منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه


روزنامه "فایننشال تایمز" با انتشار گزارشی به تلاش های موفقیت امیز برای بازگشت دوباره گونه در حال انقراض و کمیاب "هما" به اسمان ایران اشاره کرده است.

به گزارش خرداد، "هما" که پرنده ای از خانواده کرکس های بزرگ است و در کوه های مرتفع ایران زندگی می کند یکی از نمادهای اساطیری در ایران باستان نیز بوده و در ادبیات فارسی نیز جایگاه ویژه ای دارد. فایننشال تایمز اشاره می کند که طی سالیان گذشته این پرنده همانن دیگر گونه های کرکس ها در حال انقراض بوده است و در این باره می نویسد:"تعداد این پرنده در ایران به شدت در حال کاهش بوده است پرنده ای با پرهای رنگارنگ. این گونه در حال انقراض بوده است چرا که ساکنان محلی روستاهای ایران به خصوص در نواحی شمالی آن ها را سمی می کردند تا طعمه گرگ ها شوند و از این طریق گرگ ها را بکشند. امروز اما بار دیگر "هما" می تواند در کوهپایه های طارم سفلی در استان قزوین زندگی کند چرا که در جریان راه اندازی کارزاری با حمایت دولت برای اولین بار نجات حیات وحش ایران و نگرانی های زیست محیطی در دستور کار قرار گرفته است".

"غلامرضا جهان تیغ" رییس محیط بانان استان قزوین در این باره می گوید:"نجات گونه های در حال انقراض کرکس ها مدیون آموزش جوامع محلی است که در سال های اخیر این پرندگان را مسموم می کردند".

فایننشال تایمز در ادامه اشاره می کند که دولت روحانی در این پیشرفت سهم مهمی داشته است و در این باره می افزاید:"از زمانی که روحانی در انتخابات 2013 به قدرت رسید بارها نشان داد که طرفدار محیط زیست است و در این باره صحبت کرد. اقای روحانی برخلاف سلف خود احمدی نژاد تلاش کرده تا به مشکلات زیست محیطی رسیدگی کند این رد حالیست که در دوران احمدی نژاد تولید بنزین آلوده داخلی و مدیریت منابع اب بد صورت می گرفت و نمونه آن را می توان در خشک شدن دریاچه ارومیه دید".

در همین حال، "حسین آخانی" فعال محیط زیست و استاد دانشگاه تهران اعتبار این موضوع را به دولت روحانی و افزایش قدرت شبکه های اجتماعی می دهد و در این باره می گوید:"افزایش آگاهی عمومی نسبت به این مسائل سبب شده اند تا بهترین دستاوردها در سه سال گذشته در عرصه محیط زیست حاصل شوند".

این روزنامه اشاره می کند که طبق تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بیش از 157 هزار هکتار از زمین های غنی از گیاهان و جانوران به فضای غیر قانونی برای شکار و دیگر فعالیت های مضر علیه محیط زیست تبدیل شده اند.

"علی" یکی از اهالی آنجا ضمن قدردانی از تلاش های خانم "ابتکار" می گوید:"اهالی محل می گویند که از دو سال پیش که خانم "معصومه ابتکار" به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شده است موفقیت های زیادی حاصل شده است. علی خدا را شکر می کند و می گوید وضعیت در سال های اخیر بهبود یافته از نظر تجهیزات، آموزش و وسایل لازم و هم چنین از جنبه امرار معاش".

این روزنامه اشاره می کند که محیط بانان اکنون از طریق گوشی ها هوشمند خود قادر به تشخیص سریع مشکلات زیست محیطی و واکنش فوری نسبت به آن ها هستند.

فایننشال تایمز در بخش دیگری از اقدامات مفید خانم ابتکار به موضوع هماهنگی او با وزارت نفت برای جلوگیری از استفاده از سوخت های با کیفیت پایین پرداخته و می نویسد:"در شهرهای پرجمعیت ایران از جمله کلان شهر تهران نگرانی های زیادی درباره افزایش سطح آلودگی هوا وجود دارد. از همین روست که خانم ابتکار خواستار تطبیق استاندارد سوخت ایران با معیارهای بین المللی در شرایط پسا تحریم شده است".

آقای آخانی با گلایه از بودجه کم در نظر گرفته شده برای سازمان حفاظت محیط زیست می می گوید:"متاسفانه بودجه تخصص یافته برای ساخت یک تونل در تهران بیش از بودجه اختصاص یافته برای سازمان حفاظت محیط زیست است". این نشریه در ادامه اشاره می کند که خوش بینی های زیادی نسبت به چشم انداز محیط زیست ایران وجود دارد و در این باره می نویسد:"ایران امیدوار است پس از توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی شرایط برای بهبود وضعیت زیست محیطی حاصل شود. مقام مظم رهبری نیز به تازگی سند سیاست محیط زیست را ابلاغ فرمودند که در آن خواست اجرای اقداماتی چون استفاده از انرژی های تجدید پذیر مطرح شده اند. دولت نیز متعهد شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه تا سال 2030 سطح آن را به 4 درصد کاهش دهد".


منبع:روزنو
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۶
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی