منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

چه بر سر کشت محصولات آب‌بر می‌آید؟

پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۲۰ ق.ظ


علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی؛ در خصوص وضعیت آب وخاک در برنامه ششم توسعه گفت: یکی از مهمترین مصوبات کلیات برنامه ششم توسعه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید اجرای600 هزار هکتارسیستم نوین آبیاری و عملیات آب و خاک سازه ای و غیر سازه ای بود.

وی افزود: اجرای بندفوق در مدیریت مصرف و استفاده بهینه از منابع آب موثر است.

به گفته اکبری انتقال کشت محصولات آب بر به محیط های کنترل شده و حمایت دولت از توسعه کشت های متمرکز و مدیریت آب مجازی از دیگر مباحث تاکید شده در برنامه ششم توسعه است.

معاون وزیر جهادکشاورزی ضمن بیان اینکه کشت نشائی و تغییر الگوی مصرف در اولویت های کاری قرار دارد، گفت:باید در استفاده از سیستم های میکرو، مدیریت و ارتقاء بهره وری آب توجه بیشتری داشت که در همین راستا در سال زراعی گذشته 25 هزار هکتار آبیاری طیف در گندم انجام شده است.

اکبری تصریح کرد: مصرف آب مصرفی در برخی مزارع به 3 هزار و 200 مترمکعب کاهش پیدا کرد و در مقابل میزان تولید در این اراضی به 7 تا 13 تن رسید.

وی ضمن بیان اینکه افزایش بهره وری در استفاده از منابع آب دیگر هدف برنامه ششم توسعه است، تاکید کرد: اکنون بهره وری از منابع آب 1/2 متر مکعب به ازای تولید یک کیلوگرم مواد خشک است که این رقم در سالهای گذشته 0/9بوده است.

ویمعاون وزیر جهادکشاورزی به تخصیص بودجه 500 میلیون دلاری از محل صندوق ذخیره ارزی به بخش آب و خاک اشاره کرد و گفت: از این میزان 200 میلیون دلار بین استان های مختلف کشورتوزیع شده  و حدود هزار میلیارد تومان ازمحل بودجه عمومی در قالب اسناد خزانه در اختیار این بخش قرار داده شده و در مجموع 2 هزار 400 میلیارد تومان اعتبار در سال 95 به بخش آب و خاک اختصاص یافته است.

وی با اشاره به ظرفیت های مناسب زراعی در کشور اظهار داشت: با توجه به منابع مناسب موجود تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه دور از انتظار نیست.

منبع: YJC
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۳۰
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی