سطح جهانی خواهد گذاشت.

تیلور ماوارا نویسنده اصلی این تحقیق و دانشجوی دکتری در دانشگاه واترلو، می‌گوید: "ما هر گاه که سدی می‌سازیم، در واقع در حال افزودن بر تعداد دریاچه‌های مصنوعی هستیم. این امر مسیر جریان آب و موادی که با خود حمل می‌کند از جمله مواد مغذی و کربن را تغییر می‌دهد."/


ترجمه: محسن حدادی

منبع:ایانا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۵۸
پیمان صاحبی




سپیده قاسمی:

نظام بهره‌برداری تعارف متعددی دارد، اما اساساً تلفیقی از مدیریت عوامل و منابع تولید است که امکان بهره‌وری بیشتر و دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی را فراهم می‌کند. اهمیت برقراری این نظام از آنجایی مشخص می‌شود که نقش پررنگی در مدیریت سرزمین، توسعه پایدار کشاورزی وروستایی و تأمین امنیت غذایی در هر کشور دارد.

نظام بهره‌برداری رسمی و نوین نخستین‌بار پیش از انقلاب با اجرای قانون اصلاحات اراضی مورد توجه قرار گرفت، پس از آن با یک وقفه طولانی در سال ۱۳۶۸ در وزارت کشاورزی سابق با محوریت تشکیل شرکت‌های تعاونی تولید و کشت و صنعت‌ها مجدد در دستور کار قرار گرفت، اما تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی با دستور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دولت اصلاحات در سال ۱۳۸۴ دوباره احیا شد و در سال ۱۳۹۰ هیأت وزیران اساسنامه این شرکت‌ها را اصلاح کرد.

نادر علیزاده، مدیرکل دفتر نظام بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اجرای نظام بهره‌برداری را مهم‌ترین مأموریت حاکمیتی بخش کشاورزی و مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار این بخش می‌داند و هدف آن را افزایش بهره‌وری عنوان می‌کند.

در ادامه از اهمیت اجرای نظام بهره‌برداری در صنعت کشاورزی و چگونگی اجرای آن پرسیده‌ایم که از نظر شما می‌گذاریم.

*************

نظام بهره‌برداری پیش از نیز در ایران تهیه و اجرا شده است، چه تفاوت بین نظام جدید و نظام پیش از انقلاب وجود دارد؟ مراحل اجرای آن به چه شکل خواهد بود؟

در تعریف جدید نظام بهره‌بردای قائل به مدیریت فرآیندها هستیم، به این تعبیر که در آن به تمام ابعاد قانونی، فنی، اقتصادی و اجتماعی توجه شده است. مراحل در نظام بهره‌برداری جدید نیز این‌گونه طی می‌شود؛ امکان‌سنجی منطقه پیشنهادی، طراحی الگوی نظام مناسب براساس ظرفیت‌های سرزمینی و شکل‌گیری و استقرار نظام، انجام عملیات زیربنایی و آب و خاک در قالب طرح تجهیز، نوسازی و بهسازی و در نهایت مرحله‌ای که منجر به پایداری الگو توسعه کشاورزی می‌شود ایجاد زنجیره تأمین است نکته دیگر اینکه در رویکردهای جدید با توجه به محدویت منابع آب در ایران، طراحی نظام بهره‌برداری بر اساس کمیت و کیفیت منابع آب صورت می‌گیرد و قائل هستیم که مدیریت آب و زمین باید توأمان انجام شود و تفکیک آن را به صلاح ذی‌نفعان اصلی یعنی کشاورزان و تولیدکنندگان نمی‌دانم.

بیش ترین تمرکز نظام بهره‌برداری در ایران بر چه عوامل و منابعی است؟

نظام بهره‌برداری می‌تواند بر اساس نیاز هر کشور برای عوامل و منابعی مختلفی طراحی شود، اما بیش ترین تمرکز نظام بهره‌برداری که در ایران اجرا می‌شود بر مدیریت منابع آب و زمین است.

نخستین‌بار نظام بهره‌برداری در ایران در چه تاریخی و با چه اهدافی طراحی و اجرا شد؟

پیش از انقلاب با اجرای قانون اصلاحات اراضی پیامدهای همانند؛ خرد شدن زمین، پراکندگی زمین و خلاء مدیریت تولید گریبان‌گیر صنعت کشاورزی کشور شد. هرچند اهداف اصلاحات ارضی این نبود، اما چون چشم‌انداز مشخصی برای این طرح تعیین نشده بود، زمین‌های کشاورزی به سمت خرد شدن رفت و نتایج آن شد که تقسیم اراضی به جای اصلاح اراضی اتفاق افتاد. ایران نخستین قدم خود را در اجرای نظام بهره‌برداری در سال ۱۳۴۶ با تصویب قانون شرکت‌های سهامی - زراعی برداشت، این قانون که با هدف جلوگیری از خرد شدن اراضی در مجلس به تصویب رسیده بود در سال ۵۲ اصلاح شد. الگوی دومی که هم‌راستای این نظام بود در سال ۱۳۴۷ با هدف بهره‌برداری مناسب از اراضی در پایاب سدها با ایجاد شرکت‌های کشت و صنعت به تصویب مجلس آن زمان رسید. در سال ۱۳۴۹ الگوی سوم این نظام به‌صورت قانون تعاونی کردن تولید با هدف یکپارچه شدن اراضی تصویب شد، به این ترتیب نخستین‌بار نظام بهره‌برداری در ایران بر پایه سه الگو شکل گرفت البته این قانون سوم در دولت یازدهم با ظرفیت‌های بالایی در سال ۱۳۹۳ اصلاح و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

پس از انقلاب اجرای نظام بهره‌برداری به چه صورت انجام شد؟

الگوهای شرکت‌های سهامی - زراعی، شرکت‌های کشت و صنعت و تعاونی‌های تولید به‌عنوان سازمان‌های تولید الگوهای رسمی نظام بهره‌برداری هستند و الگوی جدیدی به آنها اضافه نشده است، اما در کنار این الگوها سایر الگوهای تحت عنوان سامانه‌های عرفی نیز وجود دارند مثلاً گروه‌های مشاع یا گروه‌هایی که در نظام اجتماعی روستا شکل گرفتند و به تأسی از فرهنگ آن روستا ایجاد شده‌اند که می‌توانند اهداف نظام بهره‌برداری را تأمین کنند.

سرنوشت شرکت‌هایی که پیش از انقلاب و بر اساس تعریف الگوهای نظام بهره‌برداری شکل گرفته بودند، چه شد؟

بر اساس قانون قبل از انقلاب ۹۳ شرکت سهامی زراعی ایجاد شد که متأسفانه پس از انقلاب و با وقفه‌ای که در اجرای این قانون رخ داد از این تعداد تنها چهار شرکت فعال باقی ماند تا اینکه با تصویب دولت در سال ۱۳۸۴ با اجرای نظام بهره‌برداری این شرکت‌ها به ۳۰ شرکت افزایش یافتند و ۷۵ هزار شرکت را تحت پوشش قرار دادند. شرکت‌های تعاونی تولید نیز قبل از انقلاب ۳۹ شرکت بودند که بعد از انقلاب با استقبال کشاورزان و روستاییان و سیاست‌های حمایتی دولت رشد به ۱۳۶۰ شرکت رسیدند و حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار را تحت پوشش قرار دادند. همچنین ۱۶ کشت و صنعتی که بر اساس قانون ایجاد شرکت‌های بهره‌برداری در پایاب سدها ایجاد شده بودند همگی به‌جز سه شرکت آن به بخش خصوصی منتقل شد.

نظام بهره‌برداری جدید کدام الگوها را بیشتر مورد توجه قرار داده است؟

الگوی که در نظام بهره‌برداری پس از اصلاح بیشتر به آن توجه شده است، الگوی ایجاد و توسعه شرکت‌های تعاونی تولید و شرکت‌های کشت و صنعت خصوصی است. چرا که این الگو بیش ترین ظرفیت را برای رسیدن به اهداف نظام بهره‌برداری دارند. البته در برنامه ششم توسعه ایجاد ۱۰۰ شرکت کشت و صنعت خصوصی، ۱۰۰ شرکت سهامی زراعی و ۳۰۰ شرکت تعاونی تولید در نظر گرفته شده است، اما برای اجرای کشت و صنعت‌های خصوصی بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی قرار است خط اعتباری ۱۰ هزار میلیارد ریالی جداگانه ایجاد شود تا شرکت‌های کشت و صنعت در مقیاس‌های کوچک و متوسط‌ مقیاس شکل بگیرند.

آخرین وضعیت روند خرد شدن اراضی کشور چگونه است؟ آیا آمار قابل اتکایی در این زمینه وجود دارد؟

نتایج آخرین سرشماری کشاورزی در سال ۹۳ در امور زمین نگران‌کننده است آمار نشان می‌دهد خرد شدن اراضی نسبت به سرشماری‌های گذشته روندی نامناسبی را طی کرده است، به‌طوری که ۵۲ درصد از زمین‌های کشاورزی زیر دو هکتار قرار دارند که از این مقدار ۳۷ درصد کمتر از یک هکتار هستند. همچنین بر اساس نتایج این سرشماری ۳۸ درصد از این زمین‌ها کمتر از پنج هکتار، ۲۰ درصد بین پنج تا ۲۰ هکتار و چهار درصد ۲۰ تا ۵۰ هکتار بوده است و فقط یک درصد در طبقه واحدهای بهره‌برداری بزرگ‌مقیاس قرار دارند.

مهم‌ترین دلایل خرد شدن اراضی در کشور ما چه مواردی هستند؟

خرد شدن اراضی دلایل زیادی دارد، اما مهم‌ترین آنها در کشور ما اجرای قانون اصلاحات ارضی، مسائل حقوقی نظیر قانون ارث، مسائل اقتصادی و بالا رفتن ارزش زمین در برخی از استان‌ها و تمایل به تغییر کاربری است.

ادامه خرد شدن اراضی صنعت کشاورزی را با چه چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند؟

خرد شدن اراضی صنعت کشاورزی را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند که مهم‌ترین آنها کاهش بهره‌وری، کاهش امکان به‌کارگیری ماشین‌آلات کشاورزی و کاهش درآمد کشاورزان است.

از تغییرات جدید در نظام بهره‌برداری بگویید؟ این تغییرات شامل چه مواردی هستند؟

تصویب آیین‌نامه‌های قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی و ایجاد قطعات مناسب فنی اقتصادی مصوب ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در دولت است. در آیین‌نامه‌های جدید این قانون که در مورخ ۱۵ اسفندماه ۹۵ به تصویب هیأت وزیران رسید تعیین حد نصاب زمین برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که امکان تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی افزایش یافت، در این آیین‌نامه‌ها امکان تشکیل شرکت‌های تعاونی تولید، سهامی - زراعی و کشت و صنعت‌ها در مقیاس‌های کوچک و متوسط فراهم شده است و دیگر اینکه حد نصاب‌ها به تفکیک شهرستان‌های کشور تعیین شد؛ چرا که یکی از مشکلات عدم اجرای آیین‌نامه قبلی این بود که حد نصاب تعیین‌شده برای تمام مناطق یک استان همسان بود که این امر با توجه به تنوع اقلیم امکان اجرایی شدن نداشت.

چه پیش‌بینی‌هایی را برای مدیریت مناسب آیین‌نامه‌ها انجام داده‌اید؟

برای مدیریت مناسب آیین‌نامه‌ها، اجرای آن توسط کارگروه ملی یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط راهبری و رصد می‌شود.

در اجرای این آیین‌نامه، بحث‌های حقوقی مانند قانون ارث چگونه مدیریت خواهد شد؟ با این موضوع چه برخوردی می‌شود؟

خرد شدن اراضی بیش از اینکه متأثر از مشکلات حقوقی و قانون ارث باشد، عمدتاً اقتصادی است چرا که در اراضی خرد امکان تولید محصول با ارزش اقتصادی مناسب به‌دلیل بالا بودن هزینه و تأمین نیاز اقتصادی خانواده وجود ندارد و این امر روند خرد شدن را تشدید می‌کند، البته در این آیین‌نامه‌ها ابزار تشویقی خوب دیده شده است؛ مثلاً بر اساس بند (۹) آیین‌نامه دولت ۱۰۰ درصد عملیات اجرای آب و خاک و امور زیربنایی را برای کشاورزانی که تمایل دارند در یکی از الگوهای رسمی نظام‌های بهره‌برداری سازماندهی شوند بلاعوض انجام می‌دهد در عین حال در آیین‌نامه جدید صدور سند پایین‌تر از حد نصاب تعیین‌شده برای اشخاص حقیقی یا حقوقی ممنوع شده است تا به‌عنوان عامل بازدارنده عمل شود. در نهایت باید با اقدامات فرهنگ‌سازی، اقتصادی کردن تولید و استفاده از ابزارهای تشویقی به‌عنوان عوامل پیش‌برنده در این امر مهم گام برداشت تا منابع آب و خاک خود را در عرصه کشاورزی حفط کنیم.

شما گفتید الگوی جدیدی برای نظام بهره‌برداری تعریف نشده است، اما اخیراً بحث‌های زیادی درباره ایجاد تشکل آب‌بران وجود دارد؟

نظام بهره‌برداری آب و زمین از یکدیگر قابل تفکیک نیستند. در شرایطی که الگوهای موجود مثل تعاونی‌های تولید، شرکت‌های سهامی - زراعی طبق قانون دارای اساسنامه و ظرفیت حقوقی بالای هستند چه لزومی به ایجاد تشکل جدیدی است. هدف نهایی تشکل آب‌بران این است که بهره‌وری آب بالا برود در حالی که افزایش بهره‌وری آب دارای فاکتورهای مؤثر زیادی است، به این معنا که زمانی می‌توانیم بهره‌وری آب را بالا ببریم که سایر فاکتورها مانند نیروی انسانی، عملیات به‌زراعی، به‌نژادی و اجرای عملیات آب و خاک و مؤلفه‌های نرم‌افزاری دیگر را نیز در نظر بگیریم. به‌عنوان مثال استفاده از بذر مرغوب و اصلاح‌شده باعث افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی عملکرد می‌شود؛ لذا به‌دلیل مباحث کارشناسی و سایر دلایل فنی و حقوقی است که باید مدیریت توأمان آب و زمین را باهم داشت.

آیا الگوی جدیدی به نام تشکل آب‌بران به نظام بهره‌برداری اضافه شده است؟ اگر این طور است هم‌اکنون در کدام استان‌ها فعال هستند. گزارشی از وضعیت موجود آن ها بدهید؟

در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب طرح احیای و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی توسط این شورا به تصویب رسید، این طرح ۱۵ پروژه دارد که اجرای سه پروژه آن در تعهدات وزارت جهاد کشاورزی است که از این ۳ مورد یکی موضوع ایجاد تشکل آب‌بران است. برای اجرای درست و کارشناسی این مصوب شورای عالی آب جلسات متعدد را با وزارت نیرو برگزار کردیم که منجر به امضاء یک تفاهم‌نامه ۴ جانبه بین مهندس میدانی معاونت آب و آبفای وزرات نیرو، مهندس اکبری، معاون آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، مهندس حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و آقای صفایی، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی شد بر اساس این تفاهم‌نامه ما فعالیت‌های اجرای این موضوع را پیگیری می‌کنیم. سازمان تعاون روستایی معتقد است باید در دل الگوهای قانونی موجود نظام‌های بهره‌برداری، ساختار آب تعریف شود و این الگوها مدیریت آب و زمین را همراه هم بر عهده بگیرند و نباید در کنار این تشکل‌ها موجود دوباره نهادسازی دیگری انجام شود، به عبارت دیگر باید حرکت ما در جهت هم‌افزایی باشد و قرار بر این است که از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده کنیم. با این وجود اگر در جایی الگوی وجود نداشته باشد و تشخیص مردم این باشد که به سوی یک نهاد دیگری بروند قطعاً بر اساس نیاز مردم یک نهاد مناسب بهره‌برداری دیگر ایجاد خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در طراحی نظام بهره‌برداری از تجربیات آژانس بین‌المللی جایکای ژاپن استفاده شده است، نحوه مدیریت آب ژاپنی‌ها چگونه است و چه تغییراتی در نظام بهره‌برداری داد؟

همکاری آژانس بین‌المللی جایکای ژاپن تجربه بسیار خوبی برای استقرار مدیریت مشارکتی آب بود، به‌طوری‌که پس از پایان این پروژه مشترک که در یکی از شرکت‌های تعاونی تولید استان گلستان انجام شد، در طراحی نظام بهره‌برداری بازنگری انجام شد. این تجربه به ما نشان داد که باید طراحی نظام بهره‌برداری را از پایین شروع کرد یعنی ابتدا با یک رویکرد مشارکتی و استفاده از فنون تسهیل‌گری که امکان به‌کارگیری تکنیک‌های مشارکی در آن فراهم است کشاورزان را در گروه‌های هم آب شکل داد سپس با همکاری و گفت‌وگو بین کشاورزان و کارشناسانی که به‌عنوان تسهیل‌گر (در این بخش که می‌تواند از جانب وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت نیرو به‌کار گرفته شود) نهاد اولیه را تشکیل داد. به عبارت دیگر نظام بهره‌بردای مرحله‌به‌مرحله از کشاورزان تحت قالب گروه‌های هم‌آب شروع می‌شود سپس الگوی مناسب مانند تعاونی تولید، شرکت سهامی - زراعی یا کشت و صنعت شکل می‌گیرد و در دل این تشکل‌ها یک مدیریت تخصصی آب به‌وجود می‌آید تا مدیریت آب و زمین همراه با هم انجام شود.

چه سیاست‌های حمایتی در اجرای نظام بهره‌برداری در نظر گرفته شده است؟

بخشی از این حمایت‌ها به‌صورت تأمین اعتبار به‌صورت تسهیلات است، در عین حال ردیف بودجه‌ای در دفتر نظام بهره‌برداری تحت عنوان طرح تجهیز و تکمیل شرکت‌ها تعریف شده است تا برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه تعاونی‌ها کمک‌های بلاعوض پرداخت شود، همچنین برای اجرای عملیات آب و خاک در شرکت‌های تعاونی تولید و سهامی - زراعی ردیف اعتباری مستقل در سطح وزارتخانه وجود دارد. ضمن اینکه این تشکل‌ها از حمایت‌های حقوقی چه در اصلاح قوانین و مقررات و چه در اسناد بالادستی برخوردار می‌شوند. برای حمایت و توانمندسازی این شرکت‌ها در برنامه ششم توسعه اقدامات لازم درقالب بسته اجرایی پیش‌بینی شده است علاوه براین نظارت بر این شرکت‌ها نیز با راه‌اندازی و نصب نرم‌افزار مدیریت یکپارچه مالی انجام خواهد شد.

کشاورزی خانوادگی به‌عنوان یکی از بخش‌های نظام بهره‌برداری نقش مهمی در تولید کشور ایفا می‌کنند، چه برنامه‌هایی برای این بخش دارید؟

فائو سال ۲۰۱۴ را به‌عنوان کشاورزی خانوادگی نامگذاری کرد. ما این فرصت را غنیمت شمردیم تا از تجربیات این مرکز بین‌المللی استفاده کنیم. این دفتر پیش طرحی را آماده و برای فائو ارسال کرد این طرح مورد اقبال و تأیید فائو قرار گرفت. در هفته گذشته ۲ تن از کارشناسان خبره فائو که تجربیات خوبی در بهبود و ساماندهی کشاورازی خانوادگی داشتند به ایران آمدند. کارشناسان این مرکز از دو استان بازدید داشتند ارزیابی آنها برای همکاری با ما بسیار مثبت بوده است؛ لذا قول مساعد برای همکاری و انتقال دانش فنی مورد انتظار از فائو را به ما دادند. این اقدام می‌تواند به‌عنوان یکی از اقدامات اساسی دفتر به‌عنوان ساماندهی نظام بهره‌برداری کشاورزی خانوادگی که از اولویت‌های برنامه ششم است، به‌شمار آید.

طرح ارسالی به فائو چه مفادی داشت؟

طرح تهیه‌شده بر اساس ظرفیت‌های قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی استوار است و ظرفیت‌های دیده‌شده در آن شامل؛ اجرای عملیات یکپارچه‌سازی، سازماندهی کشاورزان خرده‌پا، آموزش و توانمندسازی آنها و تنوع‌بخشی فعالیت‌ها، افزایش درآمد آنها، زنجیره تولید پس از تولید تا بازار است.

حرف آخر؟

در دولت یازدهم در بخش کشاورزی اقدامات خوب و مؤثری انجام شده است، اما در مدیریت کشاورزی چند عامل بسیار مهم هستند که شامل آب، زمین، گیاه و انسان است. لذا اعتقاد دارم با یک رویکرد همه‌جانبه و سیستمی می‌توان چالش‌های اساسی بخش را مرتفع کرد؛ لذا امیدوارم دردولت دوازدهم موضوع آب و زمین با همدیگر مورد توجه قرار گیرند، چون این دو نهاده بسار مهم هستند و اهمیت زمین کمتر از آب نیست؛ ضمن اینکه خرد شدن اراضی عامل بازدارنده در توسعه صنعت کشاورزی است. امید است با ادامه این راه در دولت آینده، به مدیریت زمین نیز در کنار آب توجه شود و با صرف وقت بیشتر موضوع مدیریت و پایداری سرزمین، تأمین امنیت غذایی و توسعه پایدار را جدی‌تر بگیرم. در نهایت ساماندهی و توسعه نظام‌های بهره‌برداری تنها راه برون‌رفت از این چالشی است که کشاورزی ما به آن نیاز دارد و دولت‌ها باید به آن به‌عنوان یک وظیفه حاکمیتی توجه بیشتری داشته باشند./

منبع:ایانا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۵۷
پیمان صاحبی


برخی از گوشت خواران ادعامی کنند که طعم و مزه یک ساندویچ بیکن، ارزش هر گونه آسیب رساندن به موجودات و اکوسیستم را دارد! این در حالی است که بسیاری از ما از گوشت استفاده می کنیم اما شاید اصلا به چگونگی منبع تولید آن و عواقب اش توجهی نداشته باشیم.

به گزارش سایت گاردین، البته بسیاری از گونه های دیگر جانوری هم از یک رژیم مبتنی بر گوشت پیروی می کنند . خوردن حیوانات توسط حیوانات دیگر بخش مهمی زنجیره غذایی است. اما انسان ها با خوردن بیش از اندازه از این ماده باعث تخریب این زنجیره شده اند.

این درحالی است که برخی از افراد به دلایل بهداشتی و سلامت از گوشت کمتری استفاده می کنند.

اما آماری از میران دام در سال های اخیر منتشر شده است؛ متوسط میزان طیور در جهان تقریبا ۲۰ میلیارد است، به معنای دیگر برای هر نفر سه طیور وجود دارد. گاو جز نژاد پرجمعیت حیوانات مزرعه با میزان ۱,۴ میلیارد است و گوسفند و خوک در جایگاه بعدی با حدود یک میلیارد قرار دارند.


باید این را به یاد داشت که با افزایش حیوانات مزرعه میزان خوراک دام و آب مورد نیاز آن ها هم افزایش می یابد. تولید سویا، به طور عمده برای خوراک دام استفاده می شود ،به طوری که باعث شده تا اکوسیستم در آمریکای لاتین رو به نابودی برود. تولید دام اکثریت قریب به اتفاق از زمین های کشاورزی را اشغال کرده که می تواند به نابودی ۵۰ درصد گونه های حیات وحش بینجامد.

اما چنانچه از میزان خوردن گوشت و فرآورده های لبنی کاسته شود ، می تواند یکی از بهترین راه های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حفاظت از تنوع زیستی باشد.

این نشخوارکنندگان یا علف خواران از دلایل تولید گاز متان، یک گاز گلخانه ای قوی هستند . بنابراین مزارع پرورش گاو مسئول تخریب مقیاس بزرگی از اکوسیستم هستند چراکه مراتع (استفاده از زمین) به طور مستقیم برای چرا و یا به طور غیر مستقیم برای خوراک دام استفاده می شوند. برای مثال ، گسترش و توسعه گاوداری در آمازون، مسئول یک هشتم از تخریب جنگل در سطح جهان در سال های اخیر بوده است.

بنابراین می توان گفت، گاو باعث آسیب رساندن گسترده ای به محیط زیست در بسیاری از نقاط جهان شده و چرای بیش از حد گاو، باعث تخریب خاک به ویژه در مناطقی که در معرض خشکسالی قرار دارند ، شده است.

این درحالی است که خاک بزرگترین منبع مبتنی بر کربن روی زمین است، به طوری که کربن را از طریق درختان و پوشش گیاهانی که پوسیده شده یا از بین می روند ، جذب می کند . 

کاهش و از دست دادن کربن از طریق مواد شیمایی ، شخم زدن ، جنگل زدایی و کاهش پوشش گیاهی مراتع به عنوان دومین عامل تولید دی اکسید کربن پس از سوخت های فسیلی شناخته شده اند. این یک واقعیتی است که شاید کمتر نزد افراد شناخته شده باشد ؛ که خاک می تواند چهار بار بیش از همه درختان ، کربن را ذخیره کند.

اما چنانچه همچنان به تخریب خاک ادامه داده شود، تامین مواد غذایی جمعیت رو به رشد در آینده امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین باید اولویت شماره یک ، خود را حفاظت از خاک، قرار دهیم .

این درحالی است که راه حل مرسوم برای این مسئله، کاشت تناوبی محصولات زراعی است. بدون استفاده از این روش، تولید محصولات کشاورزی هرچه بیشتر به مواد شیمیایی وابسته خواهد شد و استفاده بیشتر از آفت کش ها را برای کنترل علف های هرز، آفات و بیماری ، درپی دارد : که پیامد آن تولید گازهای گلخانه ای بیشتر است.

این نکته را باید یادآور شد، برخی حیوانات می توانند علاوه بر خوردن علف ، محصولات قابل کشت دیگر را که می تواند برای محیط زیست سودمند باشد ، بخورند- در عین حال کاهش میزان چرا می تواند اجازه دهد تا زمین مولد باقی بماند ، همچنین تشویق کشاورزان برای حفاظت از خاک و کاهش فشار بر روی زمین از دیگر راهکارها برای حفاظت از خاک است.

بنابراین بهتر است افرادی که گیاه خوار نیستند، به کاهش مصرف گوشت خود (عمدتا گوشت علف خواران) ، همراه با مواد غذایی فرآوری شده کمتر، روی آورده و از میوه و سبزیجات استفاده کنند. 

ترجمه: فرحناز سپهری

منبع:ایانا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۴۳
پیمان صاحبی


 

زاگرس، قربانی آتش کمبود امکانات

مردمانی که با بیل و کلنگ به‌ جنگ آتش می‌روند، حیوانات سوخته و درخت‌های خاکستر شده جنگل‌هایی که مظلومانه در آتش بی‌تدبیری مسئولان می‌سوزند، تصاویر تکراری است که هرساله در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شوند.

به گزارش وبلاگ منابع طبیعی سقز به نقل از سلامت نیوز،روزنامه قانون نوشت: بارندگی‌های اخیر علاوه‌بر سیل، پیامدهای منفی دیگری نیز درپی خواهد داشت. به‌زودی آتش‌سوزی‌های غافلگیر کننده، جنگل‌های ایران را در بر می‌گیرد. آتش‌سوزی جنگل‌ها و غافلگیری مسئولان، داستان هرساله تابستان ایران است. براساس آمار درحدود دو میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس در هشت سال گذشته از بین رفته است که آتش‌سوزی، سهم بالایی در این آمار دارد. جنگل‌هایی که به‌عنوان سرمایه ملی محسوب می‌شوند و درصورت نابودی حتی با میلیاردها تومان نمی‌توان یک متر مربع از آن‌ها را احیا کرد.

بهانه تکراری کمبود امکانات

اولین بهانه تکراری مسئولان بعد از آتش‌سوزی جنگل‌ها، کمبود امکانات و تجهیزات است. مشخص نیست چرا درچند دهه اخیر، تدبیری برای تامین و توسعه تجهیزات و امکانات مهارآتش نشده است. براساس آمار، بیش از 70 درصد از آتش‌سوزی‌های کشور در جنگل‌های زاگرس رخ می‌دهد.

هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس نابود شده است

مدیر طرح حفاظت از زاگرس به «قانون» درباره آتش‌سوزی این جنگل‌ها گفت: « جنگل‌زدایی در ایران شروع شده و هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود. براساس آمار، در 70 سال گذشته هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است و درحال حاضر تنها پنج میلیون هکتار جنگل در زاگرس باقی مانده است. به‌دلیل افزایش میزان بارندگی در سال گذشته و سال جاری، رویش جنگلی بسیار خوبی در زاگرس داشته‌ایم که این مساله موجب افزایش آتش‌سوزی می‌ شود. یک بی‌مبالاتی کوچک می‌تواند به یک فاجعه منجر شود».

آب، خشکسالی و تغییرکاربری، متهمان اصلی آتش‌سوزی

شیرین ابوالقاسمی افزود:« از سال 88 تاکنون که سازمان حفاظت محیط‌زیست رصد بر جنگل‌های زاگرس را برعهده گرفته است،آتش‌سوزی، انحراف سرشاخه‌های آب، تغییرکاربری و خشکسالی موجب از بین رفتن درحدود یک میلیون و سیصد هزار هکتار از عرصه جنگلی زاگرس شده است. این میزان از جنگل‌های زاگرس تنها به‌دلایلی که عنوان شد، از بین رفته و دلایل دیگری همچون کرم چوب‌خوار و آفت، جزو آن‌ها محسوب نمی‌شود».

یک متر جنگل میلیاردها تومان می‌ارزد

ابوالقاسمی درباره امکانات و تجهیزات مهار آتش‌ در جنگل‌ها عنوان کرد:« امکانات و تجهیزات بسیار کم است؛ این کمبود تجهیزات به‌دلیل در اولویت نبودن این موضوع برای مسئولان است؛ چراکه تاکنون منابع پایه و زیستی در کشور ارزش‌گذاری نشده‌اند. آن‌ها نمی‌دانند اگر یک متر مربع از جنگل از بین برود، نمی‌توان با میلیاردها تومان آن را ارزش‌گذاری و احیا کرد. ما به‌ازای خدماتی که از اکوسیستم گرفته‌ایم، هیچ‌گاه به آن اجازه نداده‌ایم که خود را احیا و به‌حالت اولیه بازگردد. متاسفانه سهم ارگان‌های دولتی در این کار کمتر از مردم نبوده است. بسیاری از وزارتخانه‌ها با تصمیمات غیرکارشناسی موجب از بین رفتن هزاران هکتار از جنگل‌های زاگرس شده‌اند. به‌عنوان مثال، جهادکشاورزی در جنگل‌های زاگرس به‌صورت مجانی زمین و آب در اختیار کشاورز و باغ‌دار قرار می‌دهد که به کشاورزی بپردازند. یعنی درخت بلوطی که عمر 500 ساله می‌کند و ریشه در آب دارد و نیازی به آبیاری ندارد را قطع می‌کنند؛ جنگل را به باغ تغییر کاربری می‌دهند و در آن درخت سیبی می‌کارند که عمر نهایت 15 ساله دارد و برای تولید یک کیلوی آن 840 لیتر آب نیاز است. تمامی این فجایع تحت عنوان «معیشت مردم» انجام می‌شود. حال پرسش این است که این چه معیشتی است که طبیعت را به تاراج ببریم و محصولی تولید کنیم که صرف اقتصادی نداشته باشدو در نهایت نیز یک معیشت ناپایدار بیش نیست».

حیوانات، قربانیان اصلی آتش‌سوزی

تصاویر دلخراشی که هرساله از آتش‌سوزی منتشر می‌شود، گویای عمق فاجعه است. حیواناتی که سوخته‌اند؛ درختانی که خاکستر شده‌اند. علی تیموری، مدیر دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست به «قانون» درباره صدمات آتش‌سوزی بر حیات‌وحش جنگل‌ها، گفت:« در برخی از این تصاویر می‌بینیم که حتی موجودی مانند لاک‌پشت نیز سوخته و از بین رفته است. تصور کنید هنگامی‌که لاک یک لاک‌پشت که بسیار سخت و محکم است به آن روز می‌افتد؛ چه اتفاقی برای بقیه حیوانات رخ می‌دهد».

نصب سنسور آتش

تیموری ادامه داد:« تمام مناطقی که سابقه آتش‌سوزی دارد را شناسایی و در آنجا پاسگاه‌هایی را مستقر کرده‌ایم که به‌صورت مرتب پایش می‌شوند و سنسورهای حریق نیز نصب شده است. درصورت اعلام حریق، میانگین درحدود 15 دقیقه طول می‌کشد تا بالگردها به آن منطقه اعزام شوند. یکی از اقدامات دیگر ما در سازمان، تشکیل ستاد واکنش سریع است. در این ستاد، سمن‌ها و جوامع محلی را ساماندهی کرده‌ایم و در مواقع آتش‌سوزی آن‌ها را مجهز به آتش‌کوب برای اطفای حریق می‌کنیم».

نفس‌های آخر زاگرس

« به‌گفته رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، به‌طور معمول 70 درصد آتش‌سوزی‌های کشور در جنگل‌های زاگرس رخ می‌دهد». طبق گفته مدیر طرح حفاظت از زاگرسی که هزاران سال از قدمت آن می‌گذرد و در حدود 6 استان کشور را در خود جای داده، تنها پنج میلیون هکتار از 12میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس باقی‌مانده است. این آمارها نشان‌دهنده بحران موجود در زاگرس نیمه‌ جانی است که نفس‌های آخر خود را در برابر بی‌تفاوتی مسئولان می‌کشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۳۹
پیمان صاحبی

آگاهی حلقه مفقوده بحران آب کشور

«در مصرف آب صرفه‌جویی کنید»؛ جمله‌ای که بی‌هیچ تردیدی در این دهه اخیر نه‌تنها حس آگاهی‌بخشی داشته بلکه در پس خود موجی از نگرانی و تامل در باب آینده‌ای نامعلوم را نیز به تصویر می‌کشد، نگرانی که آنقدر جدی است که نمی‌توان به آن توجه نکرد چراکه در گذار و گذشت از آن به هیچ عنوان نمی‌توان مدعی شد که به الزام دست طبیعت دست‌اندرکار است و انسان هیچ.

به گزارش دبلاگ منابع طبیعی سقز به نقل ازسلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت نوشت: شرایط فعلی کشور یا بهتر بگویم اقلیم ایران یکی از بحرانی‌ترین شرایط و موقعیت‌های بی‌آبی توامان با نبود الگوی درست و مناسب در راستای کاهش هر گونه فکت و اثر مخرب را سپری می‌کند. این بحران حادث شده نه‌تنها بر کسی پوشیده نیست یا به تعبیری بهتر هیچ‌کس را شاهد نیستیم که خبری از بروز چنین وضعیتی نداشته باشد بلکه به مدد ایجاد شرایط بهینه در اطلاع‌رسانی‌های رسمی و مجازی و خبررسانی مردمی نسبت به گذشته در مواجهه با این بحران و بحران‌هایی از این قبیل توده‌های مختلف جامعه نه‌تنها آگاهانه‌تر بلکه دلنگرانی‌های بیشتری نیز نسبت به گذشته با این مقوله دارند. بله آب و ذخایر آبی ما با کاهش‌های چشمگیری مواجه شده و در عین حال این شرایط نامطلوب از یک سو با وضعیت کاهش شدید نزولات جوی روبه‌رو شده است که در مجموع ایران امروز را با مفهوم ایرانی بی‌آب مواجه کرده است.

بر این اساس به همان اندازه که مردم نسبت به این مقوله آگاهی دارند به همان اندازه نیز در بروز شرایط اینچنینی نقش داشته و دارند. این در واقع ابتدای بحث یا بروز معضلی است که در این مقال بنا داریم به آن بپردازیم. وجود یک حلقه یا مرحله‌ای بسیار مهم و حساس که علنا هیچ‌وقت جدی گرفته نمی‌شود اما بار عظیم کنترل و مدیریت این شرایط دقیقا به همین مقطع برمی‌گردد. به این معنا مردم در بحران آب نقشی از نوعی دیگر داشته و خواهند داشت و اینجا بیان این نقش نشان می‌دهد که در عین سودمندی و تاثیرگذاری تا چه حد می‌توان از نقش گمراه‌کننده و نامناسب مردم در گذار از این بحران گفت و گلایه کرد.


توجه به یک عامل حیاتی


وقوف به شرایط بحرانی نبود آب و کاهش شدید منابع از یک‌سو و عدم مواجهه جدی و اثرگذار در این خصوص از سوی دیگر و ایجاد تنگنا و شرایط نامتوازن فکری و اجرایی در راستای توسعه طرح‌های ذخیره آب و حتی استفاده از سیستم‌های بهینه در راستای صرفه‌جویی همه و همه جزو مواردی هستند که نه‌تنها به کیفیت مطلوب نرسیده‌اند بلکه تمایل‌ها و دغدغه‌های موجود و حال حاضر، نوید یک آینده‌ قابل قبول و امیدوار به منظور کاهش دغدغه‌های ناشی از کم‌آبی نمی‌دهد. به‌راستی شرایط تا کی و تا به این حد توان حرکت به سمت بی‌آبی را خواهد داشت. تا کی بناست روال مصرف آب اینچنین بی‌برنامه جلو برود؟ سوالی که به این معنا ساختار مواجهه معکوس ما را در تحلیل شرایط به همراه خواهد داشت.

دقیقا به این معنا که طیف‌های مختلف و متعدد اجتماعی و در قالب وسیع‌تر مردم کشور از وجود این بحران عظیم ملی آگاهی دارند و به وضوح به اقدامات لازم برای کاهش لطمات این شرایط و حتی ایجاد اهرم‌های تاثیرگذار در راه افزایش توجه دولتمردان به این مقوله و اهتمام به منظور گذار از این وضعیت واقف هستند اما هیچ حرکت یا حتی هیچ درخواستی نسبت به تداوم این وضعیت و صرفه‌جویی یا ترغیب به منظور افزایش الگوهای مناسب در راه کاهش لطمات بی‌آبی نداشته باشند. این حلقه مفقوده و در عین حال مهم را هرچه تمایل داشته باشید، می‌توانید نامگذاری کنید اما عدم توجه به آن در چنین شرایطی بزرگ‌ترین عامل در راه توسعه شرایط کم‌آبی می‌تواند باشد و خواهد بود. اگر این عامل حیاتی را و نحوه توجه به عوامل مختلف را به صورت جزیی‌تر مورد بررسی قرار دهیم، چند عامل بیش از همه عوامل نیاز به توجه اساسی دارد.


مصارف خانگی و عمومی آب


در این نگاه معکوس به واقع بنا را باید با عواملی که در تبیین و تحلیل شاخصه در اولویت‌های حداقلی و پایین‌دست عوامل قرار دارند، بگذاریم. به‌دلیل زیربنایی بودن سطح مساله و نیز به منظور ایجاد فرهنگ مصرف بهینه و مدیریت انرژی آب به‌عنوان عوامل اصلی برجسته و نیز ساختار ویژه آن به مثابه یک بنیان فرهنگی ثابت در طریقه استفاده و مدیریت منابع آب، نه‌تنها باید تبیین و توسعه آن را مورد ارزیابی جدی در زندگی روزمره خود مدنظر قرار دهیم بلکه بی‌شک یکی از مهم‌ترین نیازها و مسایلی که خلا آن به جد در جامعه ایرانی احساس می‌شود، همین امر است. رویکرد سنت ایرانی به آب بسیار ارزشمند حتی در حد تقدس آب بوده و هست. سنت اسلام نیز به استناد کلام الهی آب را مبنایی بر خلق آفرینش می‌داند اما مواجهه ما در دوره مدرن با این مقوله شکلی نه‌چندان متقارن با این اصول دارد. در حال حاضر با وجود تحولات اجتماعی متاثر از آب، اهمیت سیاست‌های تعیین‌کننده آتی مبتنی بر آب در عرصه ملی و بین‌المللی اما هنوز برای بسیاری از ما به طور جدی شناخته نشده است. وجود آب به وفور و همیشه در دسترس متاسفانه از بسیاری ایرانیان بالاخص آنهایی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، افرادی ساخته است که لحظه‌ای نه‌تنها به نبود آب نمی‌توانند فکر کنند یا آن را تصور کنند بلکه حتی در وضعیت بروز بی‌آبی به هیچ عنوان نمی‌دانند چه برخورد یا اقدامی را باید از خود بروز دهند.


اگرچه شاخصه‌های مدیریت و کنترل درست مصرف آب در جوامع شهری و حتی روستایی از آن منظر که به الزام مورد مصرف مردم در زندگی روزمره است به‌عنوان یکی از موارد توجه و در آموزش فرهنگی در راه ممانعت با اتلاف آب می‌تواند مطرح باشد اما دقیقا به همان میزان اهمیت حداقلی خود برای ایجاد و رشد فرهنگ مصرف آب، مهم‌ترین شاخصه در راستای نگاه خردمندانه اجتماعی و فرهنگی به منظور کنترل مصرف آب و مدیریت‌های خرد و کلان در آن بوده و خواهد بود اما هیچ‌گاه به آب به‌عنوان مهم‌ترین عامل در راستای کنترل و کاهش مصرف و مدیریت درست آن بر همین مبنا نگاه نشده است. به تعبیر بهتر آب دقیقا زمانی می‌تواند به‌عنوان یکی از شاخصه‌های مطرح در یک عزم و بسیج ملی مطرح باشد تا بتوانیم از این بحران موفق عبور کنیم به همان میزان اهمیتش مورد فراموشی و نامهری قرار می‌گیرد. آب به نوبه خود بهترین و تنهاترین عامل در راستای اهمیت به خشکسالی می‌تواند محسوب شود.


مصرف شهری آب از مصارف شرب گرفته تا آبی که برای استحمام و مصارف شست‌وشو به کار می‌رود، به اندازه‌ای که در بحران‌های عظیم کاهش ذخایر آب در مولفه‌های کم‌اهمیت‌تر به حساب می‌آید اما در بخشی دیگر این آب در وضعیت و ساختار شهری باعث بروز شرایط بسیار خاص در مصرف روزمره می‌شود که از قضا بسیار نیز مهم است یعنی آب به معنای شرب یا مصرف خانگی با اتلاف شدیدی مواجه بوده و هست اما به همان اندازه شهروند در مقام مصرف‌کننده یا به‌عنوان عاملی برای انتقال و فاعل فرهنگی هیچ‌گاه قادر به تدوین اصولی برای صرفه‌جویی نه می‌‌تواند باشد و نه تصور و تلقی فکری آن را می‌تواند طرح‌ریزی کند. وقتی از صرفه‌جویی در مصرف آب گفته می‌شود در واقع به معنای بستن شیرهای آب خانه‌ها نیست. به غلط عده‌ای چنین معنایی را برداشت می‌کنند و بر این اساس کل تلقی و موارد پیرامون این مفهوم و بحران را در عدم مصرف تلقی می‌کنند. همین مبنا کافی است در سمت و سوهای دیگر بحران آب تلقی و تسری و تاثیر لازم را بگذارد و شرایط فعلی به وجود آید. شرایط فعلی، شرایطی است که خطر و نبود الگوی مناسب در راستای اهمیت‌دهی به آب، شیوه و کیفیت مصرف آب را مانند یک کابوس مدام مدنظر قرار داده و در باب آن هرکاری انجام می‌شود اما خود ماهیت اصلی بحران و نبود آب به‌عنوان یک واقعیت مهم و ملی در ساختار منابع ملی همچنان بدون توجه و بی‌متولی باقی می‌ماند. به راستی باید با این بحران مهم و عظیم چگونه برخورد کرد؟ چرا هنوز اذهان عمومی جامعه متوجه این مهم نمی‌شود و هیچ تلاشی برای کنترل مصرف بی‌رویه و هدررفت این عنصر حیاتی در زندگی ما و بقای کشاورزی و همه مولفه‌های مهمی که حیات‌شان به وجود همین آب بستگی دارد، نمی‌کند؟


در حال حاضر کشاورز ما با نبود آب نه تنها شب و روز زندگی می‌کند بلکه به صورت یک بحران جدی سایه شوم نبود آب را هر لحظه بالای سرخود، مزارع و باغ‌هایش احساس می‌کند. درست در سویه نزدیک به این بحران، غوغایی عظیم دراین باب وجود دارد اما نه تنها از درون این بحران چیزی بیرون نمی‌آید بلکه هیچ کمکی نیز نمی‌شود. کشاورز و باغدار نه در راس حمایت قرار می‌گیرند و نه آموزش لازم را می‌بینند. دیوار بی‌توجهی و بی‌مسوولیتی هنوز وجود دارد که گویی این بحران جدی گرفته نمی‌شود. سفره‌های زیزمینی به غلط دچار تعرض می‌شوند و در این وضعیت حتی کیفیت بهره‌برداری نیز بسیار نامناسب است. هیچ کنترلی به‌عنوان یک اصل مهم و قاعده‌مند وجود ندارد و برنامه‌های موجود در راه استحصال آب به صورت بومی و تجمعی شکل گرفته که به هیچ عنوان مطابق میزان حجم لازم آب مورد نیاز در روی زمین و میزان آب موجود در سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد. به یک معنا برداشت بی‌رویه و بی‌برنامه از منابع آب.


هنوز که هنوز است خیل عظیمی از نهادها و ان‌جی‌او‌های رسمی و غیررسمی در کشور وجود دارند که فقط صدای اعتراض بلند کردن را یاد گرفته‌اند. جملاتی تکراری و مدون، آن هم بدون اساس در روایت‌ها و اعمال مواضع این نهادها رسم معمول و غیرمنطقی شده و به طور واضح اگرچه مواضع اعلام می‌شوند اما هیچ تلاش و کوششی از سوی همین نهادها در راستای ایجاد تحول یا حتی آموزش‌دهی مدون برای کاهش بحرانی که از آن یاد می‌کنند، دیده نمی‌شود. خسارت عظیمی که بر اثر نبود آب و کاهش منابع زیرزمینی بر ساختار طبیعت و اقلیم ایران وارد می‌آید معترضان بسیاری دارد اما برنامه‌ریزانی که بتوانند دست‌کم این بحران را ببینند به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌توانند باشند. مخالفت‌های مکرر به سیستم آب کشور و بحران‌هایی که یکی پس از دیگری سر از تخم بیرون می‌آورند، اگرچه به نوبه خود دارای اهمیت لازم و قابل توجه هستند اما در مراتب بعدی به دلیل نبود هیچ فکر کارشناسی، مخالفت پشت سر مخالفت انبار می‌شود در صورتی که شکل بحران کمافی‌السابق وجود دارد. به این دلیل گویی یک حلقه پنهان و بدون اصول درنظر گرفته شده، یعنی در اصل بحران مواجهه عینی وجود دارد که اگر این حلقه خودش را نتواند با این مسایل تطبیق دهد و در واقع آینه و بیانگر بدون کم و کاست مشکلات باشد، علنا ما هیچ تحول یا مدیریت صحیحی را در راستای مواجهه صحیح با این بحران نمی‌توانیم شاهد باشیم. هم‌اکنون بهترین منابع قابل دسترس در راستای تدوین اولویت‌های قانونی و معیاربندی‌های عینی وجود دارند اما باز توجه کارشناسانه به آنها نمی‌شود.

از مثال‌های عام گرفته تا مثال‌های منحصر‌به‌فرد و جداول معتبر و به اصطلاح رسمی که در بعضی مواقع به هیچ عنوان شکل درست و منطقی در نسبت با شواهد موجود ندارند، می‌توانند از مهم‌ترین معیارهای عینی در راستای توجه به این حلقه مفقوده باشند. برای مثال در نقاطی از استان ایلام چاه‌های عمیق به خشکی رسیده‌اند و پس از استخراج 10 متر خاک همچنین اثری از رطوبت نیست. در صورتی که منابع رسمی خبر از ثبات و یکسانی تراز آب در قیاس با سال‌های پیشین می‌دهند یا در حال حاضر در مناطق شمالی خوزستان و حتی شیراز و آباده و استهبان با کاهش شدید یا در چند مورد خشکی چشمه‌های طبیعی از سال پیش به این سو روبه‌رو هستیم و به علت جایگزینی این حجم آب با حفر چاه‌های عمیق علنا تغییر ارقام و نتایج آماری براین مبنا، نمی‌تواند شکل درستی از وضعیت حاد موجود ارائه دهد. حفاری‌ها و اقدامات دیوانه‌وار حفر چاه‌های عمیق در سال‌های 84 تا 90، بیانگر وجود بیش از دوبرابر چاه عمیق در تناسب با سال‌های گذشته است که این رقم بسیار تاسف‌برانگیز است. بی‌شک این مساله، بزرگ‌ترین عامل کاهش ناگهانی منابع ارشمند آب در این دوره طولانی خشکسالی است که مدتی است بر اقلیم ایران حاکم بوده و مدت زمان نامعلوم و حتی طولانی برای گذار از این وضعیت پیش‌بینی می‌شود.


در حال حاضر مهم‌ترین عامل، استفاده بهینه از ابزارهای آموزشی و اطلاع‌رسانی در راستای تحقق حرکتی فراگیر در سراسر ایران به منظور حفظ ذخایر آب کشور است. ابزارها اگرچه حضور دارند اما منابع مورد نیاز ما وجود عینی و جدی ندارند. یک حرکت فراگیر در راستای حفظ منابع و ذخایر آب در کشور شکل می‌گیرد اما به همان اندازه شکل محتوایی کار هنوز می‌تواند مورد انتقاد قرار گیرد و این خود جای بسی سوال دارد چراکه ترس از بروز بحران ساحتی متفاوت از عرصه‌ای دارد که در آن بناست به مساله نبود آب به‌عنوان یک بحران جدی در ایران نگاه کند. از این رو است که باید بسیار دقیق و موشکافانه به مسایل موجود در این فرآیند دقت کرد. برای بیان نبود چنین حساسیتی به مقوله صنعت سدسازی می‌توان اشاره کرد. سدهای درحال ساخت و اغلب ساخته شده به منظور افزایش ذخایر آبی کشور و تولید برق با خیل عظیمی از شکایت‌ها و انتقادها روبه‌رو می‌شوند که در واقع هیچ اساس منطقی و تحلیل ندارند و به صرف اعتراض و اعلام وجود صورت می‌گیرند. همین شرایط کافی است صورت ناپخته خود را در مقوله افزایش تعداد وسایل استخراجی آب از منابع زیرزمینی کشور و همچنین عدم انتقال اطلاعات و آموزش‌های لازم متجلی کند تا شاهد پسرفت حرکت‌های صحیح در راستای کنترل استفاده و استخراج بی‌رویه از ذخایر زیرزمین آب در سراسر کشور باشیم.
آب به همان اندازه که مهم است صدچندان نوع مواجهه ما با این مقوله از اهمیت آن بیشتر است. این می‌تواند سرآغاز دوره‌ای باشد که آب اهمیت واقعی خودش را بیابد و توجه به آن منوط به فصل تابستان نباشد که هرسال بر اساس سنت همه ساله کلامی درباب آن گفته و سپس تا مدت‌های مدیدی به فراموشی سپرده شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۳۷
پیمان صاحبی

سند راهبرد ملی تغییر اقلیم رونمایی شد

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا در نشست رونمایی از سند «راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور»، جزئیات این سند را تشریح کرد.

به گزارش وبلاگ منابع طبیعی سقز به نقل از سلامت نیوز به نقل از مهر، محسن ناصری، مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا در نشست رونمایی از برنامه «راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور» گفت: «متوجه شدیم که کشورها -مخصوصا کشورهای همسایه ما- برنامه تغییر اقلیم خود را ارائه کرده‌اند و زیبنده کشور ما نبود که چنین برنامه‌ای نداشته باشد و حالا هم که هست، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.» او ضمن ارائه بخشی از برنامه کشور ترکیه به‌عنوان نمونه برنامه تغییر اقلیم افزود: «هدف ما رسیدن به برنامه راهبردی ملی تغییر اقلیم کشور در یک برنامه پنج ساله بود.

اجزای این سند، رویکردهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و اقدامات سازگاری بود و رویکرد ما استفاده از نظر نخبگان و ارزیابی نقاط ضعف و قوت و تهدید و فرصت بود و از ارزش‌های کار انجام شده، توجه به نقش بخش خصوصی بود.»

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا ادامه داد: «سعی کردیم یک طرح مفهومی را پیاده‌سازی کنیم که راهبرد کلان آن، مسائلی مثل آب، کشاورزی، امنیت غذایی و موارد دیگر را در نظر بگیرد. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ردپای کربن در برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی، افزایش بهره‌وری و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه دانش استراتژیک تغییر آب و هوا، بخشی از سیاست‌ها و راهبردهای بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.»

ناصری افزود: «بخش‌های مورد نظر در راهبردهای سازگاری شامل منابع طبیعی و تنوع زیستی، منابع آب، کشاورزی و امنیت غذایی و بهداشت می‌شد. در بخش منابع طبیعی و تنوع زیستی، مواردی مثل توسعه منطقه‌ای و روستایی اقلیم‌محور، استقرار نظام مدیریتی سازگار با تغییر اقلیم، توانمندسازی نظام اقدامات جبرانی و حمایتی، توسعه اقدامات تحقیقاتی، ترویجی، فرهنگی، آموزشی و تربیت نیروهای انسانی مورد نظر قرار گرفت.» مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا افزود: «در بخش منابع آب مواردی مثل تقویت ساختار مدیریت بخشی و نهادینه‌سازی همکاری فرابخشی مدیریت آب کشور، ارتقای آگاهی دانش فنی و فرهنگ‌سازی با پدیده تغییر اقلیم و مدیریت پایدار منابع آبی مورد نظر قرار گرفتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۱۱
پیمان صاحبی


 

سازمان ملل: دریاچه ارومیه به چشم انداز زمین برگشت/ اقدام های موفقیت آمیز دولت یازدهم

 پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل در ایران به نقل از هماهنگ کننده و نماینده برنامه عمرانی این سازمان در کشورمان اعلام کرد: زندگی آهسته آهسته به دریاچه نمک خشک شده ارومیه واقع در شمال غربی ایران برمی گردد.

به گزارش وبلاگ منابع طبیعی سقز  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تلاش های دولت روحانی را برای احیای این دریاچه موفقیت آمیز توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یاد شده، «گری لوییس»وی گفت: با بازگشت این دریاچه خشک شده به چشم انداز زمین، پس از چهار سال می توانم آب را در کف این دریاچه ببینم. آب خیلی زیاد نیست اما بسیار بسیار بیشتر از دفعه قبلی است که این دریاچه را دیدم.
لوییس تاکید کرد: دریاچه کم کم جان می گیرد و این نتیجه همکاری فوق العاده موفق دلسوزانی است که برخی ایرانی و برخی خارجی هستند.

**اقدام های هماهنگ دولت برای احیای دریاچه ارومیه
بر اساس گزارش مشترکی که به تازگی دفتر ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری منتشر کرده ، دولت یازدهم اقدام های متعددی را به طور موازی برای احیای دریاچه ارومیه در پیش گرفته است. اقدام هایی که قصد دارد برای حفظ منابع آب و استفاده پایدار از آن به طور جدی ادامه دهد.


از جمله مهمترین این اقدام ها می توان به انتقال آب به دریاچه ارومیه، کاهش مصرف آب از طریق افزایش بازده آبیاری در بخش کشاورزی و نصب 38 هزار کنتور هوشمند بر روی چاه ها اشاره کرد.
همچنین بر اساس این گزارش، تیم احیای دریاچه ارومیه برای کاهش مخاطرات ناشی از خشک شدن این دریاچه اقدام به ایجاد پوشش گیاهی در حاشیه دریاچه و تثبیت ریزگردها کرده است.
اقدامات غیرسازه ای مانند خرید حق آبه ها و تحویل حجمی آب برای مصارف کشاورزی، اعمال الگوی کشت مناسب و سلب حق استفاده از چاه های غیرمجاز نیز از دیگر اقدام های موثر دولت در این زمینه بوده است.
این اقدامات سبب شده است، علاوه بر جان گرفتن دوباره دریاچه ارومیه، بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی منطقه نیز به میزان سالیانه حدود 400 میلیون مترمکعب بهبود یابد.


همچنین برای نخستین بار در کشور شورای هماهنگی مدیریت حوزه های آبریز تشکیل شده است که هدف آن حفظ و مدیریت به هم پیوسته چهار رودخانه مهم کشور و استقرار مدیریت حوضه ای در آنها است.


دولت با توجه به اهمیت حفظ منابع آب و به منظور تسریع در تکمیل و بهره برداری از طرح های مهار آب های مرزی و شبکه های آبیاری متناظر، در چهار سال گذشته اقدام به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به میزان هشت میلیون دلار کرده است.
بر اساس این گزارش، بازنگری طرح های توسعه منابع آب بر اساس تخصیص آب به هنگام و جلوگیری از اجرای طرح های بدون توجیه از دیگر اقدام های دولت در بخش آب بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۱۰
پیمان صاحبی


کاهش پدیده زمین خواری طی ۳ سال گذشته

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه زمین خواری درطی ۳ سال گذشته متوقف شده است،گفت: برخی با راهکارهای قانونی اقدام به زمین خواری می کنند.

به گزارش وبلاگ منابع طبیعی سقز به نقل از  سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،عزت الله یوسفیان ملا ، درخصوص اظهارات معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها مبنی بر اینکه زمین خواری در این دوره کاهش پیداکرده است، گفت: زمین خواری در این دوره به طور قطع کاهش پیدا کرد و خوشبختانه آنچه که برای مقابله با زمین خواری باید انجام می شد؛ از سوی دستگاه ها و نهادهای ذی ربط صورت گرفته است؛ بنابراین درخصوص مقابله با واگذاری اراضی و زمین خواری به طورجدی اقدام شده است.

نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در قوانین باید تعاریف مشخصی برای زمین خواری ایجاد شود، افزود: به عنوان مثال فردی اقدام به دریافت زمین از سوی منابع طبیعی با هدف ایجاد شهرک صنعتی کرده است، اما بدون توجه به هدف خود اقدام به برج سازی کرده و این یعنی زمین خواری صورت گرفته است؛ بنابراین در حال حاضر زمین خواری به آن معنا که شبانه اقدام به دیوار کشی شود وجود نداشته و همه از راه قانونی اقدام به زمین خواری می کنند.

وی با بیان اینکه در مقطعی در گردنه حیران تعداد ساکنان از50 خانوار به 400 خانوار افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: پاسخ افراد نسبت به سوالات در این خصوص این است که اقدامات دارای پروانه و مجوز قانونی است؛ بنابراین با اهرم های قانونی اقدام به زمین خواری می شود؛ البته این موارد در این دوره به طور قطع متوقف شده است.

یوسفیان ملا با اشاره به اینکه تخلفات از مسیرهای قانونی انجام می شود، گفت: وقتی زمینی برای ساخت دانشگاه، بیمارستان و با هدف سرمایه گذاری دریافت می شود، اما برج سازی انجام می شود؛ چطور می توان انتظار داشت که نظارت های سختگیرانه صورت گیرد؛ یا در گردنه حیران به دور از چشم، ساخت و سازها انجام می شود، بنابراین با این رویه ها زمین خواری صورت می گیرد؛ هرچند که زمین خواری در طی 3 سال گذشته کاهش پیدا کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: افرادی که زمین دریافت کرده اما به درستی از آن استفاده نکردند، درصورت امکان دولت این قطعه زمین ها را باید استرداد کند، اما اگردر زمین ساخت و سازصورت گرفته و قابل استرداد نیست؛ می توان به نرخ روز معادل پولی آن را دریافت کرد.

معاون حفاظت واموراراضی سازمان جنگل ها،گفت: زمین خواری دراین دوره کاهش پیدا کرده است، مسعود منصور با اشاره به اینکه باید در قوانین تعاریف مشخصی برای زمین خواری تعیین شود، گفت: در جرایمی که قانون برای آنها مجازات مشخص کرده با عنوان زمین‌خواری، تعریفی نداریم ولی مصادیقی از زمین‌خواری را قانون تعیین کرده و مسئله این است که باید طیفی از جرایم ذیل زمین خواری بگنجد.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۰۹
پیمان صاحبی
 

رای ما روحانی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۴۰
پیمان صاحبی


طبق نتایج نظرسنجی ملی میدانی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران)؛ میزان تمایل مردم کشور برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در حال حاضر حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد تخمین زده می‌شود.
 همچنین بر اساس این نظرسنجی، روحانی با ۴۳,۲ درصد، پیشتاز است و رئیسی با ۲۴.۷ درصد دوم. در نمودارهای زیر نتایج نظرسنجی ایسپا را ببینید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۳۱
پیمان صاحبی