منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

فوق محرمانه گتوند

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۴۶ ق.ظ


کد خبر: ۹۵۰ زمان مخابره: - ۲۰:۲۵ ۱۳۹۵/۱/۲۷

ایرن - سرنوشت سد گتوند که به گفته فعالان محیط زیست ساخت آن فاجعه ای بیش نبود، همچنان نامعلوم است. هرچند برای علاج بخشی این سد چندین راهکار پیشنهاد شد، اما هیچ کس نمی داند قرار است چه تصمیمی برای گتوند گرفته شود و ظاهرا بر پرونده گتوند مهر محرمانه خورده است.

خبرگزاری مستقل محیط زیست - آرزو میرزاخانی: انگار قرار نیست سد گتوند و معضلات زیست محیطی آن دست از سر خوزستانی ها بردارد. سدی که برای تولید برق بیشتر و ذخیره آب ساخته شد و قرار بود نمایشگاهی باشد برای بازدید گردشگران. اما مردم اطرافش را خانه خراب کرد و جز نمک و شوره زار چیزی به جای نگذاشت. هرچند درباره این سد هرگز تقصیری به گردن گرفته نشد. اما تیمی انتخاب شدند تا راهکارهای برای علاج بخشی به آن پیدا کنند. راهکارهایی که فقط در مرحله مطرح شدن ماند و نه و نه تایید شد. علی کائیدی، فعال محیط زیست و مدیر مسئول کابان نیوز در این باره به ایرن می گوید: سد گتوند یک بمب ساعتی و یک فاجعه زیست محیطی است که احداث آن از همان ابتدا اشتباه بود.

 

ضربه کاری گتوند به کشاورزان

اینچنین که او می گوید گتوند خاک زمین های اطرافش تا آبادان را به طور کامل شور و ضربه سنگینی به کشاورزان منطقه وارد کرده است. نمکی که آب این سد به خورد زمین های خوزستان داده سبب شده تا نه تنها کشت نیشکر نابود شود، بلکه صیفی جات هم به سختی در خاک شور رشد کنند.

رواج بیماری های پوستی در استان نیز از دیگر مشکلاتی است که به باور کائیدی به گتوند مربوط می شود. زیرا این سد سبب شوری خاک و خشک شدن زمین های کشاورزی شده است. به تبع خاک خشک با وزش باد از زمین بلند می شود، گرد وغبار تولید می کند و بیماری را هم منتشر می کند.

به گفته کائیدی به همین علت است که میزان گرد و غبار در هوای خوزستان به وضعیت هشدار رسیده و در کنار آن مردم دچار بیماری های شدید پوستی و تنفسی شده اند. با همه اینها هنوز هیچ تصمیم مشخصی برای از بین بردن مشکلات سد گتوند گرفته نشده و روز به روز بر حجم نمک انباشته شده دیواره های آن افزوده می شود.

او می گوید: انگار مسئولان گتوند را فراموش کرده اند، زیرا نه طرحی برای برچیدن و نه تخلیه نمک از مخزن آن ارائه داده اند که قطعی باشد و اجرایی شود. هیچ کس هم نمی داند تصمیمی که برای گتوند گرفته اند واقعا چیست.

 

نشستند، گفتند و برخواستند، اما کاری نکردند

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم حرف های کائیدی را تایید می کند. اسماعیل کهرم به ایرن می گوید: سد گتوند تمامی زمین های واقع در مسیر خود را شور کرده و دیگر کشاورزان نمی توانند محصولی در این زمین ها بکارند. در عوض بیماری در این منطقه زیاد شده و علت هم شوری خاک آن است.

او از ارائه پیشنهاد طرح هایی هم چون مدیریت مخزن و بای پس از سوی کمیته بررسی گتوند خبر می دهد که البته هیچ کدام از آنها قطعی نشده و به تبع به مرحله اجرا هم نرسیده است. به گفته کهرم گرچه قرار بوده این سد برای هزاران سال مردمان زمین های اطرافش را خوشبخت کند. برق، پول و گردشگر را به سمت شهرهایشان بکشاند، اما اکنون به بزرگترین مشکل خوزستان تبدیل شده است.

مشاور ابتکار می گوید: کسانی که باید مشکل گتوند را حل می کردند، فقط نشستند، حرف زدند و برخواستند، اما هیچ کاری نکردند.

منبع:ایرن
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۱
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی