منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

زمین، ششمین انقراض گروهی جانوران را تجربه می‌کند؛ به تازگی دانشمندان هشدار داده‌اند که این "انقراض زیستی" در حیات وحش، بسیار شدیدتر از چیزی است که پیشتر تصور می‌شد. دانشمندان با تقبیح رشد بیش از حد جمعیت و مصرف زدگی انسان، اعلام کردند که فرصتی حداکثر ۲۰ تا ۳۰ برای مقابله با این بحران در اختیار داریم.

به گزارش ایانا از روزنامه تلگراف، گروهی از دانشمندان در مقاله ای که در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences " به چاپ رسیده، نوشتند که "زمین با بحران کاهش جمعیت و نابودی گونه‌های زیستی روبروست؛ نابودی یک گونه در یک منطقه خاص، تاثیرات جبران‌ناپذیری برعملکرد اکوسیسستم‌ها و خدمات ضروری که به پایداری تمدن بشری می‌کنند، می‌گذارد. ما این پدیده را یک نابودی زیستی می‌نامیم تا بزرگی رویداد مهم انقراض ششم که هم اینک بر روی کره زمین در حال وقوع است را برجسته کنیم".

در این تحقیق، محققانی از دانشگاه استنفورد و دانشگاه خودگردان ملی مکزیکو، روند جمعیتی ۲۷۶۰۰ گونه مهره‌دار از جمله پرندگان، دوزیستان، پستانداران و خزندگان را بررسی کردند و از جمله به تحلیل دقیق ۱۷۷ گونه پستاندار پرداختند.

آنها دریافتند که ۵۰ درصد گونه های جانوری که زمانی در کره زمین با ما سهیم بودند از بین رفته‌اند و میلیاردها حیوان نابود شده‌اند.

مطالعه دقیق ۱۱۷ گونه پستاندار نشان داد که طی سالیان اخیر، بیشتر آنها قلمرو جغرافیایی خود را از دست داده‌اند و تقریبا نیمی از آنها بیش از ۸۰ درصد از قلمرو خود را طی سال‌های بین ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۵ از دست داده‌اند.

از جمله حیوانات در معرض خطر، یوز پلنگ‌ها هستند که در سال ۲۰۱۶ تنها ۷۰۰۰ قلاده از آنها زنده بود. همچنین در حال حاضر، کمتر از ۵۰۰۰ اورانگوتان برونئویی و سوماترایی موجود است و جمعیت شیر آفریقایی از سال ۱۹۹۳ تا کنون ۴۳ درصد کاهش داشته است.

دانشمندان نوشته‌اند: "ما تاکید می‌کنیم که ششمین انقراض دسته جمعی در حال وقوع است و فرصت برای انجام یک واکنش موثر بسیار کوتاه است؛ شاید در خوشبینانه‌ترین حالت، دو یا سه دهه فرصت داشته باشیم".

رشد بیش از حد جمعیت و تداوم آن و نیز مصرف بیش از حد، بویژه توسط ثروتمندان، عوامل اصلی این بحران هستند.

در این تحقیق مشخص شد که " کاهش سریع گونه‌های حیات وحش، در حال از بین بردن خدماتی است که اکوسیستم‌ها به تمدن بشری می‌کنند".

پروفسور پاول ارلیش یکی از محققان دست اندر کار این تحقیق به گاردین گفته است: "باید به هشدار جدی که در این مقاله داده‌ایم توجه شود زیرا تمدن به شدت به گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم‌های زمین وابسته است؛ این موجودات نقش های بسیار مهمی در اکوسیستم‌ها ایفا می‌کنند از جمله گرده افشانی درختان و گیاهان و حفاظت از منابع غذایی دریایی و حفظ شرایط آب و هوایی به گونه‌ای که برای انسان قابل زیست باشد".

این دانشمندان چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند که : "انقراض زیستی حاصل از این فاجعه، پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی وخیمی به بار خواهد آورد. در نهایت انسان بابت نابودی تنها مجموعه حیات که ما در هستی می شناسیم، بهای بسیار گزافی خواهد پرداخت".

آنها می‌نویسند:همه نشانه‌ها بر شدت گرفتن آسیب به تنوع زیستی در دو دهه آینده دلالت دارد و تصویری ناراحت کننده از آینده حیات از جمله حیات بشری ارائه می‌کند.

پیش از این زمین، پنج مرحله انقراض دیگر را پشت سر گذارده است اما انقراض کنونی، بسیار سریعتر از موارد پیشین رخ می دهد.

این دانشمندان با ذکر این نکته که در ۱۰۰ سال گذشته، زمین بیش از ۲۰۰ گونه مهره‌دار را از دست داده است می‌گویند اگر روند انقراض به طور طبیعی و مطابق با روند دو میلیون سال اخیر پیش می‌رفت، قاعدتا این انقراض ۱۰ هزار سال به طول می‌انجامید.

الیزابت کولبرت نویسنده "انقراض ششم" می گوید انسان‌ها زمین را به جایی بسیار بسیار فقیرتر تبدیل کرده‌اند. خانم کولبرت به سی بی اس می‌گوید: "انقراض باید پدیده‌ای غیر عادی باشد. وقتی می‌بینید بسیاری از گونه‌ها از بین رفته‌اند یا در آستانه انقراض هستند، باید بدانیم که این رویدادی غیر عادی و بسیار خطرناک در تاریخ زمین است".

ترجمه: محسن حدادی

منبع:ایانا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۳۱
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی