منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه

جناب رییس‌جمهور محیط طبیعی ایران در خطر است

يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۳۶ ق.ظ

جناب رییس‌جمهور، مردم میهن من در زمانی به جنابعالی رای دادند که از عملکرد دو دولت پیشین سرخورده و مایوس بودند. شما زمانی زمام امور را در دست گرفتید که کلیه شاخص‌های پیروزی و بهروزی و نیز پیشرفت و ترقی نمایانگر ترقی معکوس نه‌تنها نسبت به سال‌های قبل بلکه در منطقه و نیز جهان بود. محیط زیست طبیعی ایران که روزگاری از نمونه‌های برجسته حفاظت از منابع در کشورهای در حال توسعه بود به ورطه‌ای افتاد که موسسات جهانی هرروز خبری و اثری از ناهنجاری‌های ما را به خود ما و جهان منعکس می‌کنند. تیترهایی مانند اینها در رسانه‌های دنیا متداول شده: هر ساله بین یک تا ٥/١درصد از جنگل‌های هیرکانی نابود می‌شود.کلیه تالاب‌های ایران زیر خط قرمز قرار دارند، ایران در فرسایش خاک رتبه اول یا دوم جهان را دارد، تنها ٥٠ قلاده یوزپلنگ آسیایی در ایران باقی مانده، شکار بی‌رویه جمعیت هوبره را به طور جدی تهدید می‌کند.

جمعیت گورخر که در فرهنگ و فولکلور ما برای خودش جایگاهی دارد (بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر!) تنها در ظرف ٤٠ سال به ١٠ درصد جمعیت قبلی رسیده (از ٤٠٠٠ راس به ٤٠٠ راس). دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است، وضع دریاچه ارومیه وخیم است، دریاچه ارومیه خشک شد، خطر قله سرفراز دماوند را تهدید می‌کند. آلودگی خلیج فارس عرصه را بر حیات تنگ کرده. کشتار پرندگان در فریدونکنار ادامه دارد. به ایتالیا و فریدونکنار سفر نکنید! آنجا پرندگان را قتل‌عام می‌کنند.هم‌اکنون حکم قصاص سه نفر از بهترین ماموران سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده و در زندان هر لحظه صد بار اعدام می‌شوند! تا به حال ١١٦ نفر از بهترین فرزندان این مملکت در راه حفاظت از طبیعت بکر ایران جان شیرین را از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد آنچه آنان جان خود را به خاطر حفاظت از آن از دست دادند، خود پس از مرگ به مدافعان و حامیان خود پیوستند.
تالاب پریشان، ارژن، هامون، هورالعظیم، گاوخونی، دریاچه ارومیه (فیروزه ایران)، مرگ حامیان خود را تاب نیاوردند و یکی پس از دیگری ایران را ترک کردند! قوانین خام و بدون مطالعه مانند صدور مجوز برای حفر صدها هزار حلقه چاه در جای‌جای ایران عزیز نه‌تنها موجب از بین رفتن سفره آب زیرزمینی شد بلکه موجب فرونشستن دشت‌های وسیع ایران نیز شد و چشمه‌ها و قنوات، نهرها و رودخانه‌ها نیز به تبع آن خشکیدند.
جناب رییس‌جمهور حیات وحش در ایران و جهان نیازمند یک طبیعت سالم است، با کمال تاسف طبیعت ایران چنان دستخوش تغییرات نابسامان شده که در شرایط فعلی نمی‌تواند توانایی تولید و نگاهداری از جمعیت سالم و پویای حیات وحش را حفظ کند. کل تعداد چهارپایان قابل شکار در ایران حدود ١١ تا ١٢٠ هزار راس است که بیش از ٥/١ میلیون تفنگ مجاز و تعدادی نیز غیرمجاز به طرف آنان نشانه رفته است. تعداد کل آهوان ایران‌زمین از ٢٠ هزار راس فراتر نمی‌رود که در معدودی زیستگاه مانند موته، شیراحمد و زنجان پناه گرفته‌اند.
هر ساله حدود ١٥ قلاده پلنگ ایرانی با طعمه مسموم، تصادف رانندگی یا با گلوله شکارکش‌ها از بین می‌روند. طبق یک اصل مسلم در مدیریت حیات وحش، نتیجه هر گونه اقدام مخرب در محیط طبیعی در آینده‌ای نامعلوم ولی محتوم به بار می‌نشیند و بر اساس این اصل مسلم آینده محیط طبیعی و حیات وحش ایران بسیار تاریک‌تر از وضع فعلی خواهد بود.
جناب رییس‌جمهور
جنابعالی در محافل ملی و بین‌المللی، دولت خود را یک دولت محیط زیستی معرفی کرده‌اید. «گویم که به دل دوست نداری ما را، قربان محبت زبانیت شوم.» همین گفتار جنابعالی موجب قوت قلب دوستداران محیط‌زیست است، اینکه اولین جلسه هیات دولت به ریاست جنابعالی به موضوع دریاچه ارومیه اختصاص داشت و آنکه خانم دکتر ابتکار را به سمت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کردید، نمایانگر توجه شما به مقوله محیط زیست است ولی علاقه‌مندان محیط زیست در نیمه دوره اول صدارت شما توقع اقدام بیشتر را در تحکیم شعارهای‌تان دارند.به نظر این شکاربان قدیمی با ٤٢ سال آشنایی با طبیعت ایران، تنها راه نجات، تقویت سازمان حفاظت محیط زیست از راه تامین منابع مالی، پرسنلی و تجهیزاتی است. وقت عمل امروز است. طبیعت ایران به فرشی نخ‌نما می‌ماند که فردا برای حفظ آن خیلی دیر است. زمان عمل هم‌اکنون است، هم‌اکنون.
با نهایت احترام

اسماعیل کهرم

٭مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست
منبع:زیست بوم


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۵
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی