منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

زمین در دشت تهران روزانه نشست می‌کند

سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۱۳ ق.ظ

 

زمین در دشت تهران روزانه نشست می‌کند

سلامت نیوز: مصرف بالا، آلودگی آب و کندی بازیافت چرخه آب زیست شهری را در تهران در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: همانگونه که جاده‌ها و معابر برای شهر لازم و ضروری است وجود شبکه فاضلاب شهری نیز برای کنترل کمبود آب و آلودگی آب بسیار ضروری است...

همانگونه که جاده‌ها و معابر برای شهر لازم و ضروری است وجود شبکه فاضلاب شهری نیز برای کنترل کمبود آب و آلودگی آب بسیار ضروری است و متأسفانه به دلیل گسترش بی‌رویه کلانشهر تهران و نبود نقشه جامع برای زیرساخت‌های اصلی شهر همواره این ابرشهر با مسائل و مشکلات فراوانی در زمینه تبعات بارش باران و جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب شهری رو‌به‌رو است. تا آنجایی که با توسعه شهری و عمود‌سازی شهر و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان منابع آبی در شهر بسیار گسترش یافته است. تأمین آب مصرفی برای نگهداشت شهر همچون فضاهای شهری، آب شرب و سایر مصارف آبی در کنار بازیافت آب و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی همواره دغدغه‌ای است که مدیریت شهری و دستگاه‌های متولی با آن رو‌به‌رو هستند.

مصرف بالای سرانه آب در شهر تهران به گفته کارشناسان به اندازه یک دریاچه کوچک است و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی نیز سبب شده است تا بحران کم‌آبی و در کنار آن به دلیل نبود شبکه فاضلاب شهری، آلودگی منابع آب سلامت شهر و شهروندان را در معرض تهدید قرار داده به گونه‌ای که تولید 850 میلیون متر مکعب می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری برای بازیافت منابع آب را در چرخه مصرف فراهم آورد و مشکل کم‌آبی و آلودگی آب را تا حدودی برطرف سازد. در غیر این صورت باتوجه به مصرف بالای آب و منابع آن و برداشت از سفره‌های زیرزمینی باید منتظر تهران بیابانی بود.

تهران، شهری کم آب
کمبود حوزه‌های آبریز برای شهر تهران و وجود سدهای متعدد برای ذخیره‌سازی آب برای جمعیت 10 میلیونی شهر تهران نشان از آن دارد که هرگونه تغییر اقلیمی می‌تواند تنش آبی را به این کلانشهر وارد سازد و در پایتخت با مصرف روزانه 3 میلیون و 400 هزار متر مکعب به اندازه یک دریاچه کوچک آب در تهران مصرف می‌شود. بر این اساس توسعه شهری و ساخت و ساز و افزایش فضاهای سبز سبب شده است تا میزان برداشت آب از منابع آبی زیرزمینی افزایش چشمگیری داشته باشد که این امر سبب شده است تا در برخی مناطق تأمین آب از‌ سفره‌های زیرزمینی تا حدود 50 درصد افزایش یابد.
برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های متمادی سبب شده است تا خطر فرونشست زمین، شهر تهران و شهرهای حاشیه‌ای آن را در معرض خطر قرار دهد.

زمین در دشت تهران روزانه نشست می‌کند
طبق بررسی‌های انجام شده روزانه زمین در دشت تهران یک میلی متر نشست می‌کند.
اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به علت نشست زمین در شهر تهران می‌گوید: کاهش سطح سفره‌های آب زیر‌زمینی از مهم‌ترین دلایل نشست زمین است.
وی معتقد است امروزه برداشت‌های غیر‌قانونی و بی‌حد و مرزی از منابع آب تهران انجام می‌شود و زدن چاه‌های غیر‌مجاز و کاهش بارش و نزولات جوی باعث افزایش نشست زمین شده است.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده روزانه زمین در دشت تهران یک میلی‌متر نشست می‌کند، افزود: این موضوع خیلی بحرانی است به همین دلیل هر چه سریع‌تر برای افزایش سطح آب‌های زیر زمینی در تهران باید فکری کرد.

شاکری با تأکید بر اینکه باید برای عدم حفر چاه‌های غیر‌قانونی و جلوگیری از برداشت آب‌های بی‌رویه راه حلی اندیشیده شود، گفت: باید نفوذ آب در سطح دشت و شهر تهران افزایش پیدا کند.
این عضو شورا معتقد است باید کف کانال‌ها، مسیل‌ها و جوی‌ها نفوذ‌پذیر باشد و همچنین باید از بتنی کردن کف آنها جلوگیری شود تا آب باران و نزولات آسمانی مستقیم جذب شود و همچنین آب باران خانه‌ها در چاه بریزد و مانع ریختن آب بارش در فاضلاب شویم.

کندی تکمیل شبکه فاضلاب شهری پایتخت
نبود شبکه فاضلاب جمع‌آوری آب‌های سطحی و سرعت کند احداث آن سبب شده است موضوع احداث شبکه فاضلاب و نبود تصفیه‌خانه به شورای شهر کشیده شود. در این زمینه محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی می‌گوید: عمر لوله‌های فاضلاب حدود 50 سال است، از آغاز احداث شبکه فاضلاب شهر تهران که از سال 73 شروع شده است، 22 سال می‌گذرد، 60 درصد کار انجام شده و هنوز ادامه دارد. با این روند هنگامی که شبکه فاضلاب تکمیل شود با توجه به اینکه عمر 50 ساله لوله‌ها تمام شده مجدداً باید نسبت به تعویض لوله‌ها اقدام کنیم.

نبود تصفیه‌خانه و هدر رفت آب‌های سطحی
گلایه از هدر رفت بخش عمده‌ای از نزولات جوی که به فاضلاب می‌ریزد نیز سبب شد تا در این زمینه مهدی چمران به موضوع تصفیه‌خانه‌های میان‌راهی اشاره کند و اعلام کند پیش‌بینی شورا ایجاد این تصفیه‌خانه‌ها در شهر بود، نه در جنوب شهر که این پیش‌بینی هم به صلاح شهر است و هم صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بخش عمده‌ای از نزولات جوی به فاضلاب می‌ریزد که متأسفانه از این منبع مهم استفاده‌ای نمی‌شود، با ایجاد تصفیه‌خانه‌های میان‌راهی باید از این منابع مهم آبی نیز استفاده شود.

خرید پساب، راهکار مقابله با بحران خشکسالی
پیشنهاد خرید پساب از شرکت آب و فاضلاب به عنوان راهکاری برای مقابله با بحران خشکسالی از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. علیرضا دبیر در این خصوص می‌گوید مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد نیاز به مصوبه شورا ندارد، فقط نیاز به پیگیری دارد و پیشنهاد می‌کنم یکی از اعضای شورا پیگیر این مشکلات باشد که در شهرداری تهران حل شود. وی به بحران کمبود آب اشاره کرد و گفت: مطمئن باشید 10 سال آینده در پایتخت با بحران آب روبه‌رو خواهیم شد و یکی از راه‌های مقابله با خشکسالی خرید پساب از شرکت آب و فاضلاب است که باید در دستور کار قرار گیرد.

تولید پساب 850 میلیون مترمکعبی فاضلاب تهران
‌در 30 سال گذشته شاهد رشد 3 درصدی مصرف آب در تهران بوده‌ایم، سرانه مصرف آب در تهران نسبت به سرانه مصرف آب در کشورهای دیگر بسیار بالا است و حتی در روزهای گرم تهران 3 میلیون و 400 هزار متر مکعب که مانند یک دریاچه است، آب در تهران مصرف می‌شود. در این زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به اینکه 583 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر تهران ایجاد شده است می‌گوید: فاضلاب تهران 850 میلیون متر مکعب پساب دارد.

وی با بیان اینکه 1600 میلیارد ریال پروژه برای سال 1395 طراحی کرده‌ایم می‌افزاید: در شهر تهران مشکلاتی داریم که با درایت و حمایت شورای شهر می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه آب و فاضلاب تهران رقم بزنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران درخصوص انتقال آب سد ماملو به شبکه آب می‌گوید: این پروژه به طول 30 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و چند روز پیش نیز وزارت بهداشت طی نامه‌ای به مدت دو ماه آب این سد را مورد پایش قرار داد و نهایتاً تأیید کرد که کیفیت آب این سد در وضعیت خوبی قرار دارد و امیدواریم بتوانیم وضعیت کیفیت آب سد را به حد پایدار برسانیم.

پرورش با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود کمیسیونی در شورا تشکیل شود تا بر روند اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب پایتخت نظارت کند، می‌گوید: شهرداری پساب را برای آبیاری فضای سبز از سازمان بخرد و این موضوع را طی مکاتبه‌ای به اطلاع شورای شهر رساندیم تا وضعیت فاضلاب‌ها تعیین تکلیف شود اما هنوز این مهم رخ نداده اما دقت داشته باشید که برج‌های بلندی که در تهران ساخته می‌شوند، نیازمند فاضلاب هستند و باید سیستم فاضلاب آنها زودتر تکمیل شود و ما می‌توانیم با جذب سرمایه‌گذاری نسبت به ایجاد تصفیه‌خانه‌ها اقدام کنیم اما شهرداری باید تضمین دهد که این پساب‌ها را از ما می‌خرد.

منبع:سلامت نیوز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۸
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی