منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

۱۲۳ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است


 

سیاهچاله‌ای برای حیوانات

انتشار عکس‌هایی از خرس بی‌دندان باغ وحش شیراز در صفحه‌های اینستاگرام شهروندان و هنرمندان بازتاب زیادی داشت و همه با هشتگ‌های #حیوانات_ را_نجات_ دهید، #کمک_کنید و همچنین راه‌اندازی صفحات مجازی برای جمع کردن امضا با هدف ساماندهی وضعیت حیوانات باغ وحش اعتراض خود را نسبت به شرایط و وضعیت موجود نشان دادند.


به گفته ی سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان هر چند که وضعیت بد حیوانات این باغ وحش مساله تازه و جدیدی نیست، اما اعتراض اصلی معترضان به دلیل بی‌تفاوتی مسئولان باغ وحش و محیط‌زیست استان فارس است. اما مسئولان محیط‌زیست این موضوع را رد کرده‌اند و از اجرای بهینه‌سازی شرایط باغ وحش از آغاز سال 1395 خبر داده‌اند و قرار است تا فضاهای مناسبی برای نگهداری آزادانه شیر، خرس، پلنگ و میمون ساخته شود، اما نبود بودجه و تامین اعتبار از یک سو و حمایت نکردن نهادهای متولی سبب شد که تکمیل روند بازسازی و بهسازی باغ وحش به کندی انجام شود و شرایط نگهداری حیوانات با معیاری که برای آن در نظر گرفته شده تفاوت زیادی داشته باشد.


همچنین موضوع جابه‌جایی حیوانات به یک مکان مناسب‌تر مطرح شد که حمزه ولوی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در این باره گفت: «چنین تصمیمی اجرایی نیست، چون مکانی برای نگهداری حیوانات نداریم.»

حیوانات سیرک مشکلات باغ وحش را بیشتر کرده‌اند
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی این باغ‌وحش از چه زمانی آغاز شد، تاکید کرد: «پس از ممنوعیت برگزاری سیرک حیوانات در استان، تمام حیوانات آن با قفس به باغ وحش منتقل شدند و از همان زمان مشکلات باغ‌وحش چندین برابر شد.»


او با تاکید بر اینکه باغ‌وحش از نظر بهداشتی و تغذیه‌ای مورد قبول اداره کل حفاظت محیط‌زیست نیست، تاکید می‌کند: «محیط‌زیست با اعطای معرفی‌نامه تلاش کرد که زمین دیگری برای باغ وحش پیدا کند و با گرفتن وام وضعیتش را بهبود بخشد. مسئولان باغ‌وحش هم در حال تلاش هستند، اما هنوز به وضعیت مطلوب و مورد قبول نرسیده‌اند.»


بومی نبودن این حیوانات دلیل دیگری برای تشدید مشکلات این باغ وحش است که ولوی با اشاره به اینکه حدود 300 حیوان در این باغ وحش زندگی می‌کنند، تاکید کرد: «چون حیوانات این باغ وحش اغلب گونه‌های بومی نیستند نمی‌توانیم آنها را در طبیعت رها کنیم.»

با استانداردهای دنیا
فاصله داریم
مدیرکل محیط‌زیست استان فارس علمی و استاندارد نبودن مدیریت باغ وحش را یکی دیگر از معضلات موجود دانست وتصریح کرد: «شرایط نگهداری از حیوانات نیز استاندارد نیست و بیش از ده‌ها بار، محیط‌زیست نامه‌های اخطار برای مدیر باغ وحش فرستاده است، البته با اقداماتی که در ماه‌های اخیر انجام‌شده کمی وضعیت باغ وحش نسبت به گذشته بهتر شده، اما با استانداردهای باغ وحش‌های دنیا فاصله زیادی داریم.»


در حال حاضر 85 باغ وحش و مرکز نگهداری حیات وحش در سطح کشور به فعالیت مشغولند که تنها نیمی از آنها دارای مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۷
پیمان صاحبی
نزاع خونین بر سر آب

«جنگ آینده، جنگ آب است»؛ در سال‌های بحرانی آب، این جمله را بارها شنیده‌ایم و جامعه‌شناسان و کارشناسان محیط زیست درباره آن سخن گفته‌اند و ما حتی در مقیاس محلی شاید کمتر آن را به چشم دیده باشیم.

به گزرش سلامت نیوز به نقل روزنامه وقایع اتفاقیه، دیروز در استان چهارمحال و بختیاری اتفاقی افتاد که درگیری بر سر آب را دوباره زنده کرد و بحران محیط زیستی برای چند ساعت به بحرانی اجتماعی بدل شد. یک کشته و 30 زخمی و بازداشت 15 نفر، حاصل درگیری چند ساعته بر سر پروژه انتقال آب سبزکوه به بروجن بود؛ طرحی که مدت‌هاست مناقشه بر سر آن ادامه دارد و با وجود توقف آن از سوی سازمان محیط زیست اما به شکل دیگری آغاز به‌کار کرد.


در بلداجی چه اتفاقی افتاد؟
عصر دیروز در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از درگیری بر سر آب دست‌به‌دست شد. در تصاویر گروهی از مردم دیده می‌شدند و ماشین‌های پلیس و موتورهای گارد ویژه و خبرها از به خشونت کشیدن درگیری حکایت می‌کرد.

با آغاز درگیری‌ها در اولین خبرها، توییتر خبرگزاری فارس از آتش گرفتن ساختمان دادگاه بلداجی خبر داد و نوشت که چند مأمور پلیس زخمی شده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی این خبر دست‌به‌دست می‌شد که دست‌کم ۵۰ نفر بازداشت و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند و خبرهای تأیید نشده حاکی از آن است که یک پلیس هم کشته شده است. بر اساس این گزارش پروژه انتقال آب سد چغاخور به صنایع سفیددشت در زمان استاندار قبلی و بدون هماهنگی با مسئولان و مردم شهر بلداجی صورت گرفته و این مسئله نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته است.

از روزهای آغازین تصویب پروژه، اعتراض مردم محلی آغاز شده بود. پروژه درحالی اجرائی شد که علاوه بر امام‌جمعه بلداجی، کارشناسان هم بارها اعلام کرده بودند با وجود نارضایتی‌ها، احتمال افزایش اعتراض مردم بخش بلداجی و تلاش برای جلوگیری از اجرای طرح دور از انتظار نیست.

بلداجی از توابع شهرستان بروجن است و در 60 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این منطقه مدت‌هاست با کم‌آبی و بی‌آبی روبه‌رو است و با این تفاسیر وقوع درگیری به خاطر انتقال آب عجیب نیست چرا که مردم بارها در این‌باره اعتراض کرده بودند که با انتقال آب چغاخور به اصفهان، تالاب چغاخور به‌زودی زود خشک خواهد شد.


یکی از حاضران در تجمع دیروز معترضان به انتقال آب چغاخور درباره جزئیات این درگیری به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «کشاورزان اصلی‌ترین معترضان این تجمع بودند. تجمع از پنج صبح دیروز آغاز شده بود و چند ساعتی است که آرام گرفته. مردم صبح زود سرزمین‌ها رفتند تا جلوی لوله‌کشی را بگیرند اما کار به درگیری با پلیس کشید. جالب اینجاست که هم‌زمان با اعتراض مردم برای توقف انتقال آب، دستگاه‌ها برای گذاشتن لوله‌های انتقال درحال کار بود.»


او به گفته‌های خود این را اضافه می‌کند که طرحی که مردم با آن مخالفت می‌کنند همان طرح تونل سبزکوه است:«انتقال آب تونل سبزکوه آن‌قدر مخالف داشت که حتی خود سازمان هم جلویش را گرفت. قرار بود از طریق این تونل آب سد چغاخور به سپیددشت اصفهان برسد اما بعد از توقفش، لوله آوردند تا از تالاب آب ببرند. این آب برای کشاورزان منطقه است، حق آنان است. در این بی‌آبی آنها به این منبع نیاز دارند اما عجیب است که مسئولان شهری پشت مردم را خالی کردند.»


پیش‌تر امام‌جمعه شهر بلداجی در خطبه‌های نماز جمعه از طرح انتقال آب سد چغاخور به سفیددشت انتقاد کرده و نسبت به عملکرد استاندار و فرماندار شهرستان بروجن نیز انتقاداتی را مطرح کرده بود. حجت‌الاسلام رحمانی گفته بود: «مشکلات مردم به خاطر بی‌تدبیری‌هایی است که از سوی مسئولان استانی و شهرستانی صورت می‌گیرد. ما به این مسئولان می‌گوییم که طبق خواست مردم عمل کرده و به فرمایشات ولی‌فقیه توجه کنند که اگر کارهایتان با سخنان مقام معظم رهبری مطابقت نداشته باشد، مسئولان مصلحت اندیشی نیستید.

ماجرا از این قرار است که گروهی از ساکنان بلداجی در چهارمحال و بختیاری در نزدیکی تالاب چغاخور تجمع کرده بودند تا جلوی عملیات لوله‌گذاری پروژه انتقال آب به کارخانه فولاد سفیددشت را بگیرند و نارضایتی خود را به مسئولان کشور اعلام کنند. نیروهای انتظامی و امنیتی برای جلوگیری از هرج و مرج و سوءاستفاده‌های احتمالی از تجمع مردم نگران در محل حاضر شدند اما ساعتی بعد درگیری به پا شد.

در خبرها اعلام شد ورودی و خروجی شهر بلداجی برای جلوگیری از هرگونه هرج و مرج و سوءاستفاده بسته شده است و نمایندگان کرد هم برای رفع نگرانی مردم در بینشان حضور دارند. این ماجرا در طول سه سال اخیر به امضای طومار و ارسال نامه به مسئولان کشوری کشیده بود، با این حال مسئولان شهر بلداجی جلوی کلنگ‌زنی این طرح را نگرفتند و بدون در نظر گرفتن نظر مردم و کارشناسان، با تبعات آن روبه‌رو شدند. به نظر برخی کارشناسان در صورت اجرائی‌شدن طرح انتقال آب از این منطقه، احتمال افزایش نارضایتی مردم بخش بلداجی با مسئولان ذی‌ربط و جلوگیری از اجرای طرح متصور است. خشک شدن زمین‌های کشاورزی و برهم خوردن اکوسیستم منطقه از جمله دلایل معترضان اجرای این طرح است.

انتقال آب سبزکوه به بروجن قرار است آب شرب مردم بروجن و بخشی از آب موردنیاز صنایع شرق استان چهارمحال و بختیاری را تأمین کند.


نماینده بروجن: درگیری پایان یافت
ساعتی پس از خبری شدن درگیری مردم محلی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی خبر داد که درگیری در بلداجی پایان یافته و اکنون آرامش بر شهر حکمفرماست.

خدیجه ربیعی به خبرگزاری فارس گفت: درگیری‌های صورت گرفته امری موقتی بود و جوی ‌آرام بر شهر بلداجی حاکم و شرایط شهر به شرایط عادی بازگشته است. اثری از درگیری و تشنج وجود ندارد و مردم در شهر به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند و مسئله خاصی وجود ندارد.


همچنین سیدسیف‌الله فیاضی، فرماندار شهرستان بروجن هم به ایرنا گفت: هم اکنون در منطقه بلداجی پیگیر موضوع و رفع نگرانی مردم برای استیفای حقوق مردم این خطه هستیم. در صورت نهایی شدن مذاکرات و پیگیری‌ها رسانه‌ها و مردم را در جریان امر قرار خواهیم داد.

تکرار تاریخ

اعتراض به انتقال آب اتفاقی است که پیش از این هم تکرار شده است. خصوصا برای شهری که زمانی از پرآب‌ترین مناطق کشور بود و حالا چنان با بحران آب مواجه است که بسیاری از روستاهای آن با تانکر آبرسانی می‌شود و مردم از هراس خشکیدن تالاب و از دست رفتن زمین‌های کشاورزی‌شان به هیچ طرح انتقال آبی رضایت نمی‌دهند.

بعد از اینکه سرزمینی پر آب با وجود استفاده بی‌رویه آب و حفر بی‌رویه چاه‌ها با بحران آب روبه‌رو شد، انتقال آب زاگرس به شهرهای کم‌آبی چون اصفهان، یزد، کرمان و قم هم مخالفان خود را پیدا کرد و به بحران زیست‌محیطی تبدیل شده که با درگیری‌ها ممکن است به بحرانی اجتماعی تبدیل شود و نیازمند توجه مسئولان است.

بحرانی که اکنون در حوزه آب پدیدار شده و ناشی از مدیریت غلط آب است؛ مدیریتی که با خطاهای فاحش، بحران آب را پدید آورد. این‌طور که پیداست با توجه به مخالفت با طرح‌های انتقال آب مثل تونل سبز کوه و آب زاب، ممکن است درگیری‌های پراکنده بیش از پیش در استان‌های کم‌آب گسترده شود که باید از هم اکنون برای آن تدبیری اندیشیده شود.

لازم به ذکر است امروز سیدمصطفی مرتضوی سخنگوی سازمان امداد و نجات امروز اعلام کرد در این نزاع 180 نفر مصدوم شدند و 9 نفر آنها به دلیل شدت مصدومیت به مرکز درمانی انتقال یافتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۶
پیمان صاحبی

 

گرم‌ترین ژوئن جهان،تاکنون

داده‌های هواشناسی نشان می دهد که ماه ژوئن گذشته "گرم‌ترین ژوئن جهان تاکنون" بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بنا به اعلام دانشمندان در اداره ملی اقیانوس‌ها و اتمسفر ایالات متحده، همچنین ماه ژوئن گذشته، چهاردهمین ماه پیاپی شکسته شدن رکورد گرما در جهان از سال ۱۸۸۰ میلادی تاکنون بوده است.

همین مرکز اعلام کرده که در مجموع، درجه حرارت هوا در این ماه یک درجه گرم‌تر از میانگین دمای هوای جهان در ماه ژوئن در قرن بیستم بوده است.

بیشتر دانشمندان، چنین افزایشی در دمای زمین را ناشی از میزان بالای تولید گازهای گلخانه‌ای می‌دانند.

کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند که افزایش دمای زمین ممکن است به ذوب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح آب‌های آزاد و زیر آب رفتن برخی جزایر و مناطق ساحلی بیانجامد.

به گزارش بی‌بی‌سی، کارشناسان همچنین هشدار می دهند که این افزایش، گسترش خشکسالی در مناطق مختلف دنیا را به دنبال خواهد داشت.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۴
پیمان صاحبی

رگه های سفید در گوجه فرنگی بعد از قاچ کردن آن ردپای باقیمانده سموم است یا نه؟

این سوالی است که عده ای میپرسند و این پرسش با دست به دست شدن کلیپی در فضای مجازی که در آن یک کارشناس بهداشت به آن پاسخ مثبت می دهد، تغییر جهت پیدا می کند و این پرسش مطرح می شود که این کلیپ واقعی است یا نه؟ انگار همه ما به جای آن که مایل به شنیدن واقعیت باشیم به دنبال آن هستیم تا راهی برای فرار از واقعیت بیابیم.
برای من هم چندان راحت نیست که این گزارش را بنویسیم و در آن از زبان کارشناس کشاورزی با 30 سال سابقه در مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی و مدیر سابق حفظ نباتات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس پاسخ مثبت بشنوم. این رگه های سفید باقی مانده نیترات است، ماده ای که منجر به بروز سرطان می شود. حالا در حین پرسیدن سوال از کارشناس و حین تنظیم مصاحبه به فکر گوجه فرنگی هایی هستم که نمک زده و با ولع بر روی آن دندانهایم را فشار داده ام و این سمها را جویدهام، گوجه فرنگی هایی که به سالاد شیرازی رنگ می دهد و به سالاد فصل طعم. لطفاً اگر گوجه فرنگی قاچ زدید و رگه سفید در آن دیدید، برای رعایت سلامت خودتان بدون لحظهای تردید آن را روانه سطل آشغال کنید. ضرر مادی بهتر از افزایش احتمال ابتلا به سرطان است.
محمد کاظم مصلایی، کارشناس کشاورزی در پاسخ به سوالی درخصوص ردپای باقی مانده سموم در محصولات جالیزی، ترجیح داد ابتدا به بررسی کارشناسی ابعاد این قضیه بپردازد.
وی گفت: در تولید محصولات گیاهی باید عرف استفاده از مواد غذایی (کودها) و داروهای کنترل کننده عوامل خسارت زا (سموم) رعایت شود.
مصلایی تاکید کرد: اگر ادعا کنیم بدون استفاده از کود و مواد شیمیایی معقول و کافی می توانیم محصول کشاورزی تولید کنیم ادعایی واهی کرده ایم چرا که یک گیاه همچون انسان هم نیاز به غذا و هم دارو دارد ضمن آن که با توجه به کمبود غذا در جهان باید تولید غذا با روش هایی صورت گیرد که در عین حالی که سلامت مواد تولیدی حفظ می شود تناژ تولید نیز افزایش پیدا کند.
این کارشناس مجرب بخش کشاورزی با بیان این که در تولید مواد غذایی باید اصول فنی به گونه ای رعایت شود که هم تولید افزایش پیدا کند و هم سلامت محصول رعایت شود افزود: زمان و نوع کود و میزان آن کود و مواد شیمیایی مورد استفاده باید توسط کارشناس بخش کشاورزی توصیه شود چرا که اگر اصول فنی رعایت نشود نه تنها موجب افزایش تولید نمی شود بلکه اثر سوء داشته و مسمومیت و آلودگی مواد غذایی را به دنبال دارد، معضلاتی که از چشم کشاورزان پنهان است.
مصلایی تصریح کرد: باران هم یک نعمت الهی است اما اگر زیاد باریده شود باعث تخریب میشود و خسارت به دنبال دارد بنابراین انتظار میرود در تولید محصولات کشاورزی ضمن رعایت تغذیه مناسب محصول و تقسیط دورهای کودها به اراضی از هدر رفت نهاده های اولیه و همچنین آلودگی منابع آبی زیر زمینی و کاهش سلامت محصول جلوگیری کنند.
وی همچنین تاکید کرد: استفاده از سموم وقتی منطقی است که سایر موارد کنترلی آفات (Pests) نیز رعایت شود.
مصلایی، بهداشت باغ، مبارزه های مکانیکی و بیولوژیکی، استفاده از ارقام مقاوم، ضدعفونیهای به موقع با استفاده از روشهای غیر شیمیایی همچون آفتاب دادن، حرارت دادن و بخار دادن را از جمله راه هایی دانست که قبل از مبارزه شیمیایی با آفات توصیه میشود و چنانچه هیچ راهی وجود نداشته باشد مبارزه شیمیایی ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشاورزان با رعایت نظر به خوبی به موارد مذکور واقف شده اند اما در عین حال نیازمند نهادینه شدن فرهنگ استفاده صحیح از نهادههایی همچون کود و سم در بین کشاورزان هستیم.
وی با اشاره به افزایش قیمت سموم وارداتی و گران شدن نرخ آن افزود: این امر نیز مزید بر علت شده که کشاورزان به روشهای غیرشیمیایی برای مبارزه با آفات و بیماریها روی بیاورند.
مصلایی با اشاره به وجود سمهای کم کیفیت وارداتی در بازار گفت: مافیای بازار همیشه در جهت حذف رقبا هستند و کارشناسان باید آگاه باشند که سم های تولیدی در داخل کم کیفیت نیستند بلکه باید در عرصه مورد آزمایش قرار گیرند تا ضمن عیان شدن معایب آن و رفع معایب نهاده های تولید داخل، اشتغال رونق پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که برخی سموم و کودهای شیمیایی موجود در بازار دارند آن است که به دلیل پایین بودن کیفیت کشاورزان ناچارند تعداد دفعات استفاده از آنها را افزایش دهند و همین امر باعث آلودگی محصول، محیط زیست و آبهای زیر زمینی میشود.
وی تصریح کرد: گذشت از کیفیت پایین سموم و یا کودهای شیمیایی اعم از داخلی و وارداتی به بهانه کمک به اشتغال و تولید، خیانت به کشور و مردم است و باید با خاطیان برخورد شود.
وی با تاکید بر این که در کشورهای پیشرفته هم از کودهای شیمیایی (مواد تغذیهای) و سموم استفاده می شود خاطرنشان کرد: استفاده از این نهاده ها به صورت کارشناسی شده و نه بدون ضابطه است به خصوص در محصولات تازه خوری همچون خیار، گوجه فرنگی، سبزیجات، سیب زمینی و پیاز این موارد بیشتر رعایت میشود اما در کشور ما استفاده از این نهاده ها برای افزایش تناژ رایج شده که نیاز به قوانین محکم و قاطع برای برخورد با متخلفان و توجه بیشتر ناظرین تولید محصولات کشاورزی سالم داریم.
مدیر سابق حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه وجود سموم ازته (نیتریت و نیترات) در محصولات تولیدی همچون گوجه فرنگی به صورت عینی قابل مشاهده است گفت: باقی مانده این سموم به صورت رگههای زرد رنگ قابل مشاهده و از طریق آزمایشگاهها تعیین باقی مانده سموم نیز قابل اثبات است.
مصلایی با تاکید بر لزوم تدوین قوانین بازدارنده بر سر راه تولید محصولات ناسالم گفت: زمینه تولید محصول سالم توسط سازمان جهاد کشاورزی کاملا مهیا است اما خلاء نظارتی و مشخص نبودن متولی نظارت باعث شده هر ارگانی این امر را به گردن ارگان دیگری بیندازد. در تمام دنیا نظارت بر تولید محصول سالم بر عهده ادارات بهداشت است و با کمال سهولت می توان با عبور دادن محصولات تولیدی از فیلتر آزمایشگاه ها و تعیین رعایت MRL (حد مجاز بقایای سموم) سلامت محصولات را مورد بررسی قرار داد.
وی تاکید کرد: تمامی محصولاتی که حد مجاز بقایای سموم رعایت نمی شود همچون گوجه فرنگی های دارای رگه های زرد در درون آن باید سوزانده شود اما متاسفانه این محصولات در ایران روانه بازار می گردد.
وی با اشاره به اینکه حد مجاز سموم برای محصولات مختلف را در دوران مدیریت خود بر اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از طرف این اداره به وزارت بهداشت داده است افزود: این حد برای سموم محصولات مختلف متفاوت است و به ریز، لیست آن تهیه شده است که امیدوارم با اتکا به آن لیست بتوان شرایط را برای افزایش و حفظ سطح سلامت مردم به کار برد.

منبع:خبرآنلاین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۷:۳۶
پیمان صاحبی

 

فرار از کابوس زمین بی‌درخت

مردم سرزمین هندوستان در چند روز گذشته به یکی از خبرسازترین و البته سبزترین مردم جهان تبدیل شده‌اند. به گزارش «تلگراف» مردم ایالت شمالی «اوتار پرادش» هندوستان در هفته گذشته، ظرف 24 ساعت، 50 میلیون نهال کاشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، در این حرکت دسته‌جمعی بیش از 800هزار نفر به صورت داوطلبانه زمین را گود کردند و نهال‌ها را در آن جای دادند و به سرزمین خود جان و جلوه‌ای دوباره بخشیدند. کاهش فردی انتشار کربن، که هر فرد به نوبه خود می‌تواند در آن سهیم باشد، به دو روش ساده استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی و کاشت درخت در مناطق جنگل‌زدایی‌شده انجام می‌شود. هندوستان با این حرکت داوطلبانه موفق به تغییر رکورد جهانی بیشترین میزان کاشت درخت ظرف 24 ساعت شد. پیشتر این رکورد به پاکستان تعلق داشت. مردم پاکستان در سال 2013، 847هزار و 275 راس درخت در یک شبانه‌روز کاشتند. هندوستان در سال‌های اخیر عنوان یکی از آلوده‌‌ترین کشورهای جهان را از آن خود کرده و طبق داده‌های ماهواره‌ای دریافت شده از سوی ناسا ذرات معلق هوای هند در سال 2015 بسیار بیشتر از چین بوده و براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، پایتخت هند با نزدیک به 9 میلیون خودروی در حال تردد دارای هوایی با بیشترین میزان غلظت ذرات در جهان است.

زوج سبز ایرانی
برای اندکی تاثیر و دگرگونی در حال نه‌چندان خوش زمین نیاز به تغییر جدی در سبک زندگی و تغییر در نگاه به زندگی حس می‌شود. ابعاد این تغییر در سبک زندگی تا جایی متنوع است که حتی می‌تواند در نحوه ازدواج افراد نقش داشته باشد. اردیبهشت ماه امسال، همزمان با روز زمین پاک، یک زوج جوان ایرانی به نام‌های سعید سلیمانی، که گرافیک خوانده و مدیرعامل جمعیت مردم نهاد محیط‌زیست «هیلو» و موسس مدرسه طبیعت «کیکم»، است و شیوا معتضدی، که یک پرستار است، در حالی پیوند زناشویی خود را جشن گرفتند که پیش از آن آقای داماد به کمک همسر و خانواده‌اش برای ادای مهریه همسر خود 1305 نهال در جنگل‌های جنوب کرمانشاه کاشتند.
سعید سلیمانی درباره پیشنهادهای سبز خود به زوج‌های جوان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «من سال‌ها پیش گزارش ازدواج یک زوج جوان را دیدم که مراسم خود را به شکل نمادین روی قله دماوند برگزار کردند. چند وقت بعد از آن باز با زوجی مواجه شدم که مهریه عروس تهیه چند آبشخور برای حیواناتی بود که در کویر زندگی می‌کنند. ما تصمیم گرفتیم برای ادای احترام به سیاره زمین دوم اردیبهشت، روز جهانی زمین پاک، را برای ازدواج انتخاب کنیم و برای یادبودی از اسکندر فیروز، طبیعت‌شناس و کارشناس محیط‌زیست، به تعداد عدد تاریخ تولد این استاد، کاشت 1305 نهال درخت را به‌عنوان مهریه در نظر بگیریم.»
سلیمانی درباره ‌انگیزه‌شان از این کار ادامه می‌دهد: «قصد ما از این کار ترویج ازدواج آسان نبود؛ هدف اصلی ما تلنگری به جامعه بود، تا شاید نگاه مسئولانه‌تری به سرزمین خودمان داشته باشیم. اگر در روز مهم ازدواج از این دست کارها بیشتر انجام شود می‌توانیم به وطنی که دوستش داریم ادای دینی بکنیم.»
این داماد سبز درباره هزینه‌های مهریه همسر و ازدواجش توضیح می‌دهد: «این درخت‌ها به آن شکلی که تصور می‌کنید برای من هزینه نداشتند. این درخت‌ها را شخص خود من و سازمان مردم‌نهاد «هیلو» تهیه کردیم، یعنی ابتدا دانه درختان وحشی منطقه را جمع‌آوری کردیم و بعد از پرورش در همان منطقه کاشتیم. این قلمه‌ها شامل درختان ارغوان، سنجد، بید و سیاه‌تلو می‌شود. ازدواج ما خیلی پرهزینه نبود، ما به‌جای ریختن خون حیوان، درختان دست‌پروده خود را کاشتیم و از ظروف یکبار مصرف استفاده نکردیم.»
سلیمانی که هم‌اکنون با همسر خود در 65 کیلومتری جنگلی که درختان را در آن کاشته‌اند زندگی می‌کند، می‌گوید: ‌«ما بعد از کاشتن این 1305 درخت رکورد درختکاری سازمان خود را به 124هزار و اندی درخت در ظرف 12 سال رساندیم و در چهار فصل سال برای پایش و ارزیابی برنامه‌های جنگلبانی خود برنامه داریم. با وجود آنکه همه این درخت‌ها حکم فرزندان من را دارند، اما درختان مهریه همسرم برای ما حس ویژه‌ای دارند و شروع زندگی ما را رقم زده‌اند. سال‌ها بعد به اینکه بخشی از سرزمین زخم‌خورده‌‌ خودمان را ترمیم کرده‌ایم با افتخار نگاه خواهیم کرد.»

بازگشت درختان به زمین
در حال حاضر سازمان‌های بین‌المللی زیادی در زمینه کاشت درخت و توسعه جنگل‌ها فعالیت می‌کنند. یکی از این نهاد‌ها «برنامه محیط‌زیست ملل متحد»، وابسته به سازمان ملل متحد، است که در سال 2006 برای مبارزه با گرمایش زمین کمپینی به نام «میلیارد درخت» راه‌اندازی کرد. این کمپین سالانه میلیاردها درخت به نقاط مختلف زمین اضافه می‌کند. این سازمان تا سال 2016 بیش از2/14 میلیارد درخت در زمین کاشته است. یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های خیریه فعال در زمینه حفاظت از طبیعت
«The Nature Conservancy» نام دارد. این سازمان از 65 سال پیش شروع به فعالیت کرده و قصد دارد تا سال 2025 یک میلیارد درخت برای بازیابی دومیلیارد و 500هزار جریب از جنگل آتلانتیک در کشور برزیل بکارد.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۸
پیمان صاحبی


 

راهکارهای مقابله با سیل

 رعایت نکاتی ساده برای محافظت از خود در قبل، حین و بعد از جاری‌شدن سیل می‌تواند ما را در داشتن زندگی سالم کمک کند. بارش سنگین و ذوب‌شدن سریع برف مهم‌ترین دلیل وقوع سیل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، سیل هنگامی اتفاق می‌افتد که کانال رودخانه یا مسیر طبیعی جریان آب ظرفیت طغیان را نداشته باشد و عواملی مانند باران‌های سنگین، ذوب سریع برف، شیب‌های زیاد، تخریب سدها، وجود طوفان و نفوذ آب به ساحل و دخالت انسان در طبیعت از قبیل نابودی جنگل‌ها و مراتع از دیگر عوامل مهم در بروز سیلاب است. سیلاب‌ها بر دو گونه‌اند، سیلاب‌های آرام که به‌تدریج در طی روزها و هفته‌ها در اثر بارندگی و افزایش حجم ناگهانی آب رودخانه و دریاچه‌ها ایجاد می‌شوند و سیلاب‌های ناگهانی که در اثر افزایش ناگهانی حجم آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها ایجاد شده و با خود مرگ و مصدومیت افراد و تخریب منازل را به همراه دارند.


اقدامات قبل از وقوع سیل
از ساختن خانه در حریم رودخانه به‌طور جدی بپرهیزید.
کیف امداد و کمک‌های اولیه را تجهیز کرده و آن را در دسترس قرار دهید.
برای زمان وقوع سیل در ظرف‌های مطمئن آب سالم ذخیره کنید.
مقداری غذا به صورت کنسرو ذخیره کنید.
وسیله روشنایی (چراغ‌قوه، شمع و ...) تهیه کنید.
اسناد و اوراق بهادار را در جعبه‌ای ضدآب و مطمئن قرار دهید.
اگر آب گرمکن یا وسایل‌برقی در معرض سیل قرار دارند‌، آنها را در جایی بالاتر از سطح موجود قرار دهید.
برای جلوگیری از برگشت آب سیل و فاضلاب از طریق مجاری فاضلاب به داخل منزل «دریچه‌های کنترل» فاضلاب تعبیه کنید.
برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل خانه، در مسیر آن سد، خاکریز و سیل‌بند بسازید.
اگر در جایی زندگی می‌کنید که به‌طور دایم با خطر سیل‌گرفتگی مواجه هستید، با استفاده از مصالح مناسب و تمهیدات لازم، ساختمان خود را ضدآب کنید و دیوارهای زیرزمین را با عایق‌های ضدآب بپوشانید تا جلوی نفوذ آب و آسیب‌های بعدی گرفته شود.


منزل خود را در مقابل حوادث بیمه کنید

اقدامات حین وقوع سیل
برای اطلاع از وضع و نیز گرفتن دستورات لازم به رادیو، تلویزیون یا اعلام خبر از طریق بلندگوهای عمومی توجه کنید؛ در صورتی که دستور تخلیه داده شد، بلافاصله این کار را انجام دهید.
زمانی که تشخیص دادید، سیلاب در حال شکل‌گیری است، خیلی سریع عمل کرده و خود را نجات دهید؛ شما تنها چند دقیقه برای این کار فرصت دارید.
از فاضلاب‌ها و جویبارهای به ظاهر آرام دوری کنید؛ به خاطر داشته باشید جویبارها، کانال‌های فاضلاب، تنگه‌ها و ... نیز می‌توانند ناگهان دچار سیل شوند.
اگر خانه شما در محل مرتفعی است و خطر آب‌گرفتگی شما را تهدید نمی‌کند، نیازی به خروج از منزل نیست؛ در غیر این صورت مناطق کم‌ارتفاع را خیلی سریع ترک کرده و به مناطق مرتفع دور از رودخانه‌ها و نهرها بروید.
در صورت ترک خانه، اشیای گرانقیمت را به محل‌های بالاتری در منزل ببرید و درها را قفل کنید.
جریان آب، برق و گاز را برای جلوگیری از آب‌گرفتگی، برق‌گرفتگی و انفجار قطع کنید.
در جریان آب راه نروید؛ چرا که ١٥ سانتیمتر آب در حال حرکت، ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما شود؛ اگر مجبورید در آب حرکت کنید، از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند. برای این‌که از استحکام زمین جلوی پای خود مطمئن شوید از یک تکه‌ چوب‌‌دستی استفاده کنید.
در منطقه سیل‌زده رانندگی نکنید. اگر سیل اطراف خودروی شما را فرا گرفته است، خودرو را رها کنید و به یک منطقه مرتفع بروید و گرنه جریان سیل شما و خودرویتان را خیلی سریع با خود می‌برد.
هیچ‌گاه به تنهایی در یک ناحیه سیل‌زده به این طرف و آن طرف نروید؛ اگر پیاده هستید از نقاطی که سطح آب آن از زانو بالاتر است، عبور نکنید.
هرگز از درختان در معرض سیل به‌عنوان محل امن استفاده نکنید.
در هنگام سیل از پل‌های چوبی سست روی رودخانه‌ها عبور نکنید و در جریان سیل شنا نکنید.
وسایل نقلیه، حیوانات اهلی و اشیای قابل حمل را باید به نزدیک‌ترین محل مرتفع انتقال دهید.
از عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه‌ها و سواحل آنها در زمان بارش شدید باران و وقوع سیل بپرهیزید.
نکات زیر را برای رانندگی در شرایط سیل


به خاطر بسپارید
در بیشتر خودروها ارتفاع ١٥ سانتیمتر آب می‌تواند به کف خودرو برسد و کنترل آن را مختل کند یا حتی باعث توقف حرکت آن شود.
خودرو و وسیله‌نقلیه، محل امنی در مقابل سیل نیست، اگر وسیله‌نقلیه شما (به علت فرورفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد فورا آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید.
ارتفاع آب در حد ٣٠ سانتیمتر، بیشتر خودروها را شناور می‌کند و ٦٠ سانتیمتر آب درحال حرکت، می‌تواند هر خودرویی را شناور سازد. همچنین در صورت بالا آمدن سطح آب، از توقف در منطقه آب گرفته به هر دلیل بپرهیزید.
در هنگام رانندگی مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده باشید، با دنده‌سنگین حرکت کنید چرا که در این مواقع، ترمزها در آب به خوبی کار نمی‌کنند.


اقدامات بعد از وقوع سیل
خود را به نزدیک‌ترین محل امداد رسانی هلال‌احمر یا سایر مراکز امدادرسانی برسانید، زیرا غذا، البسه و سایر کمک‌های اولیه در آن‌جا موجود است یا با آنها تماس بگیرید، برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی حتما به گزارش اخبار محلی توجه کنید و آب‌ آشامیدنی را قبل از مصرف بجوشانید.
از سیلاب دور شوید، چرا که این آب ممکن است با روغن، گازوییل یا فاضلاب آلوده شده باشد یا این‌که احتمال دارد در اثر تماس با خطوط نیروی برق زیر زمینی، جریان برق پیدا کرده باشد. همچنین از آب در جریان، فاصله بگیرید.
به مناطقی که سیلاب عقب‌نشینی کرده توجه کنید، استحکام خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن است به خاطر جریان سیل ضعیف شده باشد که در این صورت ممکن است در اثر وزن خودرو فرو برود. از خطوط فشار قوی دوری کنید.
زمانی به خانه بازگردید که مسئولان وضع را امن اعلام کنند. از ساختمان‌هایی که اطرافش را آب احاطه کرده است، دور شوید.
هنگام ورود به منزل کاملا احتیاط کنید، ممکن است پی‌های ساختمان آسیب دیده باشد، اما در ابتدا خرابی دیده نشود و ظاهر خانه سالم به نظر بیاید.
سعی کنید در طول روز به منزل برگردید تا استفاده از وسایل روشنایی لازم نباشد. چنانچه مجبور هستید شبانه به خانه برگردید خیلی محتاط باشید. برای پیشگیری از انفجار احتمالی از فانوس، مشعل و کبریت برای روشن‌کردن ساختمان استفاده نکنید، چراغ‌ قوه را نیز قبل از ورود به ساختمان روشن کنید.
از غذاهای کنسرو شده استفاده کنید.
لوازم‌برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید.
آب‌های جمع شده در گودال‌ها شرایط مناسبی را برای رشد حشرات به‌خصوص پشه‌ها ایجاد خواهند کرد، بنابراین از توری در محل اقامت خود استفاده کرده و لباس آستین بلند و چکمه‌های ساق‌بلند بپوشید.
چون سیل باعث خارج‌شدن مارها از لانه‌های خود می‌شود بعد از سیل مراقب مار گزیدگی باشید.
پس از سیل احتمال شیوع بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های دستگاه گوارش ازجمله هپاتیت، وبا، حصبه و ... وجود دارد، که باید مراقبت‌های لازم بهداشت فردی و عمومی به عمل‌ آید.
اگر مخزن توالت، کاسه‌توالت، تصفیه‌خانه و تاسیساتی مانند آن آسیب دیده است در صورت امکان آن را تعمیر کنید. سیستم‌های زهکشی در صورت آسیب‌دیدن، سلامتی و بهداشت افراد را به مخاطره می‌اندازد.
هر چیز خیس و مرطوب را تمیز و ضدعفونی کنید، زیرا گل و لای باقی مانده از سیلاب حاوی موادشیمیایی و فاضلاب است.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۷
پیمان صاحبی

آلوده‌کنندگان خاک باید جریمه بپردازند

آلودگی و آلایندگی خاک، آلودگی سفره‌های زیرزمینی آب و نابودی گیاهان و جانوران را در پی دارد. بر این اساس رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با ارائه لایحه حفاظت خاک به مجلس، هر متر مکعب خاک‌ ارزش‌گذاری شده و آلوده‌کنندگان باید جریمه بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز ب نقل از روزنامه جوان، در کشور ما بسیاری از مسئولان و مردم به آلودگی منابع آبی و خاکی توجه جدی ندارند و همین امر سبب شده است سایر موجودات نیز از این موضوع متأثر شوند. از بین رفتن اراضی جنگلی، کشاورزی و سایر آلودگی و آلایندگی‌ها سبب شده است این منبع خدادادی که می‌تواند زمینه رشد کشور را در بخش‌های مختلف فراهم آورد به راحتی از بین برود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از پیش‌بینی جرایم ‌مقابله با آلودگی ‌‌و ‌فرسایش‌خاک در لایحه‌ حفاظت‌‌ خاک خبر داد و گفت: در این لایحه تأکید شده تا هر متر مکعب خاک ارزش‌گذاری شود تا جبران هزینه‌ها امکان‌پذیر شود.

علی‌محمد شاعری، در توضیح جزئیات لایحه حفاظت خاک افزود: این لایحه در صحن علنی مجلس اعلام وصول و به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس برای بررسی ارائه شد که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

نماینده مردم بهشهر نکاء و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه خاک یکی از منابع حیاتی کشور است، لذا این لایحه بر حفظ و پایداری حاصلخیزی خاک و جلوگیری از آلودگی آن تأکید دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر اینکه خاک بستر تولید را تأمین و امنیت غذایی و پایداری منابع را تضمین می‌کند، تصریح کرد: در لایحه حفاظت خاک موضوعاتی چون آلودگی‌های شیمیایی خاک و راه‌های کنترل آن پیش‌بینی شده، همچنین موضوعاتی در مورد فروش، تخریب و جلوگیری از فرسایش خاک در این لایحه دیده شده تا برای مقابله و کاهش آسیب‌پذیری خاک اقداماتی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: جرایم مقابله با آلودگی خاک، جرایم جابه‌جایی و فرسایش خاک و جرایم مربوط به برداشت‌های بی‌رویه در لایحه حفاظت خاک نیز پیش‌بینی شده است. همچنین تأکید شده که هر مترمکعب خاک ارزش‌گذاری تا جبران هزینه‌ها امکان‌پذیر شود.

شاعری افزود: در لایحه حفاظت خاک بر ارزیابی زیست‌محیطی تأکید شده تا از تخریب خاک در پروژه‌های عمرانی و اقتصادی جلوگیری شود و در حقیقت تلاش شده از تخریب خاک پرهیز و خسارات ناشی از تخریب نیز به حداقل برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه حفاظت خاک در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به زودی بررسی می‌شود و برای تصویب نهایی در دستور صحن علنی قرار خواهد گرفت.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۵
پیمان صاحبی

 

«فرونشست» وقوع زلزله را تحریک می‌کند

 یکی از پدیده‌هایی که در سال‌های اخیر به یکی از بحران‌های خسارت‌بار کشور تبدیل شده و هرچند وقت یک‌بار هم اخبار مربوط به این پدیده و خسارت‌هایش به گوش می‌خورد، پدیده «فرونشست زمین» است. فرونشست‌ها، فرورفتگی و نشست‌های ناگهانی سطح زمین با عمق قابل توجهی هستند که به دلایل طبیعی و انسانی رخ داده و همراه با خسارات جانی و مالی نیز همراه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، در بسیاری از نقاط جهان و همچنین مناطقی از ایران همچون دشت‌های رفسنجان، مهیار اصفهان، کبودرآهنگ همدان، یزد، سیرجان و گرگان مواردی از فروچاله‌ها مشاهده و گزارش شده است. فرونشست‌ها عمدتا در نواحی آهکی و کارستی و در نواحی با برداشت بیش از حد مجاز از آب‌های زیرزمینی به وقوع می‌پیوندند. چون این پدیده ممکن است با خسارات جانی و مالی همراه باشند، به‌عنوان یکی از مخاطرات و سوانح عنوان می‌شوند. بروز این پدیده باعث ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان، تخریب خطوط ارتباطی و زیرساخت‌ها و برخی مسائل دیگر می‌شود.

«شهروند» در این زمینه و برای بررسی بیشتر این پدیده، عوامل ایجاد آن و همچنین راهکارهای حل این بحران با دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم گفت‌وگو کرده که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.


با توجه به این‌که «فرونشست زمین» درکشور ما سابقه زیادی دارد و موجب خسارات بسیاری هم شده است؛ چه عوامل طبیعی و انسانی را می‌توان عامل ایجاد این بحران عنوان کرد؟
فرونشست زمین در سال‌های اخیر به افزایش جمعیت، افزایش تقاضا و برداشت آب از منابع آب زیرزمینی مربوط بوده است. با فرونشست زمین در زمین‌های کشاورزی که آب زیرزمینی به منظور آبیاری مزارع استفاده می‌شده و به دلیل افزایش جمعیت در شهرهای مهم، ریسک پدیده فرونشست افزایش نیز یافته است. تغییرات آب و هوایی و نیز خشکسالی (با بارش کمتر و کاهش منابع آب زیرزمینی و برداشت بیشتر از آب‌های زیرزمینی) در دهه‌های اخیر هم به جابه‌جایی جمعیت منجر شده و هم به‌طور غیرمستقیم به تسریع فرونشست زمین کمک کرده است. پدیده فرونشست گاهی به صورت طبیعی (مرتبط با حفره‌های طبیعی زمین، نظیر غارهای کارستی) و گاه در اثر فعالیت بشر (به دلیل حفر تونل به دلیل مثلا مترو) رخ می‌دهد. به‌عنوان نمونه فرونشست‌های اطراف مخزن سد لار در استان مازندران به دلیل ایجاد غارهای کارستی در سازند لار و ازسوی دیگر به دلیل فعل و انفعال‌های آتشفشان دماوند که سد در مجاور آن احداث شده و اثر این سامانه بر واحد‌های آهکی سازند لار ایجاد شده است؛ به همین دلیل است که هیچگاه آب در مخزن سد لار به حد بیشینه قابل انتظار نرسید. بررسی الگوی فرونشست‌های ایجادشده در منطقه تهران؛ به‌ویژه دشت شهریار در غرب و جنوب‌غرب تهران، حاکی از آن است که این نشست‌ها بر اثر زلزله پدید نیامده‌اند. البته فرونشست‌ها و فروچاله‌های ایجادشده روی مسیر قنات‌ها در محدوده شهرهای بم و بروات در زمان رخداد زمین‌لرزه ٥ دی‌ماه ١٣٨٢ بم، به دلیل جنبش شدید زمین و قرارگیری محدوده مورد نظر روی مسیر قنوات حفر شده در ناحیه بم، ریزش دیواره و سقف تونل قنوات در لحظه رخداد زمین‌لرزه بوده است.


چه مکان‌هایی بیشترین زمینه و استعداد را برای فرونشست زمین به‌طورکلی دارا هستند؟
محل‌هایی که در دشت‌ها با بحران آب قرار گرفته‌اند و نیز در محدوده‌های کارستی قرار دارند، مهم‌ترین نواحی کاندیدای فرونشست‌های بعدی هستند. در ٦دهه گذشته با پدیده گرم‌شدن ایران درحد ٢,٥ تا ٣ درجه مواجه شده‌ایم که بیشتر این گرم‌شدن به٢٥‌سال اخیر مربوط است. بیشتر خشکسالی‌ها هم مربوط به حدود ٢٥‌سال اخیر است. از مهم‌ترین نتایج و پیامدهای گرم‌شدن زمین و تغییر اقلیم در منطقه ما (ایران و کشورهای خاورمیانه و شرق مدیترانه) خشکسالی، از‌بین‌رفتن دریاچه‌های داخلی (مانند دریاچه ارومیه و مهارلو) و کمبود آب (در بسیاری از مناطق تنش آبی) است. ارزیابی میانگین بارش در ‌سال ١٣٤٢ تا ١٣٨٢ نشان می‌دهد که میانگین بارش در ایران در این مدت، حدود نیم‌‌میلیمتر در‌سال کاهش یافته است. اکنون این سوال مهم در نواحی لرزه‌خیزی مانند تهران و مشهد نیز مطرح است که آیا ازبین‌رفتن آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین در ناحیه‌های لرزه‌خیزی مانند مشهد و نیشابور می‌تواند به پایان‌یافتن نبود لرزه‌ای بیش از ٦٠٠ساله در این منطقه بینجامد؟ این مسأله و تغییرات تنش در دشت‌هایی که با از بین رفتن بیشترین منابع آب مواجه بوده‌اند، اکنون مورد سوال پژوهشگران برای بررسی احتمال تحریک رخداد زمین‌لرزه‌های مهم به‌ویژه در ایالت کالیفرنیای آمریکا و ایران است.


کدام شهرهای ایران بیشترین فرونشست را داشته‌اند؟
فرونشست زمین (در اثر مصرف شدید آب، خشکسالی، وجود و بهره‌برداری از چاه‌های مجاز و غیرمجاز) به میزان حداکثر حدود ٣٥سانتی‌متر در‌سال در منطقه غرب تهران (دشت شهریار)، پیرامون مشهد، دشت‌های کرمان و رفسنجان گزارش شده است. درمحدوده جنوب‌غربی تهران، فرونشست دشت شهریار بیشترین سرعت فرونشست را تجربه کرده و بخش‌هایی از مناطق ١٧، ١٨ و ١٩ تهران را در برگرفته و در معرض ریسک بالا قرار داده است. گستره‌ فرونشست دشت تهران- رى نیز قسمت‌هاى مرکزى و جنوبى شهر تهران، شهر رى و جنوب آن ‌را فرا می‌گیرد و از نهشته‌هاى آبرفتى جوان و کمى قدیمى‌تر پوشیده شده و مخروط‌‌افکنه‌هاى رودخانه‌هاى کن، کرج و جاجرود قسمت‌هاى جنوبى آن ‌را می‌پوشاند. طبق مطالعات جدید، سرعت سالانه فرونشست حداکثر حدود ۳۶سانتی‌متر (یک میلیمتر در روز) در دشت تهران، خصوصا درمناطق جنوب‌غربی تهران است. برداشت‌های بی‌رویه درمناطق جنوب‌غربی تهران به فرونشست‌های زمین که به‌طور قابل ملاحظه‌ای زیاد بوده، انجامیده ‌است.


این بحران چه خسارت‌هایی داشته و در درازمدت چه پیامدهای منفی می‌تواند برجای بگذارد؟
این مسأله برای زمین‌های کشاورزی اطراف تهران، عواقب ثانویه‌ای مانند آلودگی‌های زیست‌محیطی خواهد داشت. فرونشست و ناپایداری دامنه‌ای زمین در تهران، مشهد، یزد و کرمان، تابعی از شرایط زمین است که با تحولات اقلیمی در ارتباط است. خشکسالی که به‌ویژه در دودهه گذشته تشدید شده و ازبین‌رفتن ذخایر آب‌های زیرزمینی در دشت‌های تهران، مشهد، نیشابور و تبریز از دیدگاه پایان‌یافتن نبودهای لرزه‌ای و وقوع یک زمین‌لرزه اصلی (با بزرگای هفت یا بیشتر)، در این نواحی قابل ارزیابی و مطالعه علمی است.


تاکنون چه اقداماتی برای حل این بحران انجام شده است؟ چه دستگاه‌هایی باید برای حل این مشکل دست به کار شوند؟ آیا شرایط و امکانات لازم برای حل این بحران وجود دارد؟
تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند، اما مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، مدیریت منابع آب و توزیع جمعیت در ایران است. با رشد و تمرکز جمعیت در مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و مخصوصا حفر چاه‌های غیرمجاز، نه‌تنها مشکل کم‌آبی کشور را تشدید کرده، بلکه عواقبی نظیر فرونشست دشت‌ها و آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی را نیز به همراه داشته است. سالانه دومتر سطح آب‌های زیرزمینی ٦٠ دشت اصلی در مرکز ایران افت می‌کند. اگر جمعیت سال ١٣٩٥ کشور را ٨٠میلیون‌نفر درنظر بگیریم، به ازای هر ایرانی سالانه هزارو٤٥٠مترمکعب آب تجدیدشونده وجود دارد. هنگامی که این رقم کمتر از هزارو٧٠٠مترمکعب باشد، باید گفت کشور با تنش آبی مواجه است. ٥١٧شهر بزرگ و کوچک کشور با بحران کمبود آب شرب مواجه است که دلایل آن کاهش نزولات جوی و برداشت بیش از حد منابع آب سطحی و زیرزمینی عنوان می‌شود. ازسوی دیگر سرانه آب تجدیدشونده در ایران از سال ١٣٣٥ تا ١٣٩٢، بیش از ٥‌برابر کاهش یافته است. درکشور ما ٥٦٠هزار حلقه چاه مجاز و نزدیک به ١٧٠هزار حلقه چاه غیرمجاز حفر شده است. در جنوب و جنوب‌غرب تهران به دلیل توسعه ناپایدار شهر تهران و استفاده بی‌حدوحصر از منابع آب زیرزمینی، سالانه ٣٦سانتی‌متر پدیده فرونشست زمین رخ می‌دهد.


چه راهکارهایی برای حل بحران فرونشست زمین پیشنهاد می‌کنید؟
حل مسأله فرونشست به شدت به آمایش سرزمین؛ توزیع درست جمعیت و مدیریت منابع و مصرف آب در ایران مربوط است. در ٢٠سال اخیر سالانه ۱.۲‌میلیون نفر در داخل کشور مهاجرت کرده‌اند که حدود ۷۰‌درصد از مهاجرت‌ها در ایران از روستا به شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ انجام شده است. رشد جمعیت در تهران سالانه یک‌درصد است، این درحالی است که رشد جمعیت درحاشیه جنوب‌شرق و شرق تهران ٢درصد، در جنوب و جنوب‌غرب تهران (جاده ساوه) ٣‌درصد و درحاشیه غرب تهران ٤‌درصد است.


آیا این بحران می‌تواند روی دیگر بحران‌ها نظیر کم‌آبی و سیل هم تأثیر بگذارد و موجب تشدید آنها شود؟
سوانح مختلف می‌توانند بر هم اثر بگذارند و هم‌افزایی داشته باشند، یعنی اگر در مکانی، خطر زمین لغزش ایجاد کنیم، در سیل بعدی این زمین لغزش می‌تواند زمینه‌ساز آسیب بیشتری باشد. به‌عنوان نمونه در کن بناهایی به صورت غیراصولی و غیرعلمی روی گسل شمال تهران ساخته شده و بسیار خطرناک است. درست کردن بساط کافه در وسط رودخانه یکی از کارهایی محسوب می‌شود که در این ناحیه بسیار معمول و رسما خطرناک است. ما در منطقه کن و ولنجک در شمال تهران نیز با نمایشگاه مخاطرات طبیعی مواجهیم! فراموش نکنیم که سیل ٢٨ تیرماه ١٣٩٤ در کن در عرض ٧ دقیقه ایجاد شد و آن همه خسارت به بار آورد. فرونشست می‌تواند با ایجاد ناپایداری و آسیب به ساختمان‌هایی که در محدوده فرونشست کرده ساخته شده‌اند، به افزایش آسیب‌پذیری این ساختمان‌ها در زلزله‌های بعدی بیانجامد.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۴
پیمان صاحبی


نایلون ها سلامت شهر را می‌بلعند

رنگین‌کمانی از کیسه‌های پلاستیکی را به زحمت با دو دستش حمل می‌کند. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این نایلون‌ها تلنبار شده است. مشتری اول که کارش راه می‌افتد، خریدهای مشتری بعدی با سرعت در کیسه‌های پلاستیکی جاسازی می‌شود. در چشم به هم زدنی، کیسه‌های پلاستیکی جدید را به پیشخوان فروشگاه می‌آورند. اینجا یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرج در منطقه فردیس است که روزانه صدها مشتری در آن رفت و آمد می‌کنند.


به گزارش سلامت نوز به نقل از روزنامه جام جم، کافی است، پنج دقیقه به رفتار مشتریان این فروشگاه خیره شوید. تقریبا از هر 10 نفر، 9 نفرشان کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنند و به ندرت، فردی پیدا می‌شود که با خودش، کیسه غیرپلاستیکی برای خرید آورده باشد. جوان‌ترها مشتری پروپاقرص کیسه‌های پلاستیکی این فروشگاه هستند. اگر هم کسانی پیدا شوند که کیسه پلاستیکی نخواهند، یا افراد سالمندی هستند که با زنبیل‌های گل گلی‌شان به خرید آمده‌اند یا مشتریانی هستند که حجم خریدهایشان به قدری کم است که نیاز به نایلون ندارد. البته بماند که خیلی از مشتریان برای خریدهای کوچک و کم‌حجم هم درخواست نایلون پلاستیکی می‌کنند.
وقتی پای صحبت یکی از فروشندگان می‌نشینم، او از تعداد نایلون‌های مصرف شده در فروشگاه بی‌خبر است و فقط وزن تقریبی کیسه‌های پلاستیکی مصرف شده در طول روز را به خاطر دارد: نمی‌شود به طور دقیق گفت در روز، چه تعداد کیسه پلاستیکی در این فروشگاه استفاده می‌شود، چون ما این نایلون‌ها را کیلویی می‌خریم.
فروش ما در بعضی روزها مثل ایام تعطیل کمتر از قبل می‌شود و طبیعی است که در این روزها، نایلون کمتری مصرف می‌شود، ولی شاید بشود تخمین زد که تقریبا روزی 20 تا 30 کیلوگرم نایلون در این فروشگاه به مصرف می‌رسد.
در یکی دیگر از فروشگاه‌های بزرگ کرج که در منطقه مهرشهر قرار دارد، اوضاع مصرف کیسه‌های نایلونی دست کمی از فروشگاه قبلی ندارد. فروشنده این فروشگاه، خودش را حامی محیط زیست می‌داند، ولی تاکید دارد: وقتی همه فروشگاه‌ها، محصولشان را با کیسه نایلونی می‌فروشند، ما نمی‌توانیم خلاف این رویه حرکت کنیم، چون مشتری‌مان را از دست می‌دهیم. اگر خود مشتری کیسه نایلونی نخواهد، ما از این موضوع استقبال می‌کنیم، چون از لحاظ اقتصادی هم به نفع ماست.


سم زمین، بی‌وقفه تولید می‌شود
این روزها اوضاع مصرف کیسه‌های پلاستیکی به جایی رسیده که انگار هر فردی هنگام خروج از فروشگاه، کیسه پلاستیکی بیشتری در دستش باشد، افتخار بیشتری نصیبش شده و اگر فردی هنگام خرید با خودش، زنبیل یا کیسه پارچه‌ای بیاورد، به سنتی بودن و به روز نبودن متهم می‌شود. خودمانی‌تر این که این روزها خریدکردن با کیسه پارچه‌ای به قول امروزی‌ها کلاس ندارد.
گفته می‌شود، سالانه حدود 500 تن کیسه پلاستیکی در کشور ما تولید می‌شود و هر شهروند ایرانی به طور میانگین، روزانه سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند؛ کیسه‌هایی که حتی گاهی با گذشت هزار سال در طبیعت تجزیه نمی‌شود و آسیب‌های جدی به محیط زیست و چرخه حیات جانداران تحمیل می‌کند.
دور شدن نسل جدید از سبک زندگی پیشینیان ما، باعث شده که حالا کیسه پلاستیکی به یک عضو جدایی‌ناپذیر در میان خانواده ایرانی‌ها بدل و کیسه‌های غیرپلاستیکی به خاطره تبدیل شوند، در حالی که قدیمی‌ها بیشتر حواسشان بود که با خریدشان، محیط اطرافشان را آلوده نکنند.


سلامت شهروندان زیر تیغ نایلون ها
جدا از این که نایلون می‌تواند سلامت زمین را به خطر بیندازد، سلامت انسان را هم می‌تواند به تاراج ببرد.
دکتر نیاز محمدزاده، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم هشدار می‌دهد: اغلب کیسه‌های پلاستیکی تولید شده در بازار کشور، بخصوص اغلب نایلون‌های رنگی از مواد غیراستاندارد و بازیافتی تولید می‌شود که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.
جهش‌های ژنتیک در جنین، بروز نشانه‌های سرطان، مسمومیت و ظهور بیماری‌های ناشناخته، گوشه‌ای از آسیب‌های جبران‌ناپذیر مصرف کیسه‌های پلاستیکی غیراستاندارد است که محمدزاده به آنها اشاره می‌کند: متاسفانه اغلب نایلون‌های تولید شده در کشور از استانداردهای سلامت به دور هستند، بخصوص کیسه‌های پلاستیکی رنگی به محض این که در هوای خیلی گرم یا هوای خیلی سرد قرار بگیرند، مواد سمی از خود آزاد می‌کنند که همین سم‌ها می‌تواند وارد محصول غذایی شود و در نتیجه به بدن انسان نیز نفوذ کند.
به اعتقاد این استاد دانشگاه، بطری‌های آب آشامیدنی هم اگر در مقابل گرمای شدید قرار بگیرد، مشابه همین اثرات ناگوار نایلون‌ها را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند.
اگر بتوانید قید مصرف نایلون را بزنید، قطعا به سلامت خود و خانواده‌تان لطف بزرگی کرده‌اید، اما اگر در شرایطی قرار گرفتید که مجبور بودید از نایلون استفاده کنید، به قول محمدزاده، در این شرایط، هیچ گاه از نایلون‌هایی که آرم و علامت مشخصی ندارند و به صورت فله‌ای تولید شده‌اند، استفاده نکنید و حتما از نایلون سفیدرنگی استفاده کنید که نشان استاندارد داشته باشد.


وقتی میوه‌ها تنگی نفس می‌گیرند
میوه خریدن با نایلون، رفته رفته به شکل یک هنجار عمومی درآمده است. در حالی که این روزها کیسه‌های قابل بازیافت و حتی کیسه‌های غذایی برای حمل فرآورده‌های غذایی تولید شده، اما به دلیل قیمت پایین‌تر نایلون‌ها، هم شهروندان و هم فروشگاه‌ها، تمایل بیشتری دارند که از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند.
دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه، توضیح می‌دهد که میوه‌ها حتی پس از چیده شدن، ‌بسیاری از سلول‌هایشان زنده است، مگر آن که فاسد شود یا بخشکد. به همین دلیل است که میوه‌های تازه به فضایی برای نفس کشیدن نیاز دارند تا تازه و سالم بمانند، اما قرار گرفتن در کیسه‌های پلاستیکی، موجب می‌شود میوه‌ها نتوانند بدرستی نفس بکشند و در نتیجه، خیلی زود فاسد و خراب می‌شوند.
به گفته درستی، «کیسه پارچه‌ای از آنجا که منفذ و روزنه دارد، فرصت تنفس را به میوه‌های تازه می‌دهد و در نتیجه، میوه‌ها در بازه زمانی بیشتری سالم می‌مانند.
نگهداری نان داغ در نایلون هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد و سلامت انسان را به چالش بکشد، همان طور که نوشیدن آب داغ در لیوان پلاستیکی می‌تواند سلامت جسم را به مخاطره بیندازد.
در گذشته‌های نه‌چندان دور رسم بود اگر آش نذری پخته می‌شد یا غذایی بین مردم پخش می‌کردند، آن را در ظرف فلزی می‌ریختند و فرد نذری گیرنده هم به نشانه قدردانی، خوراکی دیگری در ظرف صاحب نذری می‌گذاشت و ظرف را پس می‌داد، اما حالا ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف، جای این سنت نیکو را گرفته و همین ظروف پلاستیکی در بازار توزیع غذای کشور، جولان می‌دهد، در حالی که کارشناسان نسبت به عواقب سلامت این عادت نوظهور، بارها هشدار داده‌اند.

اگر با کمک رسانه‌ها و سایر نهادهای فرهنگساز، فرهنگ مصرف نکردن کیسه پلاستیکی در جامعه نهادینه شود و هر عضو خانواده در طول روز، فقط یک کیسه نایلونی کمتر مصرف کند، قطعا شهری سالم‌تر، شهروندانی قبراق‌تر و محیط زیستی شاداب‌تر خواهیم داشت.

منبع:سلامت نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۳
پیمان صاحبی


 

لدوئوپولد، محیط زیست شناس معروف، با انتشار اثر جالب خود با عنوان حکمت زمین، پارادایم اکوسنتریسم  را مطرح می کند که در آن ، روابط میان فرد و جامعه و یکپارچگی فرد با جامعه مورد تاکید قرار گرفته است. این محقق در کتاب حکمت زمین، با گسترش محدوده اجتماع، خاک ها،آب ها، گیاهان و حیوانات نیز حیات می بخشد. از اینرو در پارادایم اکوسنتریسم، حتی سنگ ها نیز به عنوان یک عنصر زنده شناخته می شوند.
ایدئولوژی آنتروپوسنتریسم Anthropocentrism  مبتنی بر این دیدگاه است که بشر در نسبت با محیطش اصالت و اولویت دارد، و وی در حکم مرکز جهان است و طبیعت تنها برای استفاده و انتفاع وی وجود دارد، فلذا برخلاف او که ارزش ذاتی و درونی مستقل دارد، طبیعت و محیط غیربشری فقط واجد ارزش ابزاری است.

ایدئولوژی 
آنتروپوسنتریسم در ایران به دو قسم است: نوع اول آنتروپوسنتریسم سنتی و قدیمی است. این دیدگاه از گذشته و قبل از عصر مدرن و غلبه انسان بر طبیعت همواره در ایران وجود داشته. و مردم خود را اشرف مخلوقات دانسته و طبیعت را ابزار زندگی و معاش خود می کردند و بی رحمانه به شکار حیوانات می پرداختند. حکایت های حیوان آزاری و نگاه ابزاری نسبت به طبیعت و حیوانات در تاریخ ایران بسیار است. همین رویکرد تا امروز ادامه یافته و این تمایل به شکار حیوانات همچنان به صورت خُلق ارثی و نسلی باقی مانده طوری که امروزه مسئله اصلی گریبانگیر محیط بانان ایرانی همین خوی به ارث مانده در جوامع روستایی است که نمی توانند براحتی آن را کنار بگذارند و خود را با رویکردی اکوسنتریسمی که امروزه در جهان در حال غالب شدن است به راحتی وفق بدهند.
اما در کنار این نوع سنتی آنتروپوسنتریسم باید از نوع دوم و خطرناک دیگر آنتروپوسنتریسمی یاد کرد که به شدت در سطح مقامات مدیریتی و کلان دنبال می شود. آنتروپوسنتریسم سرمایدارانه. یعنی دیدگاهی که در پی وقوع انقلاب صنعتی و ظهور اخلاق سرمایه دارانه و فردگرایانه به شدت منفعت گرا و عقلانی پدیدار شد و به سرعت در جهان گسترش یافت. در این قسم از آنتروپوسنتریسم جهان غیر انسان ابزاری است برای کسب حداکثر سود و میدانی برای رقابت و دستیابی به سود بیشتر است. در ایران مافیای آب به شدت با این رویکرد در حال تخریب هر آنچه که جهان غیرانسانی محسوب می شود می باشد. این نگاه به حدی در دولت های جدید رشد کرده که علاوه بر تخریب وحشتناک محیط زیست به شدت سبب آسیب زدن به زندگی و معیشت مردمان فرودست در طبقات پایین و پیرامونی ایران شده است. نمونه بارز این نگاه را به وضوح می توان در همه دولت های بعد از انقلاب مشاهده کرد. بویژه از آغاز دهه هفتاد به این سو این رویکرد شتاب گرفته است. در پی ورود این نوع از آنتروپوسنتریسم مدرن. هم اکنون در مقطع کنونی شاهد ترکیبی از آنتروپوسنتریسم سنتی و سرمایه دارانه در ایران هستیم که سبب شده تا در سطح بالا مدیران و نهادهای دولتی با تمام توان به نابودی طبیعت بپردازند و مردم نیز به شدت دست به غارت آب های زیرزمینی و شکار حیوانات بزنند. متاسفانه این نوع نگاه خیلی وقت است که در دنیا در حال تغییر است. اما در ایران در حال شتاب گرفتن بیشتر است. . وقت آن است کمی بیشتر به پارادایم بوم محوری اهمیت بدهیم.
در پارادایم بوم محوری، بر خلاف دوگانه انگاری کل انسانها و طبیعت، با هم بخشی از کل نظام عالم را تشکیل می دهند. در حالی که در فرهنگ غربی، فقط انسانها دارای ارزش ذاتی می باشند و طبیعت فقط به منزله یک ارزش ابزاری و به عنوان منبع مورد استفاده انسان به وجود آمده است.
پارادایم بوم محوری، به محدودیت رشد جمعیت، مصرف منابع طبیعی و تکنولوژی مناسب با شرایط محیطی معتقد است. اکوسنتریسم، نخبگان بوروکراتیک را نمی پسندد و آنها را راست گرا می داند.
به باور اکوسنتریسم، مسائل محیطی زمانی حل می شود که تحولات بنیادی در ایدئولوژی سرمایه داری صورت بگیرد و یک دموکراسی واقعی حاکمیت یابد.

منبع:ایرن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۵ ، ۰۷:۲۶
پیمان صاحبی