منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

هنوز خشکسالی را باور نکرده اند

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۵۷ ق.ظ


ایرن - چند روزی می شود که بارش باران در کشور قطع نشده است. پدیده ای که برای ما که در کمربند خشک جهان سکونت داریم باید خشنود کننده باشد اما استمرار آن سیلی به راه انداخته که چندین استان کشور از جمله خوزستان را درگیر کرده است. 

مردم در این استان ها خسارات زیادی دیده اند. خبرها حاکی از آن است که روستاییان اطراف سد دز از ترس سرریز آب این سد خانه هایشان را رها و تخلیه کرده اند.مدارس هم تعطیل شده است. نیروهای مدیریت بحران در چهارمحال و بختیاری برای مقابله با سیل در آماده باش کامل هستند و لرستان هم همچنان بارانی است.سازمان هواشناسی نسبت به سیل و آبگرفتگی معابر هشدار داده است و گفته می شود برف و باران خسارتی 3 هزار میلیاردی به باغداران اردبیل وارد کرده است. در سیستان و بلوچستان و چند استان دیگر هم سیلاب خسارت هایی را به مردم وارد کرده .

در تهران هرچند سیلی نیامده اما آب باران از جوی ها سرریز شده و تردد را دشوار کرده. اما سوال اینجاست، چرا هیچ سیستمی برای جمع آوری آب های سطحی در شهرها و روستاهایمان وجود دارد. به خصوص در تهران که با مشکل کمبود آب مواجه است و با گرم شدن هوا، گاهی برای تامین آب شرب مردم هم مجبور به برداشت از سفره های زیرزمینیو آب های آلوده هستند.

شاید با تعمیر قنات ها و استفاده از روش های سنتی می شد حجم زیادی از این آب بادآورده را ذخیره کرد تا حداقل فضای سبز و چمن کاری ها را با آن آبیاری می کردیم. اما عجیب است که هیچ کدام از این کارها نشده و اصلا راهی برای ذخیره آب باران در تهران و هیچ شهر دیگری از کشورمان تاکنون وجود نداشته است. آبی هم که در سیلابی ها جاری می شود در نهایت به رودخانه ها می ریزد و از شهر خارج می شود. این خود نشان می که نه تنها مردم بلکه مسئولانمان هم با گوشت و پوست خود طعم خشکسالی و کم آبی را نچشیده اند. به نظر آنان نبود آب در ایران شوخی بیش نیست و به همین علت نه سعی می کنند آب باران را ذخیره کنند نه حتی سرریزهای سدها را به حوضچه هایی انتقال دهند که بعد هم بتوان از آنها استفاده کرد.

 

آرزو میرزاخانی

منبع:ایرن
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۱
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی