منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی سقز

بیان مسائل و مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

پیوندهای روزانه


مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست گفت: آنچه که در مورد سد گتوند رخ داد، امروز در داریان تکرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، محمد درویش در نشست هم‌اندیشی حقوق محیط زیست که در کرمانشاه برگزار شد، مشکلاتی که امروز برای محیط زیست رخ داده را ناشی از ادبیات خشونت گرایانه علیه محیط زیست دانست.

وی با مرتبط دانستن مشکلات محیط زیستی با مسائل سیاسی منطقه، عنوان کرد: وقتی دچار بدهکاری اکولوژیک می‌شویم، پهنه‌های آبی را نابود می‌کنیم، رویشگاه‌های جنگلی را تخریب می‌کنیم و گونه‌های جانوری را به قهقرا می‌بریم و این یعنی به خشونت چراغ سبز داده‌ایم.

به گفته این مسئول، در این شرایط در کنار دست ما مردمی به وجود می‌آیند که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و به دینامیت متحرک تبدیل می‌شوند و با عناوین داعش، بوکوحرام، طالبان و ... تا پاریس هم پیش می‌روند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست ادامه داد: کشور ترکیه از شرایط ناامن عراق و سوریه استفاده کرد و سالانه 38 میلیارد مترمکعب آب را در کشور خود مهار ‌کرد و این میزان آب حق آبه قانونی دجله و فرات و به اندازه 40 رودخانه زاینده‌رود است.

درویش خاطرنشان کرد: این امر افزایش چشمه‌های گرد و غبار عراق از شش چشمه در سال 67 به 211 چشمه در شرایط کنونی را رقم زده و چهار میلیون هکتار از اراضی زراعی این کشور تخریب شده است.

وی از درگیری 25 استان کشور با ریزگردها خبر داد و بیان کرد: کرمانشاه یکی از قربانیان جدی ریزگردها است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست معتقد است، ریزگردها نفس بنه و بلوط‌های زاگرس را تنگ کرده و بسیاری از باکتری‌ها و قارچ‌های مفید طبیعت را از بین برده است که شاید ما اصلا متوجه آن نباشیم.

به گفته این مسئول، برف روی کوه‌ها به دلیل نشستن ریزگردها تیره شده و همین رنگ تیره جذب نور خورشید را بیشتر کرده است و کوه‌هایی که در گذشته تا خرداد برف داشتند همه اکنون در اوایل فروردین همه برف آنها به شکل سیلاب ویرانگر ذوب می شود.

درویش به خشکیدگی و کم آبی بسیاری از تالاب‌ها، سراب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های کشور از جمله تالاب انزلی، رودخانه اترک، تالاب هامون، جازموریان و ... اشاره کرد و افزود: ما با خشک شدن دریاچه ارومیه بزرگترین بیابان زایی به میزان 480هزار هکتار را طی 15 سال تجربه کردیم.

وی از نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری یاد کرد و ادامه داد: در منطقه غرب 18 میلیون درخت بلوط را از دست دادیم و تعداد گونه‌های جانوری کل، بز، قوچ، میش و ... ما از یک میلیون و 300 هزار راس در گذشته به 110 هزار راس رسیده است و این یعنی 90 درصد اندوخته جانوری کشور را از دست دادیم.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست به نابودی هشت میلیون نخل میناب، یک میلیون انبه و صدها هزار درخت مرکبات در این نقطه اشاره کرد و ادامه داد: آب میناب را با احداث سد برای بندرعباس اختصاص دادند، در حالی که به راحتی می‌شد با آب شیرین کن‌های خورشیدی از آب خلیج فارس استفاده کرد.

درویش معتقد است، این شرایط باعث ایجاد جنگ آب بین بسیاری از اقوام و مناطق مختلف کشور شده است.

این مسئول اظهار کرد: با اجرای سد "گتوند" 400 اثر کهن زادبوم ایران زیر آب رفت و کمتر در مورد آن چیزی شنیدیم و حالا این موضوع در خصوص سد "داریان" در حال تکرار شدن است.

وی با تاکید بر اینکه باید از این بحران‌ها درس بگیریم، تصریح کرد: همه مشکلات زیست محیطی ما در خشکسالی و قهر آسمان ریشه ندارد، بلکه ردپای نابخردی در این مشکلات دیده می شود.

به گفته این مسئول؛ ممکن است بخشی از این خسارات با تزریق بودجه جبران شود، اما برخی از این اتفاقات غم انگیز اصلا قابل جبران نیست.

درویش بر لزوم برپایی دادگاه‌های محیط زیستی برای افرادی که مسبب این مشکلات هستند تاکید کرد و گفت: خوشبختانه از سال 92 این ظرفیت در حاکمیت ایجاد شده که سازمان‌های محیط زیستی می‌توانند نسبت به شخص حقیقی یا حقوقی که باعث تخریب غیرقابل بازگشت محیط زیست شده اعلام جرم کنند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست راه حل مقابله با این بحران‌ها را افزایش آگاهی مردم دانست و به نقش سمن‌های محیط زیست در این خصوص اشاره کرد.وی ادامه داد: باید برای آگاه سازی مردم از مدارس شروع کنیم و سازمان‌های مردم نهاد نیز مشارکت کنند.

درویش از سمن‌های محیط زیستی به عنوان شورآفرین و دغدغه‌مندترین سازمان های مردم نهاد زیست محیطی کشور یاد کرد و گفت: ما در کرمانشاه مدرسه طبیعت "کیکم" را داریم که حاصل فعالیت همین سمن ها است و از بهترین مدارس زیست محیطی کشور است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست سپس به بیان خاطره‌ای از شورای عالی محیط زیست سال 85 پرداخت که در آن زمان رئیس سازمان محیط زیست از رئیس جمهور وقت که رئیس شورا بود درخواست کرد 40 هزار هکتار از اراضی آذربایجان برای حفاظت از قوچ ارمنی اختصاص یابد که رئیس جمهور پاسخ داد این میزان برای قوچ آن هم از نوع ارمنی زیاد است و فقط باید 400 هکتار را به این امر اختصاص داد.

وی افزود: نتیجه این امر این بود که مردم در مابقی این فضا به کار و زندگی پرداختند، باغات سیب را گسترش دادند و نتیجه آن خشکی ارومیه شد.

درویش یادآوری کرد: باید بدانیم وقتی که گونه‌های جانوری کل و بز ما در طبیعت به راحتی زندگی می‌کنند یعنی حال آب و هوا و محیط زیست خوب است و نتیجه آن سلامت مردم نیز هست و دیگر نیاز نداریم سالانه 10 هزار میلیارد تومان خرج داروی بیماران سرطانی کنیم.

منبع:ایسنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۷
پیمان صاحبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی