منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

بحران آب شرب در ۵۲۰ شهر و ۷۵۰۰ روستا

چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۳۵ ق.ظ


 

بحران آب شرب در ۵۲۰ شهر و ۷۵۰۰ روستا

 آب کم است؛ آنقدر که در چله زمستان هم ۵۲۰ شهر کشور با بحران آب شرب مواجه هستند و به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، به ۷ هزار و ۵۰۰ روستای کشور نیز به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،این شهرها و روستاها در حالی در فصل زمستان و بارندگی، با بحران آب دست به گریبان شده‌اند که آمارهای رسمی وزارت نیرو از کاهش شدید بارندگی در کشور خبر می‌دهد. براساس این آمارها، حجم بارش‌ها‌ در 117روز نخست سال آبی 96-95 (از اول مهر سال‌جاری تا 27دی) نسبت به بارندگی‌های سال آبی گذشته به کمتر از نصف رسیده است.

طبق اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی در این دوره زمانی بالغ بر 54میلی‌متر است که این مقدار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (93میلی‌متر) 42درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (127میلی‌متر) 57درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه کاهش بارندگی 6حوضه آبریز اصلی کشور در فصل آبی جاری نسبت به میانگین 48ساله از 8تا 82درصد کاهش دارد. همچنین آخرین آمارها حاکی از کاهش37درصدی میزان آب ورودی به سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

تأمین آب، نیازمند اعتبار نقدی

آمارهای زمستانی وزارت نیرو از وضعیت بارندگی در کشور، در شرایطی نسبت به تشدید بحران آب در آینده و به‌ویژه فصول گرم سال96 هشدار می‌دهد که در شرایط فعلی نیز، طبق اعلام معاون وزیر کشور، 520شهر کشور با بحران آب آشامیدنی مواجه هستند.

اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران می‌گوید: هم‌اکنون به 7‌هزار و 500روستای کشور نیز به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود. اواسط دی‌ماه بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور دو هفته مهلت داد تا پیشنهادها و راهکارهای اجرایی برای حل مشکل تأمین آب شرب در استان‌هایی که با بحران مواجه هستند را تدوین و ارائه کنند. مسئله‌ای که به گفته رحیم میدانی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو نیازمند 500میلیارد تومان اعتبار است که باید به‌صورت نقدی تخصیص یابد چراکه برای حل مشکل تأمین آب شرب استان‌های بحرانی پروژه‌های اضطراری و کوتاه‌مدت تعریف شده که آنها را نمی‌توان در قالب اعطای اوراق مشارکت و... اجرا کرد.

نجاری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه تأمین آب شرب کشور در اولویت قرار دارد، می‌افزاید: اکنون در کشور نزدیک به 100میلیارد مترمکعب آب از روان‌آب‌ها استحصال می‌شود که حدود 3درصد آن در اختیار شرب، 7درصد در اختیار صنعت و باقیمانده در اختیار کشاورزی است. نجار با یادآوری لزوم مدیریت صحیح و اصولی مصرف آب توصیه می‌کند: در این شرایط باید کشت‌های پر محصول، کم آب و پربازده در دستور کار قرار گیرد.

ایران، گرفتار تغییر اقلیم گسترده

پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویر‌شناسی ایران، در گفت‌وگو با همشهری، نسبت به تغییر اقلیم گسترده در ایران هشدار می‌دهد. این جغرافیدان می‌گوید: با گرم شدن کره‌زمین، بر حجم بارندگی‌ها در مناطقی که قبلا پربارش بوده‌اند، افزوده خواهد شد و به همین مقیاس مناطقی که قبلا کم‌بارش بوده‌اند، کاهش بارندگی را تجربه خواهند کرد. رئیس سازمان مدیریت بحران نیز در بخشی از صحبت‌های خود، تغییر اقلیم را واقعیتی عنوان می‌کند که باید در مدیریت آب لحاظ شود.

نجار می‌افزاید: در طول سالیان، تغییر بارش، تغییر میزان بارش، پراکنش باران و برف، خشکسالی‌های بلندمدت، کاهش پوشش گیاهی و افزایش بیابان‌زایی در کشور نشان‌دهنده عمق اثرات تغییر اقلیم در ایران است. او فرونشست زمین را نیز یکی از مخاطرات جدی در کشور معرفی می‌کند که ناشی از برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی است و تأکید می‌کند که این مسئله باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۹
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی