منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه
رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برخی از زمین‌های زراعی به دلیل بهره‌برداری بیش از اندازه قابل کشت نیستند و کشت در این اراضی توجیه اقتصادی ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشت گیاهان دارویی در این اراضی می‌تواند دو تا سه برابر کشت حاصل از گندم و جو برای کشاورزان درآمد ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها به استان کرمان- فریبرزغیبی روز پنج شنبه در نخستین همایش گیاهان دارویی شرکت کیمیا گران بوستان کرمان تصریح کرد: باید به گیاهان دارویی با چشم خرد نگریست زیرا خداوند نعمت های فراوانی در وجود خاک قرار داده و خاک کشور ایران قابلیت کشت انواع گیاهان دارویی را دارد.
غیبی با بیان اینکه در حال حاضر 11 اقلیم از 13 اقلیم موجود دنیا در ایران وجود دارد خاطر نشان ساخت: با یک برنامه ریزی مناسب می توان برای بهره برداری منطقی و اصولی، درآمدی را برای روستائیان ایجاد کرد تا موجب پایداری منابع طبیعی شود.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی همچنین گفت: تا کنون 2400 گونه گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است که متاسفانه بسیاری از محصولات این گیاهان بصورت خام و فله ای به کشورهای دیگر فروخته می شود.
فریبرز غیبی تصریح کرد: یکی از راه‌های توسعه کشت گیاهان دارویی اقتصادی کردن تولید است و از آنجا که این محصولات مانند برخی از محصولات کشاورزی فاقد خرید تضمینی است باید قبل از توسعه و تولید مسائل بازاریابی و بازرگانی آن حل شود.
سازمان جنگل ها برنامه جنگل کاری دولتی ندارد
رییس مرکزجنگل های خارج از شمال، سیاست سازمان جنگل ها را کار با مردم در عرصه های منابع طبیعی برشمرد و گفت: سازمان جنگل ها دیگر برنامه جنگل کاری دولتی ندارد.
وی میزان تحصیل کرده های بخش کشاورزی و منابع طبیعی را بسیار بالا خواند و گفت: باید به دانش آموختگان این بخش زمین برای کشت گیاهان دارویی واگذارشود.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی تصریح کرد: وجود دام مازاد در مراتع و جنگل ها خسارات زیادی به عرصه ها منجمله به گیاهان دارویی وارد کرده و وقتی بهره‌برداران بدانند که از طریق تولید گیاهان دارویی سود قابل ملاحظه‌ای حاصل می‌کنند قطعا رفتار معیشتی خود را عوض می‌کنند و به جای دامپروری به سمت تولیدات گیاهان دارویی سوق می‌یابند.
تولید گیاهان دارویی؛ حفظ عرصه های منابع طبیعی
معاون دفتر امور گلخانه ای گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در همایش گیاهان دارویی شرکت کیمیا گران بوستان کرمان گفت: گیاهان دارویی از دیرباز جزء طب سنتی محسوب می شوند و با تولید آن گام اساسی برای حفاظت منابع طبیعی برداشته می شود.
مهندس میترا مجدزاده به وضعیت گیاهان دارویی و کاربرد آن در دنیا پرداخت و گفت: خوشبختانه نگاه جوامع بشری در دنیا به گیاهان دارویی و اثرات شفا بخش آن کاملا مثبت است و در ایران هم این اتفاق افتاده و به همین دلیل چندین سال است که توجه خاصی به سامان دهی وضعیت گیاهان دارویی در کشور صورت گرفته است.
مجدزاده یادآور شد: 7500 گونه گیاهان دارویی که کاربرد های مختلفی در صنایع دارند در دنیا وجود دارد که 2400 نوع آن در ایران وجود دارد و 1700 گونه آن خاصیت دارویی دارد.
وی گفت: شرکت کیمیاگران بوستان حرکت خوبی را آغاز کرده اما نباید کار خود را تنها به بسته بندی گیاهان دارویی محدود کند.
وی تهیه و تولید اسانس از گیاهان که امروزه کاربرد بسیار زیادی در تهیه مواد بهداشتی و غذایی دارند را بسیار مهم دانست و گفت: حدود 15 هزار هکتار از عرصه های زراعی کشور زیر کشت گل محمدی قرار دارد اما متاسفانه بیشترین اسانس گل محمدی را کشور بلغارستان که به مراتب از سطح بسیار پایینی برخوردار است تولید و به کشورهای دیگر ارسال می کند.
مجد زاده سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور را حدود 40هزار هکتار نام برد و یادآور شد این میزان بسیار ناچیز است و در برنامه ششم توسعه پیدا می کند.
ناگزیریم به سمت درآمد های غیر نفتی برویم
پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: یکی از اولویت های اصلی کشور رفتن به سمت درآمدهای غیرنفتی است و ما چه قبل و چه بعد از انقلاب وابسته به نفت بودیم و این چالش بزرگ ماست.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: راهی نداریم مگر اینکه به سمت درآمدهای پایدارغیر نفتی برویم.
پورابراهیمی گفت: ایران از تنوع اقلیمی فراوانی برخوردار است و ظرفیت بالایی برای کشت و تولید گیاهان دارویی وجود دارد و باید کشت گیاهان دارویی را جزء اولویت قرار دهیم.
نماینده مردم کرمان؛ طبیعت و شرایط آب و هوایی استان کرمان را بی نظیر خواند و گفت: اقلیم های مختلفی در سطح استان وجود دارد بطوری که در یک روز گرمترین نقطه کشور کهنوج و سردترین آن شهربابک بود که تلاقی آن در یک استان بی نظیر است.
دوران توسعه دولتی به پایان رسیده است
رییس اتاق بازرگانی کشور از دیگر مدعوین همایش گیاهان دارویی در کرمان گفت: دوران توسعه دولتی به پایان رسیده و باید به سمت کار آفرینی و تولید ارزش افزوده باشیم.
محسن جلال پورافزود: دولت بدنبال فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری خارجی در کشور است و تلاش دارد سرمایه ها را به داخل کشور ورود دهد.
وی گفت: ایجاد موسسه بسته بندی و فرآوری محصولات گیاهان دارویی از جمله کارهای نو و دانش بنیان است که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه باید به ظرفیت های داخلی که نیاز چندانی به سرمایه گذاری ندارند توجه شود یادآور شد: کشت و توسعه گیاهان دارویی که دارای ارزش افزوده بالایی است و از خام فروشی ممانعت به عمل می آورد باید در برنامه کار دولت قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، ماریا اعتبار مدیرعامل شرکت کیمیا گران بوستان کرمان که میزبان همایش گیاهان دارویی بودند گفت: بسی جای خوشحالی است که میزبان فعالان عرصه گیاهان دارویی و همچنین اساتید آموزش، کاشت، داشت، برداشت و اصلاح گونه های نادر گیاهی هستیم.
مدیرعامل شرکت گیاهان دارویی کیمیاگران بوستان به پتانسیل بالای استان کرمان در زمینه گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: گیاهانی چون آویشن جیرفت،گز شهداد ،زیره رمون، گل محمدی لاله زار،آلاله بافت و...که خواص درمانی خوبی دارند باید فرآوری شوند.
اعتبارافزود: تاکنون در زمینه بسته ‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی در این استان به ‌صورت جدی کاری انجام نشده، اما با استفاده از طرح‌ کارآفرینی و به همراه حمایت‌های معنوی جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حمایت‌های مالی خانواده توانستیم در بخش گیاهان دارویی ناشناخته و بومی استان کرمان اقداماتی نو وجدید را به سرانجام برسانیم.
وی همچنین تصریح کرد: مجموعه شرکت تمام تلاش خود را برای تولید بهترین نوع محصولات گیاهی ارگانیک، ادویه جات و تنوع دمنوش های سرد و گرم بکار خواهد بست تا فضایی مناسب جهت توسعه فرهنگ مصرف در کشور ایجاد شود.
شایان ذکر است نخستین همایش گیاهان دارویی شرکت کیمیا گران روز پنج شنبه هفدهم دی ماه در هتل جهانگردی شهرکرمان برگزار شد.

منبع:سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۴
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی